Sure oppstøt: 9 hjemmebehandlinger du kan teste

Sliter du med sure oppstøt? Noen livsstilsendringer er verdt å prøve før du tyr til medisiner for å kontrollere gastroøsofageal refluks. Hvis du høres litt hes ut og har vondt i halsen, kan du forberede deg på en forkjølelse eller influensa. Men hvis du har hatt disse symptomene en stund, kan de være forårsaket av refluks.

Det kan skje fordi muskelen som kontrollerer passasjen mellom spiserøret og magesekken ikke lukker seg helt. Da strømmer magesyre og mat tilbake i spiserøret. Den medisinske betegnelsen for denne prosessen er gastroøsofageal refluks. Refluks kan forårsake sår hals og heshet, og kan bokstavelig talt etterlate en dårlig smak i munnen.

Hva er refluks?

Når refluks gir kroniske symptomer, er det kjent som gastroøsofageal reflukslidelse.. Symptomer kan omfatte:

• halsbrann – smerter i øvre del av magen og brystet – er det vanligste symptomet på refluks
  • oppstøt, eller mageinnhold som kommer opp igjen gjennom spiserøret og inn i halsen eller munnen, noe som kan føre til at du smaker mat eller magesyre
  • brystsmerter
  • kvalme
  • problemer med å svelge eller smerter ved svelging
  • symptomer på komplikasjoner i munn, svelg eller lunger, som kronisk hoste eller heshet.

Mat eller syre som blir liggende i spiserøret,  for mye syre i magen og forsinket magetømming – bidrar til sure oppstøt.

Hvis det ikke behandles, kan refluks føre til mer alvorlige helseproblemer. I noen tilfeller kan du trenge medisiner eller kirurgi. Imidlertid kan mange mennesker forbedre symptomene på refluks gjennom egenomsorg og livsstilsendringer.

Relatert: Ryggmargsprøve: Alt om testen

Hvordan bli kvitt sure oppstøt

Hvis du har hatt gjentatte episoder med halsbrann – eller andre symptomer på sure oppstøt – kan du prøve følgende:

1. Spis sparsomt og sakte

Når magen er veldig full, kan det bli mer refluks inn i spiserøret. Hvis det passer inn i timeplanen din, kan det være lurt å spise ofte og lite.

2. Unngå visse matvarer

Personer med sure oppstøt ble en gang instruert om å eliminere alt unntatt de mildeste matvarene fra diettene deres. Men slik er det ikke lenger. Det er fortsatt noen matvarer som har en tendens til å utløse refluks, inkludert:

• fet mat
  • krydret mat
  • tomater
  • løk
  • hvitløk
  • kaffe
  • te
  • sjokolade
  • alkohol

Hvis du spiser noen av disse matvarene regelmessig, kan du prøve å eliminere dem for å se om det kontrollerer refluksen din, og deretter prøve å legge dem til én etter én.

Stylish young woman drinking coffee at the coffee shop

3. Ikke drikk kullsyreholdige drikker

De får deg til å rape, som sender syre inn i spiserøret. Drikk vann uten kullsyre ii stedet for sprudlevann.

4. Hold deg oppe etter å ha spist

Når du står, eller til og med sitter, hjelper tyngdekraften alene til å holde syren i magen, der den hører hjemme. Fullfør spisingen tre timer før du legger deg. Dette betyr ingen lur rett etter lunsj, og ingen sen kveldsmat eller midnattssnacks.

5. Ikke beveg deg for fort

Unngå kraftig trening i et par timer etter å ha spist. En spasertur etter middag er greit, men en mer anstrengende treningsøkt, spesielt hvis den innebærer å bøye seg, kan sende syre inn i spiserøret.

6. Sov med hodet hevet

Ideelt sett bør hodet ditt være høyere enn føttene. Du kan oppnå dette ved å bruke en ekstra pute. Du kan også legge inn ryggstøtte i skum for å få en gravvis helning fremfor å bruke en ekstra pute. Ikke prøv å lage en slik “skråning” med puter, da dette ikke vil gi deg rett støtte.

7. Gå ned i vekt

Økt vekt sprer muskelstrukturen  og reduserer trykket som holder lukkemuskelen. Dette fører til refluks og halsbrann.

8. Slutt å røyke

Nikotin kan være muskelavslappende, så unngå det om du kan.

Relatert: Dehydrert hud: 12 Symptomer, vs tørr hud – Velbehag

9. Sjekk medisinene dine

Noen – inkludert postmenopausalt østrogen, trisykliske antidepressiva og antiinflammatoriske smertestillende midler – kan slappe av lukkemuskelen, mens andre – spesielt bisfosfonater som alendronat (Fosamax), ibandronat (Boniva) eller risedronat (Actonel), som tas for å øke bentettheten – kan irritere spiserøret.