Elektrokardiogram (EKG) – 6 Symptomer, risiko og forberedelse

Et elektrokardiogram (ekg) måler de elektriske signalene i hjertet. Det er en vanlig og smertefri test som brukes for raskt å oppdage hjerteproblemer og overvåke hjertets helse.

Hvorfor tas EKG

Et elektrokardiogram er en smertefri, ikke-invasiv måte å hjelpe med å diagnostisere mange vanlige hjerteproblemer på. En helsearbeider kan bruke et elektrokardiogram for å bestemme eller oppdage:

• Uregelmessige hjerterytmer (arytmier)
  • Om blokkerte eller innsnevrede arterier i hjertet (koronar arteriesykdom) forårsaker brystsmerter eller hjerteinfarkt
  • Om du har hatt et tidligere hjerteinfarkt
  • Hvor godt visse hjertesykdombehandlinger, som pacemaker, virker

Du kan trenge et EKG hvis du har noen av disse tegnene og symptomene:

• Brystsmerter
  • Svimmelhet, ørhet eller forvirring
  • Hjertebank
  • Rask puls
  • Kortpustethet
  • Svakhet, tretthet eller nedgang i evnen til å trene

Risiko

Et elektrokardiogram er en trygg prosedyre. Det er ingen risiko for elektrisk støt under testen fordi elektrodene som brukes ikke produserer elektrisitet. Elektrodene registrerer bare den elektriske aktiviteten i hjertet.

Du kan oppleve mindre ubehag, lignende når man tar av et plaster, når elektrodene fjernes. Noen kan få et lett utslett der plasteret satt.

Forberedelse

Ingen spesielle forberedelser er nødvendig for et standard elektrokardiogram. Fortell helsearbeideren din om eventuelle medisiner og kosttilskudd du tar. Disse kan ofte påvirke resultatene av et EKG.

Relatert: Kalsiummangel: Hypokalsemi (kalsiummangelsykdom)

Under testen

Under et EKG festes opp til 12 selvklebende elektroder på brystet og lemmer. Du må ligge helt i ro, da bevegelse kan forstyrre testresultatene. Et standard EKG tar bare noen få minutter.

Resultater

EKG-resultater kan gi detaljer om hjertefrekvens, hjerterytme, tegn på hjerteinfarkt, blod- og oksygentilførsel til hjertet og endringer i hjertets struktur.

Hvis resultatene viser et hjerterytmeproblem, kan du trenge ytterligere testing. Behandlingen avhenger av årsaken til symptomene.