April: Valgfri behandling -20%

Sår Hals: Symptomer, Årsaker og Forebygging

Når du får sår hals får gjerne kløe, smerter eller irritasjon i halsen, som ofte forverres når du svelger. Den vanligste årsaken til sår hals (faryngitt) er en virusinfeksjon, som forkjølelse eller influensa. En sår hals forårsaket av et virus går som regel over av seg selv.

Halsbetennelse (streptokokkinfeksjon), er en mindre vanlig årsak til hals og er forårsaket av bakterier. Halsbetennelse krever behandling med antibiotika for å forhindre komplikasjoner. Andre og mindre vanlige årsaker til sår hals kan kreve mer kompleks behandling.

Symptomer

Symptomene på sår hals varierer, avhengig av hva som er årsaken. Symptomene kan være:

• Smerter eller en kløende/skrapende følelse i halsen
  • Smerter som forverres når du svelger eller snakker
  • Vanskeligheter med å svelge
  • Såre, hovne kjertler i nakken eller kjeven
  • Hovne, røde mandler
  • Hvite flekker eller puss på mandlene
  • En hes eller svak stemme

Infeksjoner som forårsaker sår hals kan føre til andre symptomer, inkludert:

• Feber
  • Hoste
  • Rennende nese
  • Nysing
  • Smerter i kroppen
  • Hodepine
  • Kvalme eller oppkast
Symptomene på sår hals varierer, avhengig av hva som er årsaken

Når du bør snakke med legen

Hvis små barn har sår hals som ikke går over om morgenen, når barnet får noe å drikke, bør du snakke med legen.

Hvis barnet ditt har følgende symptomer må du oppsøke øyeblikkelig legehjelp:

• Pustevansker
  • Vanskeligheter med å svelge
  • Uvanlig sikling, som kan indikere manglende evne til å svelge

Som voksen bør du oppsøke legen hvis du har sår hals og noen av de følgende symptomene:

• En sår hals som er alvorlig eller varer lenger enn en uke
  • Pustevansker
  • Vanskeligheter med å åpne munnen
  • Leddsmerter
  • Øreverk
  • Utslett
  • Feber høyere enn 38,3C
  • Blod i spytt eller slim
  • Ofte tilbakevendende sår hals
  • En klump i nakken
  • Heshet som varer mer enn to uker
  • Hevelse i nakken eller ansiktet
Woman suffering from sore throat
Sår hals kan være irriterende og påviker hverdagen.

Årsaker til sår hals

Virus som forårsaker forkjølelse og influensa gir også sår hals hos de fleste. Bakterielle infeksjoner som forårsaker sår hals er ikke like vanlig.

Virusinfeksjoner som forårsaker sår hals inkluderer:

• Forkjølelse
  • Influensa
  • Kyssesyke
  • Meslinger
  • Vannkopper
  • Covid-19
  • Krupp – en vanlig barnesykdom preget av en hard, bjeffende hoste

Bakterielle infeksjoner

Mange bakterielle infeksjoner kan forårsake sår hals. Den vanligste er Streptococcus pyogenes (gruppe A streptokokker) som forårsaker streptokokker i halsen.

Andre årsaker

Andre årsaker til sår hals inkluderer:

• Allergier. Allergi mot pels og støv fra kjæledyr, mugg, støv og pollen kan forårsake sår hals. Problemet kan forverres av slimproduksjon i nesen, som kan føre til irritasjon og betennelse i halsen.
  • Tørrhet. Tørr inneluft kan få halsen til å føles kløende og sår. Å puste gjennom munnen – ofte på grunn av kronisk nesetetthet – kan også forårsake tørr, sår hals.
  • Forurensning og kjemikalier. Utendørs eller innendørs forurensning, som tobakksrøyk og eksos, eller kjemikalier, kan forårsake kronisk sår hals. Å snuse, drikke alkohol og spise krydret mat kan også irritere halsen.
  • Muskelbelastning. Du kan overbelaste muskler i halsen ved å rope, snakke høyt eller snakke i lange perioder uten hvile.
  • Gastroøsofageal reflukssykdom. Reflus er en forstyrrelse i fordøyelsessystemet der magesyrer kommer opp og tilbake i spiserøret.
    • Andre tegn eller symptomer kan inkludere halsbrann, heshet, oppstøt av mageinnholdet og følelsen av en klump i halsen.
  • HIV-infeksjon. Sår hals og andre influensalignende symptomer oppstår noen ganger kort tid etter at noen blir smittet med HIV.
    • Noen HIV-positive kan også ha en kronisk eller tilbakevendende sår hals på grunn av en soppinfeksjon eller på grunn av en virusinfeksjon kalt cytomegalovirus. Dette kan være alvorlig hos personer med nedsatt immunsystem.
  • Svulst. Kreftsvulster i halsen, tungen eller strupehodet kan forårsake sår hals. Andre tegn eller symptomer kan omfatte heshet, problemer med å svelge, støyende pust, en klump i nakken og blod i spytt eller slim.

I sjeldne tilfeller kan et infisert område av halsvevet eller hevelse av strupelokket som dekker luftrøret (epiglottitt) forårsake sår hals. Begge kan blokkere luftveiene og føre til en medisinsk nødsituasjon.

