Hvorfor gjør det vondt i brystet når jeg hoster?

Symptomer

Årsaker til «vondt i brystet når jeg hoster» kan inkludere muskeltretthet, pleuritt og astma. Brystsmerter ved hoste kommer i mange former. Smerten kan være stikkende eller dunkende, og kan variere fra veldig mild til uutholdelig.

Når det er andre symptomer, spesielt feber eller pustevansker, kan dette indikere en alvorlig underliggende infeksjon. Noen andre symptomer som en person kan merke inkluderer:

• Muskelsmerter
  • Lav energi eller tretthet
  • Hoster opp slim
  • Piping eller pustevansker

Årsaker til «vondt i brystet når jeg hoster»

De mulige årsakene til brystsmerter ved hosting inkluderer:

Muskeltretthet

En person bruker mange muskler i brystet, ryggen og magen når de hoster. En intens hoste eller mange dager med hosting kan trette ut disse musklene, slik at de føles ømme eller smertefulle, spesielt når en person masserer det berørte området.

Smerten pleier å toppes under hosteanfall og deretter bli bedre mellom hostene.

Det kan være vanskelig å skille muskelsmerte fra andre typer smerte, som smerte fra en betent lunge. Derfor, hvis en person er usikker på smertens opprinnelse, er det lurt å oppsøke lege.

Muskeltretthet er en årsaker til "vondt i brystet når jeg hoster"
Muskeltretthet er en årsaker til «vondt i brystet når jeg hoster»

Lungebetennelse

Lungebetennelse er en vanlig, men potensielt farlig lungeinfeksjon. Virus, bakterier, og til og med sopp eller parasitter kan forårsake lungebetennelse. Hos noen mennesker utvikler viral lungebetennelse seg etter en forkjølelse eller influensa.

Friske mennesker kommer seg vanligvis fra lungebetennelse med rutinemessig behandling. Men denne infeksjonen kan være dødelig for eldre, spedbarn og mennesker med svekket immunforsvar.

Noen symptomer på lungebetennelse inkluderer:

• Skarp, stikkende brystsmerter ved hosting
  • Høy feber
  • Frysninger
  • Følelse av å være veldig syk
  • Kvalme og oppkast hos barn
  • Forvirring hos eldre
  • Overfladisk eller rask pust
  • Lavt oksygennivå
No wonder I got the fever!
Høy feber

Pleuritt

Pleuritt er betennelse i pleuravevet, som dekker utsiden av lungene og innsiden av brystveggen. Personer med pleuritt kan også utvikle væske mellom lagene av pleuravev.

Pleuritt er en mulig komplikasjon ved lungebetennelse, selv om andre infeksjoner og ikke-smittsomme tilstander også kan forårsake denne potensielt livstruende lidelsen.

Symptomer inkluderer:

• Pustevansker
  • Følelse av at ikke nok luft kommer inn i kroppen
  • Smertefull pusting
  • Feber
  • Kortpustethet
  • Brystsmerter som forverres ved hosting

Bronkitt

Bronkitt forårsaker betennelse og hevelse i bronkiene, som forbinder halsen med lungene. Denne betennelsen gjør det vanskeligere å puste og kan forårsake brystsmerter og trykk.

Selv om bronkitt noen ganger kan være en kronisk sykdom, opplever mange mennesker den som en akutt, kortvarig infeksjon. I mange tilfeller kommer bronkitt under eller etter en forkjølelse eller influensa.

Noen symptomer på bronkitt inkluderer:

• Hoste opp slim
  • Ømhet eller smerte i brystet
  • Sår hals
  • Hodepine
  • Kroppssmerter
  • Noen ganger, feber

KOLS

Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) refererer til en gruppe tilstander, inkludert kronisk bronkitt og emfysem, som forårsaker betente, hovne og blokkerte luftveier. Sykdommen er progressiv, noe som betyr at den blir verre over tid.

Hovedsymptomene er brystsmerter og hoste. Noen mennesker merker også:

• Piping
  • Lav energi
  • Oppbygging av slim

Astma og relasjon til «vondt i brystet når jeg hoster»

Astma forårsaker betente og innsnevrede luftveier. Visse utløsere kan plutselig øke betennelsen og hevelsen, noe som gjør det vanskelig å puste. Dette kalles et astmaanfall.

Under et astmaanfall kan en person ha problemer med å puste eller få pusten. De kan høre seg selv pipe eller kjenne tetthet i brystet. Noen mennesker har også brystsmerter under eller etter et astmaanfall.

Kreft

Noen mennesker med brystsmerter og hoste kan bekymre seg for lungekreft, spesielt hvis symptomene er kroniske og ikke ser ut til å skyldes en infeksjon, som en forkjølelse eller influensa.

Lungekreft kan forårsake brystsmerter ved hosting, men de fleste mennesker har også andre symptomer, inkludert:

• uforklarlig vekttap
  • tretthet
  • kortpustethet
  • heshet
  • piping
  • tap av matlyst
  • følelse av svakhet

Når skal man oppsøke lege?

Mennesker som er bekymret for alvorlige brystsmerter bør oppsøke lege så snart som mulig.

Imidlertid bør folk som har følgende symptomer søke akutt medisinsk hjelp:

• Høy feber
  • Alvorlig brystsmerter
  • En kjent lungesykdom, som KOLS eller astma, ledsaget av alvorlige brystsmerter eller pustevansker utenom det normale
Nurse and doctor in discussion

Diagnose og behandling

En lege vil vanligvis diagnostisere brystsmerter ved hosting ved å stille en person spørsmål om deres symptomer og helsehistorie. De kan også gjennomføre fysiske tester, som lytte til lungene, og anbefale andre tester.

Testene kan inkludere:

• En bryst-røntgen
  • En datatomografi (CT)
  • Et elektrokardiogram (EKG)
  • En ultralyd

Valget av behandling avhenger av den underliggende årsaken. En person med bronkitt kan trenge antibiotika, mens noen med pleuritt kan trenge væskefjerning.

Mennesker med kroniske lungesykdommer kan trenge langsiktig behandling, inkludert oksygenbehandling eller medisiner.

Forebygging

Noen ganger er det mulig å forebygge brystsmerter ved hosting ved å unngå infeksjoner. For eksempel:

• En person som ikke har hatt en influensavaksine bør vurdere å få en
  • Folk med kroniske lungesykdommer bør diskutere med legen om de bør ha en vaksine mot lungebetennelse
  • Noen mennesker kan dra nytte av reseptbelagte medisiner for å forebygge astmaanfall eller betennelse

Viktig: Hvis du har brystsmerter og er bekymret for at det kan være en alvorlig tilstand, bør du søke medisinsk hjelp så snart som mulig. Dette er ment som generell informasjon og erstatter ikke profesjonell medisinsk rådgivning.