5 Symptomer og årsaker til gallestein – alt du trenger å vite

Hva er symptomene på gallestein?

Hvis gallestein blokkerer gallegangene dine, kan galle bygge seg opp i galleblæren og forårsake et galleblæreanfall, også kalt gallekolikk. Galleblæreanfall gir vanligvis sterke smerter i øvre høyre del av magen, som kan vare i flere timer. Galleblæreanfall kommer ofte etter tunge måltider, og oppstår som regel om kvelden eller natten. Har du først hatt ett galleblæreanfall, er det stor sannsynlighet for at flere anfall vil komme.

Galleblæreanfall stopper vanligvis når gallesteinen forflytter seg og ikke lenger blokkerer gallegangene. Men hvis noen av gallegangene dine forblir blokkert i mer enn noen få timer, kan du utvikle komplikasjoner relatert til gallestein. Gallestein som ikke blokkerer gallegangene gir ingen symptomer.

Galleblæreanfall kommer ofte etter tunge måltider

Stille gallestein

De fleste med gallestein har ingen symptomer. Gallestein som ikke gir symptomer kalles stille gallestein. Stille gallestein hindrer ikke galleblæren, leveren eller bukspyttkjertelen i å fungere normalt, så de trenger ikke behandling.

Oppsøk hjelp umiddelbart ved galleblæreanfall

Oppsøk lege straks hvis du har disse symptomene under eller etter et galleblæreanfall:

• Vedvarende magesmerter over flere timer
  • Kvalme og oppkast
  • Feber – selv lav feber – eller frysninger
  • Gulaktig farge på hud eller det hvite i øynene, kalt gulsott
  • Te-farget urin og lys avføring

Disse symptomene kan være tegn på alvorlig infeksjon eller betennelse i galleblæren, leveren eller bukspyttkjertelen. Symptomer på gallestein kan ligne symptomer på andre tilstander, som f.eks. blindtarmbetennelse, magesår, akutt bukspyttkjertelbetennelse og gastroøsofageal reflukssykdom. Disse bør undersøkes av lege så raskt som mulig.

Komplikasjoner relatert til gallestein kan oppstå dersom gallegangene dine forblir blokkert over tid. Ubehandlet kan blokkering av galleganger eller bukspyttkjertel være livstruende.

Kvalme og oppkast ved gallestein

Hva forårsaker gallestein?

Gallestein kan dannes hvis gallen inneholder for mye kolesterol, for mye bilirubin eller for lite gallesalter. Forskere forstår ikke helt hvorfor disse endringene i gallen oppstår. Gallestein kan også dannes dersom galleblæren ikke tømmes helt eller ofte nok. Noen har større risiko for å utvikle gallestein på grunn av risikofaktorer som fedme og enkelte slankekurer.