Tennisalbue (Lateral epikondylitt) – Velbehag

KORT FORKLART:

• Tennisalbue kan forårsakes av traumer mot albuen eller mer vanlig gjentatt belastning på albuesener, for eksempel fra idrett eller bruk av visse verktøy.
  • Symptomer på tennisalbue kan inkludere smerte eller svakhet ved grep og verk eller smerter i albueområdet.
  • Behandling av tennisalbue inkluderer: aktivitetsmodifikasjon, is, medisiner, tøying, støttebandasjer og injeksjoner. Kirurgi brukes sjelden for å behandle tennisalbue.

Hva er tennisalbue?

Lateral epikondylitt, vanligvis kjent som tennisalbue, er hevelse i sener som bøyer håndleddet bakover bort fra håndflaten.

En sene er en sterk vevstreng som kobler muskler til knokler. Den senen som sannsynligvis er involvert ved tennisalbue kalles «extensor carpi radialis brevis«. Tennisalbue blir vanligvis diagnostisert hos både menn og kvinner mellom 30 og 50 år.

Lateral epikondylitt, vanligvis kjent som tennisalbue

Hva forårsaker tennisalbue?

Tennisalbue, som navnet indikerer, forårsakes ofte av kraften fra tennisracketen som treffer baller i backhand-posisjon. Underarmmusklene dine, som er festet på utsiden av albuen, kan bli ømme på grunn av overdreven belastning. Når du slår en backhand i tennis, kan sener som ruller over enden på albuen bli skadet.

Tennisalbue kan forårsakes av:

• Feil teknikk ved backhandslag
  • Svake skulder- og håndleddsmuskler
  • Å bruke en tennisracket som er for stramt spent eller for kort
  • Andre racketidretter, som squash eller racquetball
  • Å treffe ballen utenfor midten av racketen, eller å treffe tunge, våte baller

Mange som lider av tennisalbue spiller imidlertid ikke tennis. Problemet kan forårsakes av enhver repetitiv bevegelse. Andre årsaker til tennisalbue inkluderer:

• Å male med pensel eller rull
  • Å bruke motorsag
  • Hyppig bruk av andre håndverktøy regelmessig
  • Repetitive håndbevegelser i ulike yrker, som slaktere, musikere, tannleger og snekkere
Young female suffering from elbow pain
Mange som lider av tennisalbue spiller imidlertid ikke tennis

Hva er symptomene på tennisalbue?

Dette er de vanligste symptomene på tennisalbue. Du kan imidlertid oppleve symptomene forskjellig.

I begynnelsen kan du ha smerte, brenning eller verk langs utsiden av underarmen og albuen. Over tid blir smerten verre. Hvis du fortsetter aktiviteten som forårsaket tilstanden, kan smerten spre seg ned til håndleddet, selv i hvile.

Du kan også kjenne smerte når du legger armen og hånden med håndflaten ned på et bord, og deretter prøver å løfte hånden mot motstand. Du kan også kjenne smerte når du prøver å løfte og gripe små objekter, som en kaffekopp. Svakt grep er et annet symptom på tennisalbue.

Symptomene på tennisalbue kan ligne andre medisinske problemer eller tilstander. Oppsøk alltid lege for diagnose.

Young woman having pain in her elbow and using hand for self-massage to relieve aches and pains.

Hvordan diagnostiseres tennisalbue?

Legen din kan vanligvis diagnosticere tennisalbue gjennom en fysisk undersøkelse. I noen tilfeller kan du trenge visse tester, som:

• Røntgen for å se på knoklene i albuen og undersøke om du har leddgikt i albuen.
  • Magnetisk resonansavbildning (MRI) kan vise sener og hvor alvorlig skaden er. En MRI av nakken kan vise om nakkeleddgikt eller diskproblemer i ryggraden forårsaker armsmerter.
  • Elektromyografi (EMG) av albuen kan vise om du har nerverelaterte problemer som kan forårsake smerten.

Hvordan behandles tennisalbue?

Det er viktig å unngå bevegelsen som forårsaket skaden i utgangspunktet. Behandlingen kan inkludere:

• Hvile og å stoppe aktiviteten som gir symptomene
  • Isposer (for å redusere betennelse)
  • Styrke- og tøyingsøvelser
  • Betennelsesdempende medisiner (som ibuprofen eller naproxen)

Hvis disse behandlingene ikke virker, kan legen snakke med deg om:

• Å støtte området for å holde det i ro i noen uker eller bruke en spesiell støttebandasje under aktiviteter
  • Steroide injeksjoner for å redusere hevelse og smerte
  • En spesiell type ultralyd som kan bryte opp arrvev, øke blodgjennomstrømning og fremme helbredelse
  • Kirurgi (sjelden nødvendig)

Hva kan jeg gjøre for å forebygge tennisalbue?

• Hold armene smidige og sterke
  • Unngå repetitive bevegelser
  • Varm opp før trening eller bruk av armene til sport eller andre repetitive bevegelser
  • Hvis du spiller racketspill, må du sørge for at utstyret passer for deg

Når bør jeg kontakte legen min?

• Hvis smerter eller problemer med å bevege deg påvirker dine vanlige daglige aktiviteter
  • Hvis smertene dine ikke blir bedre, eller de blir verre med behandling
  • Hvis du ser en utposning eller kul på armen
Lege snakker til en pasient om solskadet hud

Hovedpunkter om lateral epikondylitt

• Lateral epikondylitt, eller tennisalbue, er hevelse eller rift i sener som bøyer håndleddet bakover bort fra håndflaten.
  • Den forårsakes av repetitive bevegelser av underarmmusklene, som er festet på utsiden av albuen. Musklene og sener blir ømme på grunn av overdreven belastning.
  • Symptomer er smerte, brenning eller verk langs utsiden av underarmen og albuen. Smerten blir verre og kan spre seg ned til håndleddet hvis personen fortsetter aktiviteten som forårsaker tilstanden. Grepet kan bli svakt.
  • Lateral epikondylitt diagnostiseres ved undersøkelse av albueleddet. Legen kan trenge røntgen eller MRI for å se hva som er årsaken til problemet. EMG kan gjøres for å se etter nerveskader.
  • Lateral epikondylitt kan behandles med hvile og medisiner som demper betennelse. Øvelser hjelper ofte også. I sjeldne tilfeller kan kirurgi utføres for å reparere sennen.
  • Du kan forebygge lateral epikondylitt ved for eksempel å varme opp før trening eller idrett, øke aktiviteten gradvis, bruke riktig utstyr til aktiviteter og styrke armens muskler.
  • Følg legens anbefalinger om hvile og håndtering av smerter og hevelse. La legen vite hvis disse strategiene ikke reduserer smerter, hevelse og funksjonstap.