Risikofaktorer

Selv om alle kan få sår hals er det visse faktorer som kan gjøre deg mer utsatt, inkludert:

• Alder. Barn og tenåringer har større sjanse for å få sår hals. Barn i alderen 3 til 15 år har også større sannsynlighet for å få streptokokker i halsen. Dette er den vanligste bakterielle infeksjonen forbundet med sår hals, men forekommer ikke like ofte som virusinfeksjoner.
  • Eksponering for tobakksrøyk. Røyking og passiv røyking kan irritere halsen. Bruk av tobakksprodukter øker også risikoen for kreft i munn, svelg og stemmebånd.
  • Allergier. Sesongallergier eller pågående allergiske reaksjoner på støv, mugg eller flass fra kjæledyr øker sannsynligheten for å utvikle sår hals.
  • Eksponering for kjemiske, irriterende stoffer. Eksospartikler og vanlige husholdningskjemikalier kan forårsake halsirritasjon.
  • Kroniske eller hyppige bihulebetennelser. Slim fra nesen kan irritere halsen eller spre infeksjon.
  • Folkemengder. Virale og bakterielle infeksjoner sprer seg lett der folk samles, enten i barnehager, klasserom, kontorer eller flyplasser.
  • Svekket immunforsvar. Hvis immunforsvaret ditt er svekket er du mer utsatt for infeksjoner. Vanlige årsaker til nedsatt immunitet inkluderer HIV, diabetes, behandling med steroider eller cellegift, stress, tretthet og usunt kosthold.
Elderly adult caucasian woman with sore throat and fever as seasonal flu or pollen allergy
Eldre dame med sår hals.

Forebygging

Den beste måten å forhindre sår hals på, er å unngå bakterier og virus som forårsaker dette. Du bør også praktisere god håndhygiene. Følg disse tipsene og lær barnet ditt å gjøre det samme:

• Vask hendene grundig og ofte i minst 20 sekunder, spesielt etter toalettbesøk, før og etter spising, og etter nysing eller hosting.
  • Unngå å berøre ansiktet ditt. Unngå å berøre øynene, nesen eller munnen.
  • Unngå å dele mat, drikkeglass eller bestikk.
  • Host eller nys inn i en serviett som du kaster. Om nødvendig, nys inn i albuen. Vask deretter hendene grundig.
  • Bruk alkoholbasert hånddesinfeksjon som et alternativ til å vaske hendene, når såpe og vann ikke er tilgjengelig.
  • Unngå å berøre offentlige telefoner eller drikkefontener med munnen.
  • Rengjør og desinfiser telefoner, dørhåndtak, lysbrytere, fjernkontroller og tastaturer regelmessig. Når du reiser, rengjør telefoner, lysbrytere og fjernkontroller på hotellrommet.
  • Unngå nærkontakt med personer som er syke eller har symptomer.

Visste du at…

• Sår hals er et av hovedsymptomene ved rundt fem prosent av alle sykefravær på vinteren.
  • Selv om streptokokker er mindre vanlig enn viruspåført sår hals, har 10 – 40% av pasienter som oppsøker lege med vondt i halsen denne bakterielle infeksjonen.
  • 1 – 2 prosent har derimot kyssesyke.
  • De fleste tilfeller av sår hals kommer som følge av virus. Disse skal ikke behandles med antibiotika.
Couple is sick
De fleste tilfeller av sår hals kommer som følge av virus.

Vanlige årsaker til sår hals som sjelden krever behandling

Det finnes flere vanlige årsaker til sår hals som ikke krever behandling. Likevel bør man alltid oppsøke lege hvis man føler seg alvorlig syk.

• Virusinfeksjon i øvre luftveier. Fører ofte til ubehag i nese, svelg og hals, men sjelden vansker med å svelge. Det oppstår sjelden feber og man føler seg generelt frisk.
  • Halskatarr. Nesten alltid påført av virusinfeksjon. Fører til sår hals, spesielt om morgenen. Feber forekommer sjelden og man føler seg stort sett frisk.
  • Kyssesyke. Rammer vanligvis tenåringer og unge på grunn av virusinfeksjon. Symptomene kan være moderate men langvarige, slik som vondt i halsen over lang tid, hovne, røde mandler, forstørrede lymfeknuter på halsen, forstørret milt, lever og redusert allmenntilstand.
  • Kusma. En betennelse i spyttkjertlene, forårsaket av kusmaviruset. Fører gjerne til lett feber, 2-3 uker etter at man blir smittet. Symptomer er vanligvis ømhet i kinn, tyggevansker/smerter, hevelse og ømhet i spyttkjertlene foran øret og muligens tungen.
  • Herpangina. Dette er en virusinfeksjon som vanligvis rammer barn under 16 år. Symptomene oppstår raskt, med feber, sykdomsfølelse og vanskeligheter med å svelge. Slimhinne i svelget blir rød og det oppstår blemmer i ganen. Tilstanden går som regel over av seg selv etter noen dager.

Andre vanlige årsaker til sår hals, som kan kreve behandling er:

• Streptokokker. Fører som regel til nedsatt allmenntilstand, feber, svelgevansker og grøtete stemme. Hoste forekommer sjelden.
  • Halsbyll. Dette er en infeksjon i vevet ved eller på mandlene. Betennelsen starter som regel i mandlene og sprer seg derfra. Symptomene minner om vanlig halsbetennelse (streptokokker) i begynnelsen, men smerter og feber blir ofte forverret og svelgevanskene er mer utpreget. Det kan oppstå problemer med å åpne munnen.
  • Skarlagensfeber. Dette er en bakteriell infeksjon forårsaket av streptokokker som produserer toksiner. Gir hovne og betente mandler, noen ganger med pusspropper. Etter noen dager får man ansiktsrødme og et småprikkete utslett. Man blir blek rundt munnen og kan få bringebærtunge.

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.