Magesmerter – årsaker, egenomsorg og behandlinger

Hvis du får plutselige, alvorlige, invalidiserende smerter i magen, gå umiddelbart til nærmeste legevakt eller ring 113 og be om en ambulanse.

Kort om magesmerter:

• Magesmerter kjennes hvor som helst i området mellom bunnen av ribbeina og bekkenet.
  • Smerter i magen kan være verkende, stikkende, brennende, vridende, kramper, eller gnagende.
  • Det er mange årsaker til magesmerter.
  • Magesmerter kan være alvorlige, men de fleste magesmerter blir bedre av seg selv uten behov for spesiell behandling.
  • Ikke ignorer magesmerter – oppsøk legen din hvis symptomene dine er alvorlige, blir verre over tid, fortsetter å komme tilbake eller pågår over tid.
Ikke ignorer magesmerter - oppsøk legen din
Ikke ignorer magesmerter – oppsøk legen din

Hva er magesmerter?

Magesmerter er smerter som føles hvor som helst i området mellom bunnen av ribbeina og bekkenet. De fleste nordmenn vil oppleve magesmerter en eller flere ganger i løpet av livet.

Mange kaller også magesmerter for mageknip, men også kvalme kan anses som magesmerter, f.eks. ved omgangssyke.

Smerter eller ubehag i magen kan være milde eller alvorlige. Det kan komme plutselig (akutt); det kan være noe du opplever fra tid til annen (tilbakevendende); eller det kan være et pågående symptom som varer i mer enn 3 måneder (kronisk). Det kan også starte mildt og stadig forverres (progressivt). Smerter som kommer og går i bølger omtales som kolikksmerter.

Denne siden handler om magesmerter hos voksne, eller alle over 12 år.

Young caucasian woman hands touching belly, close up.
Magesmerter kan være alvorlige

Symptomer på magesmerter

Smerter i magen kan oppleves som verkende, stikkende, brennende, vridninger, kramper, eller en gnagende smerte.

Smerten kan også være ledsaget av andre symptomer, slik som en følelse av ubehag i magen, oppblåsthet, forstoppelse, luft og økt promping) raping, feber, halsbrann, kvalme, oppkast, dehydrering eller dårlig matlyst.

Smerten kan være jevn eller den kan bli sterkere. Det kan bli verre – eller det kan forbedres – ved endringer i holdning eller hoste.

Å beskrive symptomene dine til en lege kan hjelpe dem med å identifisere årsaken til magesmerter. Disse årsakene inkluderer:

• Magesår — Smertene kjennes ofte i øvre del av magen, som en knivlignende smerte som går gjennom til ryggen.
  • Gastroøsofageal reflukssykdom (GORD) — Smertene gir vanligvis en sentral brennende smerte som utvikler seg like under brystbeinet, og kan stige oppover. Det kan være ledsaget av raping og gir halsbrann eller sure oppstøt
  • Blindtarmbetennelse — Smerten starter vanligvis nær navlen før den beveger seg ned til høyre nede i magen når den blir mer konstant.
  • Gallestein eller galleblæreirritasjon — Smertene kjennes i øvre høyre mage, rygg eller høyre skulder.
  • Smerter i nedre del av magen — Dette kommer som regel fra tarmene.
  • Mensensmerter Dette er vanligvis en krampeaktig smerte som føles lavt i magen. Smertene kan stråle gjennom til ryggen.

Årsaken til smerten vil påvirke hvor lenge symptomene dine vil vare. Gastroenteritt varer vanligvis noen dager før den forsvinner. Matforgiftning kan ta noen timer eller dager å utvikle seg og kan deretter vare i flere dager.

Woman stomach pain. Indoor shot.

Hva forårsaker magesmerter?

Magesmerter er ofte forårsaket av et problem i fordøyelseskanalen (tarmen). Imidlertid kan det også være forårsaket av andre organer som ligger i magen, for eksempel nyrene. Store blodårer, som aorta, finnes også i magen og kan gi smerter. Magesmerter kan til og med være forårsaket av noen medisiner.

