Magesmerter: 40 Årsaker, Typer og Behandling – Velbehag klinikk

Magesmerter

Det kan ligge mange årsaker bak magesmerter, og noen er mer alvorlige enn andre. Det som føles som en magepine kan komme fra et annet organ i magen, eller fra utsiden av fordøyelsessystemet. Man bør alltid oppsøke medisinsk hjelp dersom magesmertene er uforklarlige, vedvarende eller virker alvorlige.

Hva er magesmerter?

Magesmerter er en type ubehag hvor som helst i magen, mellom ribbein og bekken. Smertene kan komme fra magen eller fra andre organer i området. Magen er hjemmet til lever, galleblære, bukspyttkjertel, tynntarm og tykktarm. Alle disse er organer i fordøyelsessystemet, men smertene kan også komme fra bukveggen, det ytre skallet av magen (huden og musklene). Andre ganger kan smerten man føler i magen komme fra et annet sted, som brystet, bekkenet eller ryggen.

Magesmerter er en type ubehag hvor som helst i magen, mellom ribbein og bekken.

Magesmerter kan ha mange former og kan bety mange ting. Det kan føles som:

• Mildt eller alvorlig
  • Svakt eller skarpt
  • Brennende eller vondt
  • Kramper eller kolikk
  • Konstant eller uregelmessig
  • Lokalisert (på ett konkret sted) eller generalisert (litt over alt)

Til syvende og sist er magesmerter et subjektivt symptom som bare personen selv kan beskrive. Siden helsepersonell ikke kan måle det, tar de utgangspunkt i dine beskrivelser av smerten og jobber ut fra det.

Hvor vanlig er magesmerter?

Omtrent alle vil oppleve magesmerter på et tidspunkt. Mesteparten av tiden er det ikke alvorlig, og det løser seg av seg selv. Imidlertid kan det være et tegn på alvorlig sykdom eller til og med en nødsituasjon. Magesmerter viser seg å forårsake 5% av besøkene ved legevakten

Fire typer magesmerter

Siden magen er hjemmet til mange organer, kan helsepersonell finne ut av hvilken type smerte du har ved å begrense det ned til regionen du føler smerten i. Helsepersonell deler dermed magen inn i fire deler, og kan spørre om smertene er i:

• Høyre øvre kvadrant
  • Øvre venstre kvadrant
  • Høyre nedre kvadrant
  • Nedre venstre kvadrant

Hva forteller plassering av magesmertene deg?

Plassering av smertene er en viktig pekepinn som kan indikere hvilke organer som er involvert. For eksempel kan smerter i øvre høyre kvadrant indikere et problem med leveren eller galleblæren. Samtidig vil helsepersonell også ønske å vite mer om hvordan smertene føles, hvor ofte du føler de og hvor alvorlige de oppleves. Dette vil gi dem flere ledetråder om hvilken tilstand det kan være.

Woman with stomachache, having food poisoning, grey background

Hvorfor gjør det vondt i magen?

Det kan finnes mange årsaker bak magesmerter. Det kan være relatert til fordøyelse, skader, infeksjon eller sykdom. Det kan komme fra et annet organ, eller fra musklene i bukveggen. Det kan også ha spredt seg fra et annet sted i nærheten. Helsepersonell vil stille detaljerte spørsmål om smertene for å finne årsaken. Hvor ille det føles indikerer ikke nødvendigvis hvor alvorlig det er. Som eksempel kan noen vanlige, forbigående tilstander oppleves svært intense, mens livstruende tilstander kan føles milde.

Hva er de vanligste årsakene til magesmertene?

De fleste årsakene til magesmerter er midlertidige og ikke alvorlige. De kan ha å gjøre med fordøyelse, menstruasjon eller et forbigående virus. Eksempler kan være:

Fordøyelsesproblemer – man får smerter i magen etter å ha spist. Dette kan henge sammen med:

• Fordøyelsesbesvær
  • Gass og luft
  • Forstoppelse
  • Diaré
  • Matallergier og andre intoleranser
  • Matforgiftning
Unrecognized male physiotherapist working with woman stomach in medical office
Fordøyelsen kan ha en sammenheng med magesmerter.

