Irritabel Tarmsyndrom (IBS) – Hva Er Det? 10 Symptomer

Irritabel tarmsyndrom (IBS) er en vanlig lidelse som påvirker mage og tarm, også kalt mage-tarmkanalen. Symptomer inkluderer kramper, magesmerter, oppblåsthet, gass og diaré eller forstoppelse, eller begge deler. IBS er en kronisk tilstand som du må håndtere på lang sikt.

Bare et lite antall personer med IBS har alvorlige symptomer. Noen mennesker kan kontrollere symptomene sine gjennom kosthold, livsstil og kontroll av stress. Mer alvorlige symptomer kan behandles med medisiner og rådgivning.

IBS forårsaker ikke endringer i tarmvev og øker ikke risikoen for tykktarmskreft.

Symptomer for irritabel tarmsyndrom

Symptomer på IBS varierer, men er vanligvis tilstede i lang tid.

De vanligste inkluderer:

• Magesmerter, kramper eller oppblåsthet som er relatert til avføring
  • Endringer i utseendet til avføring
  • Endringer i hvor ofte du har avføring
  • Andre symptomer som ofte er relatert, inkluderer følelse av at du ikke får ut alt når du er på do og økt gass eller slim i avføringen.

Når du skal oppsøke lege

Oppsøk lege hvis du har en vedvarende endring i avføringen eller andre symptomer på IBS. Dette kan også være tegn på en mer alvorlig tilstand, for eksempel tykktarmskreft.

Mer alvorlige symptomer inkluderer:

• Vekttap
  • Diaré om natten
  • Endetarmsblødning
  • Jernmangelanemi
  • Uforklarlig oppkast
  • Smerter som ikke lindres ved å gå på do eller når du promper
Nurse and doctor in discussion

Årsaker

Den eksakte årsaken til IBS er ikke kjent. Faktorer som ser ut til å spille en rolle inkluderer:

• Muskelsammentrekninger i tarmen. Veggene i tarmene er foret med muskellag som trekker seg sammen når de flytter mat gjennom fordøyelseskanalen. Sammentrekninger som er sterkere og varer lenger enn vanlig kan forårsake gass, oppblåsthet og diaré. Svake sammentrekninger kan bremse matpassasjen og føre til hard, tørr avføring.
  • Nervesystemet. Problemer med nervene i fordøyelsessystemet kan forårsake ubehag. Dårlig koordinerte signaler mellom hjernen og tarmene kan føre til at kroppen din overreagerer på endringer som vanligvis oppstår i fordøyelsesprosessen. Dette kan resultere i smerte, diaré eller forstoppelse.
  • Alvorlig infeksjon. Irritabel tarmsyndrom (IBS) kan utvikle seg etter et alvorlig anfall av diaré forårsaket av bakterier eller et virus. Dette kalles gastroenteritt. IBS kan også være assosiert med et overskudd av bakterier i tarmen.
  • Tidlig stress i livet. Personer som er utsatt for stressende hendelser, spesielt i barndommen, har en tendens til å ha flere symptomer på IBS.
  • Endringer i tarmmikrober. Eksempler inkluderer endringer i bakterier, sopp og virus, som vanligvis befinner seg i tarmene og spiller en nøkkelrolle for helsen. Forskning indikerer at mikrobene hos personer med IBS kan avvike fra de hos personer som ikke har IBS.
Den eksakte årsaken til IBS er ikke kjent.

Hva utløser IBS?

Symptomer på irritabel tarmsyndrom kan utløses av:

• Mat. Rollen til matallergi eller intoleranse i IBS er ikke fullt ut forstått. En ekte matallergi forårsaker sjelden IBS. Men mange mennesker har verre IBS-symptomer når de spiser eller drikker visse matvarer eller drikker. Disse inkluderer hvete, meieriprodukter, sitrusfrukter, bønner, kål, melk og kullsyreholdige drikker.
  • Stress. De fleste med irritabel tarmsyndrom (IBS) opplever verre eller hyppigere symptomer i perioder med økt stress. Men mens stress kan gjøre symptomene verre, forårsaker det dem ikke.
Mat er et av hoved symptomene til irritabel tarmsyndrom

Risikofaktorer for irritabel tarmsyndrom

Mange mennesker har sporadiske symptomer på IBS. Spesielle risikofaktorer for å få IBS er:

• Ung alder. IBS forekommer hyppigere hos personer under 50 år.
  • Er kvinne. IBS er mer vanlig blant kvinner. Østrogenbehandling før eller etter overgangsalderen er også en risikofaktor for IBS.
  • Har en familiehistorie med IBS. Gener kan spille en rolle, det samme kan delte faktorer i en families miljø eller en kombinasjon av gener og miljø.
  • Har angst, depresjon eller andre psykiske problemer. En historie med seksuelle, fysiske eller følelsesmessige overgrep kan også være en risikofaktor.
Black woman, stomach pain and digestion with constipation, problem and endometriosis on the sofa in
Mange mennesker har sporadiske symptomer på IBS.

Komplikasjoner ved irritabel tarmsyndrom (IBS)

Kronisk forstoppelse eller diaré kan forårsake hemoroider.

I tillegg er IBS assosiert med:

• Dårlig livskvalitet. Mange mennesker med moderat til alvorlig IBS rapporterer dårlig livskvalitet. Forskning viser at personer med IBS går glipp av tre ganger så mange dager fra jobb som de uten tarmsymptomer.
  • Humørsvingninger og psykiske problemer. Å oppleve symptomene på irritabel tarmsyndrom (IBS) kan føre til depresjon eller angst. Depresjon og angst kan også gjøre IBS verre.