Årsaker til magesmerter knyttet til tarmen inkluderer:

• Gass i tarmen og fornøyelsesbesvær
  • Diaré og forstoppelse
  • Gastroenteritt og matforgiftning
  • Laktoseintoleranse
  • Refluks og brokk
  • Magesår
  • Irritabel tarm syndrom (IBS)
  • Inflammatorisk tarmsykdom
  • Divertikulitt og divertikkelsykdom
  • Gallestein, galleblæreproblemer, leverproblemer
  • Blindtarmbetennelse
  • Pankreatitt
  • Tarmobstruksjon
upset young woman sitting on bed and touching belly
Det kan være flere årsaker til magesmerter knyttet til tarmen

Årsaker til magesmerter relatert til andre organer inkluderer:

• Mensensmerter
  • Nyrestein
  • Urinveisinfeksjon
  • Bekkenbetennelsessykdom
  • Hjerteproblemer, som angina eller hjertesvikt
  • Lungebetennelse

Noen medisiner kan forårsake magesmerter som en bivirkning, inkludert:

• Anti-inflammatoriske medisiner (f.eks. Ibux)
  • Aspirin
  • Visse medisiner mot demens eller Alzheimers sykdom

Når bør jeg gå til legen?

I noen tilfeller bør du søke akutt legehjelp eller konsultere lege hvis du har magesmerter.

Hvis du har plutselige, alvorlige, invalidiserende smerter i magen, gå umiddelbart til nærmeste legevakt eller ring 113 og be om en ambulanse.

Du bør også søke akutt legehjelp hvis du har smerter som:

• Er alvorlig og/eller blir verre
  • Har vart i flere timer eller mer
  • Vekker deg fra søvnen
  • Sprer seg til nakken, brystet eller skuldrene
  • Gjør det vanskelig å svelge
Young woman holding belly sitting in bed suffering from pain during menstruation.
Har du alvorlige problemer så bør du kontakte legen eller 113.

Umiddelbar legehjelp er også nødvendig hvis du har magesmerter ledsaget av

• Blødning fra tarmen eller blod i urinen
  • Vaginal blødning som ikke er assosiert med menstruasjonssyklusen din
  • En endring i avføringsvanene dine
  • Om du er ute av stand til å tisse, bæsj eller prompe (over tid, da forstoppelse ikke er uvanlig i seg selv)
  • Vedvarende oppkast
  • Feber (en temperatur på 38 grader Celsius eller høyere)
  • Hevelse i magen
  • Uforklarlig vekttap
  • Hud som ser gul ut

Hvis du opplever smerter høyt oppe i magen som forverres av trening, kan det være angina eller hjerteinfarkt. Hvis du, eller noen i nærheten av deg, opplever symptomer på hjerteinfarkt, ring 113 umiddelbart og be om en ambulanse.

Hvis du er gravid og opplever magesmerter, sjekk med legen din eller jordmor. Magesmerter er vanlig i svangerskapet, men bør alltid sjekkes ut.

Hvis magesmerter ikke samsvarer med situasjonene ovenfor, men de er tilbakevendende (fortsetter å komme tilbake) eller vedvarende (pågår over tid), eller de begynte mildt, men forverres, bør du likevel oppsøke lege.

Hvordan diagnostiseres årsaken til magesmerter?

Magesmerter er et av de vanligste symptomene hos fastlegene.

Informasjon om symptomene dine og plasseringen av magesmerter kan hjelpe legen med å diagnostisere årsaken til smerten. De vil gjerne vite hvor lenge du har hatt smertene og vil kanskje gjøre en fysisk undersøkelse. Hvis du er kvinne, kan dette inkludere en bekkenundersøkelse. Hvis du er mann, kan det inkludere å sjekke penis og pungen.

De kan foreslå blodprøver eller andre diagnostiske prosedyrer, spesielt hvis du har hatt symptomene en stund.