Betennelse – smerter som irritasjon eller infeksjon i organene kan forårsake en midlertidig betennelse i magen, som:

• Viral gastroenteritt (mageinfluensa)
  • Magespr
  • Kronisk syre refluks
  • Urinveisinfeksjon

Kvinnelig reproduksjonssyklus – har man livmor, kan man oppleve sporadiske smerter som:

• Menstruasjonskramper og eggløsningssmerter

Hva kan være mer alvorlige årsaker til magesmerter?

Noen ganger kan magesmerter indikere en alvorlig medisinsk tilstand som vil kreve behandling. Smerter i forskjellige regioner kan indikere at forskjellige organer er involvert.

Høyre øvre kvadrant – denne delen er hjemmet til leveren, galleblæren og gallegangene. Her ligger den høyre nyren bak. De første delene av tynntarmen og tykktarmen passerer også gjennom her. Magesmerter i denne regionen kan være relatert til leversykdom eller galleblæresykdom, som for eksempel:

• Hepatitt (alkohol, giftig, metabolsk eller autoimmun)
  • Gallestein
  • Kolecystitt (betennelse i galleblæren)
  • Galleveiskreft, steiner og forsnevringer
  • Galleblærekreft
  • Leverkreft

Smerter i dette området kan også tyde på nyreinfeksjon, nyrestein og tarmobstruksjon.

A sick woman suffering from stomachache, abdominal pain while sitting on sofa at home
Smerter i høyre øvre kvadrant kan tyde på nyreinfeksjon, nyrestein og tarmobstruksjon.

Øvre venstre kvadrant – dette rommer bukspyttkjertelen og milten. Den venstre nyren er på baksiden av bukhulen, og hjertet og venstre lunge er rett over den. Magesmerter her kan bety:

• Pankreatitt (betent bukspyttkjertel)
  • Bukspyttkjertelkreft
  • Splenomegali (forstørret milt)
  • Gastritt
  • Magesår
  • Galle-refluks
  • Magekreft
  • Nyreinfeksjon
  • Nyrestein

Dersom smerten kommer fra brystet, kan det være på grunn av:

• halsbrann
  • angina
  • ikke-kardielle brystsmerter
  • hjerteinfarkt
  • perikarditt
  • lungebetennelse
  • lungeemboli

Nedre del av magen – denne delen rommer det meste av tynntarmen og tykktarmen. Smerter her kan være relatert til gastrointestinale sykdommer, eller urinlederne, eggstokkene og livmoren.  Abdominale årsaker kan indikere:

• Irritabel tarm
  • Funksjonell dyspepsi
  • Inflammatorisk tarmsykdom (Chrons, ulcerøs kolitt)
  • Stor eller tynn tarmobstruksjon
  • Tynntarmskreft
  • Tykktarmskreft
  • Brokk
  • Nyresten

Smerter i bekkenorganene kan skyldes:

• Endometriose
  • Cyster i eller på livmoren
  • Bekkenbetennelsessykdom
  • Svangerskap utenfor livmoren
  • Eggstokkreft
  • Livmorkreft

Nedre venstre kvadrant

Smerter som er spesifikke i den nedre venstre delen av magen, kan være relatert til divertikulose eller divertikulitt i tykktarmen. Divertikler er små utposninger i tarmveggen, og kan forekomme i hele tykktarmen. De utvikler seg vanligvis i nedre venstre del av magen.

Høyre nedre kvadrant

Smerter som er spesifikke i den nedre høyre delen av magen, kan være relatert til blindtarmen. Det kan være betennelse eller blindtarmkreft, som er sjeldent.

