Bronkitt: 6 Symptomer, forebygging og behandling

Bronkitt er en betennelse i bronkiene, som er de store luftveiene som fører luft inn og ut av lungene. Betennelsen kan oppstå som følge av en infeksjon, vanligvis forårsaket av et virus eller bakterier. Bronkitt kan også være forårsaket av andre faktorer som røyking, eksponering for luftforurensning eller allergier.

Hva er symptomene på bronkitt?

De vanligste symptomene på bronkitt er rennende tett nese.

De vanligste symptomene på bronkitt er:

• Rennende, tett nese
  • Lav feber
  • Brysttetthet
  • Piping eller hvesende lyd ved pusting
  • Hoste som kan produsere gul eller grønn slim (sputum)
  • Føle seg slapp eller trett

Hvordan diagnostiseres bronkitt?

I løpet av de første dagene av sykdommen er bronkitt-symptomene lignende symptomer på en vanlig forkjølelse. Leger diagnostiserer bronkitt ved å stille pasienter spørsmål om symptomer og utføre en fysisk undersøkelse. Selv om de sjelden bestiller ytterligere tester, kan legen din bestille røntgen av brystet for å utelukke lungebetennelse hvis du har feber.

Forebygging av bronkitt

Å unngå lungeirritanter, inkludert røyking, er viktig for å forebygge bronkitt. For å bidra til å beskytte lungene dine, bruk maske over munn og nese når du bruker lungeirritanter som maling, malingsfjerner eller lakk. Vask hendene ofte, og ta influensavaksine hvert år. Spør legen din om du bør ta en pneumokokkvaksine, spesielt hvis du er 65 år eller eldre.

Hvordan behandles bronkitt?

De fleste tilfeller av bronkitt går over av seg selv. Infeksjonen må rett og slett få lov til å gå sin gang over flere uker. Behandlingsalternativer legen din kan foreslå er:

• Hvile og få i seg mye væske
  • Drikk mye vann, som hjelper å løsne opp i brysttettheten
  • Hostedempende middel og/eller smertestillende
  • Luftfukter eller damp

Antibiotika er ikke effektivt for å behandle virale infeksjoner, men hvis legen din mistenker at du har en bakterieinfeksjon, kan de forskrive antibiotika.

Relatert: Magnesiumtilskudd – Fordeler og ulemper

Når bør du oppsøke lege

I gjennomsnitt varer symptomene på akutt bronkitt bare et par uker. Men hvis du har en hoste som ikke vil gi seg, eller hvis du ofte blir syk med bronkitt, kan det være tegn på en mer alvorlig sykdom og du bør oppsøke lege. Her er noen spørsmål å stille legen din om bronkitt.