Tester og prosedyrer som kan hjelpe med å diagnostisere årsaken til magesmerter inkluderer:

• Blodprøver, f.eks. leverfunksjonstester
  • Urinprøve
  • Ultralyd
  • Røntgen
  • Endoskopi eller koloskopi – hvor en lang fleksibel slange settes enten ned i magen eller inn i anus mens du er under narkose
  • CT skann
  • MR-skanning

Andre prosedyrer som kan foreslås, avhengig av kjønn, inkluderer:

• Graviditetstest og/eller bekkenultralyd (for kvinner)
  • Ultralyd av pungen (for menn)
Unrecognizable radiologist preparing patient for abdomen MR scan.
Mageskanning

Hvordan behandles magesmerter?

Behandlingen av magesmerter vil avhenge av dens underliggende årsak.

Milde magesmerter kan gå over av seg selv i løpet av timer eller dager. Lette smerter og relaterte symptomer kan også ofte behandles med medisiner fra apoteket. Farmasøyten din vil kunne gi deg råd om hvilken type produkt som passer best for din situasjon.

Du burde ikke bruke aspirin eller anti-inflammatoriske medisiner, som ibuprofen, for å behandle magesmerter, annet enn menstruasjonssmerter. Disse medisinene kan forårsake mage- eller tarmproblemer og dermed forverre problemet.

Dette kan du gjøre selv for å behandle mageknip og magesmerter:

• Holde deg hydrert ved å drikke nok vann; begrense inntaket av alkohol, te og kaffe
  • Hold deg uthvilt
  • Bruk en varmeflaske på magen
  • Dersom du har hatt oppkast eller diaré, spis tørr mat når du kan begynne å spise igjen

Spesifikke behandlinger, avhengig av årsaken til magesmerter, inkluderer følgende:

Gass— Medisiner utviklet for å bryte ned gassbobler, for eksempel syrenøytraliserende midler som inneholder simetikon, er tilgjengelige reseptfritt. Gassreduserende medisiner som kullprodukter kan hjelpe med pågående gassproblemer. Kostholdsendringer kan også hjelpe.

Gastroenteritt — Dette varer vanligvis bare noen dager og går over av seg selv. Rehydrering ved å drikke mye vann er den viktigste behandlingen.

Smerter på grunn av muskelspasmer — Spasmer i tarmveggen kan lindres av krampestillende medisiner. Flere er tilgjengelige, så snakk med apoteket eller legen din om hva som er riktig for deg.

Smerter på grunn av refluks (GORD)— Dette kan håndteres ved å gjøre livsstilsendringer og/eller ta spesifikke medisiner for å kontrollere syre i magen.

Smerter på grunn av magesår — Denne typen smerte håndteres vanligvis ved å prøve å helbrede sårene, noe som vil lindre symptomene. Dette kan innebære syrereduserende medisiner og antibiotika foreskrevet av legen din.

Inflammatorisk tarmsykdom (Crohns sykdom og ulcerøs kolitt) — Oppblussing av disse tilstandene kan behandles med en rekke medisiner, og de kan også tas fortløpende for å forhindre fremtidige oppblussinger.

Det er mange andre årsaker til magesmerter, og legen din vil kunne gi råd om riktig behandling når årsaken er kjent. I noen tilfeller, for eksempel blindtarmbetennelse eller tarmobstruksjon, kan personen trenge akuttoperasjon.

Painful days.

Medisiner som kan anbefales inkluderer:

• Krampedempende medisiner
  • Medisiner mot diaré
  • Avføringsmidler
  • Kvalmedempende
  • Medisiner mot overflødig gass
  • Syredempende medisiner
  • Antibiotika

Kan magesmerter forebygges?

Å spise nok fiber og trene regelmessig kan bidra til å forhindre forstoppelse og holde tarmene dine i gang, noe som vil forhindre noen former for magesmerter. Det vil også redusere langsiktig risiko for enkelte sykdommer.

Å drikke rent vann – men ikke kullsyreholdige eller brus – vil redusere sjansen for smerte fra oppblåsthet, samt holde kroppen sunn.

Å følge en spesifikk diett kan bidra til å redusere smerte på grunn av laktoseintoleranse, gallestein, irritabel tarmsyndrom og innestengt gass.