Generelle smerter

Andre generelle årsaker til magesmerter kan også inkludere:

Stressed young businesswoman at office desk with notepad
Stress kan føre til magesmerter. Husk å ta deg et par pustepauser i løpet av dagen.

Pleie og behandling

Hvordan diagnostiseres magesmerter? Her vil helsepersonell stille detaljerte spørsmål om:

• Hvor føler du det?
  • Hvordan føles det?
  • Hvor lenge har det pågått?
  • Er det noe som kommer og går?
  • Har det blitt verre?
  • Er smerten på ett sted eller beveger den seg?
  • Hva gjør det bedre eller verre?
  • Har du noen andre symptomer?

Ut fra svarene man svarer, vil helsepersonell prøve å finne ut om man trenger akutt behandling. Som regel vil helsepersonell finne ut umiddelbart om smerten er midlertidig og ikke alvorlig, mens i noen tilfeller kan de mistenke en mer alvorlig tilstand og kjører derfor noen tester. Noen ganger vil de også ikke være i stand til å løse mysteriet ved første sjekk. Her er løsningen at smertene mest sannsynlig vil avta, hvis ikke må en komme tilbake for videre undersøkelser.

Doctor checking the stomach of one of her patients
Har du vondt i magen med ubehaglelige smerter? Da kan det være lurt å ta kontakt med din fastlege.

Hvordan lindre magesmerter?

Magesmerter kan ha en lang rekke med årsaker og behandlinger. Noen tilstander, som gallestein eller blindtarmbetennelse, kan kreve kirurgisk inngrep. Andre, som sår eller infeksjoner, kan lindres med medisin. Noen ganger må man komme seg gjennom en mageinfluensa eller nyrestein til det går over av seg selv.

Hvis man ikke vet hva det er som forårsaker magesmerter, er det viktig å finne ut av det, spesielt hvis det ikke går over av seg selv. Husk at selv milde symptomer kan være alvorlige. Men hvis du har en anelse om at fordøyelsen er relatert til magesmertene, kan du begynne med å behandle deg selv med å:

• Hvile tarmen – slutt å spise for en stund, eller spis bare lettfordøyelig mat som kjeks eller bananer
  • Hydrering – drikk rikelig med vann
  • Varmeterapi – prøv en varm vannflaske eller et varmt bad
  • Prøv lakris mot gass, ingefær mot fordøyelsesbesvær eller peppermynte for å hjelpe til med å slappe av i tarmmusklene
Young asian girl drinking water at bedroom at home
Vondt i magen? Å drikke litt vann kan hjelpe.

Når ringer man legen?

Hør alltid med lege hvis smerten er uforklarlig, vedvarende eller alvorlig, eller hvis du har blitt skadet eller er gravid. Sjekk også med lege dersom smerten kjennetegnes ved noen av disse symptomene:

• Vedvarende feber
  • Vedvarende kvalme eller oppkast
  • Blod i avføring, urin eller oppkast
  • Hevelse og ømhet ved berøring
  • Gulsott
  • Smerter i andre deler av kroppen
  • Kortpusthet eller symptomer som blir verre ved anstrengelse

Konklusjon

Mange ting kan forårsake magesmerter, og det er uunngåelig at vi alle vil oppleve det fra tid til annen. Vanlige årsaker, som gass, fordøyelsesproblemer, menstruasjonssmerter, matforgiftning og influensa kan som regel gjenkjennes umiddelbart. Andre årsaker kan være mer utfordrende å diagnostisere. Og i noen tilfeller er magesmerter et tegn på en uventet eller alvorlig tilstand.

Helsepersonell vil kunne hjelpe med å finne ut av magesmertene, spesielt hvis de er uforklarlige. Vanlige årsaker er ofte enkle å behandle, og å få diagnostisert en tilstand kan hjelpe med å finne riktig lindring. Selv om magesmerter er milde, er det viktig å oppsøke hjelp dersom smertene ikke forsvinner, fortsetter å komme tilbake eller forverrer seg.