Gynekolog – Alt du trenger å vite i 2022

Hva er en gynekolog?

En gynekolog er en videreutdannet lege, spesialisert innen kvinnehelse som ofte innebærer livmor, eggledere, eggstokker og bryster. En gynekolog kan både diagnostisere og behandle ulike lidelser og sykdommer innen kvinnehelse, som endometriose, infertilitet, cyster i livmor og bekkensmerter. De kan også henvise kvinner videre til andre spesialister.

Når det kommer til seksuell og reproduktiv helse, kan det være vanskelig å vite hva som er “normalt” og hva som kan være et tegn på et potensielt helseproblem. Noen kan ha vanskelig for å søke hjelp, og kjenner på vanskelige følelser knyttet til å oppsøke gynekolog. Men en gynekolog har både sett og hørt alt, og er der kun for å hjelpe deg. Her er eksempler på situasjoner hvor man bør få hjelp og oppsøke gynekolog:

Smertefull menstruasjon

Menstruasjon er for mange kvinner knyttet til en del ubehag og smerter. Vond mage, såre bryster og hodepine er vanlige symptomer for mange. Men for noen kvinner er smertene langt mer omfattende og kan være alvorlige. Dersom mensen er smertefull eller har blitt verre over tid, kan det være et tegn på endometriose eller livmorfibroider. Her er det viktig å oppsøke profesjonell hjelp, som kan gjøre slike forhold mer håndterbare.

Maturity, middle age, health, menopause, age concept
Smertefull menstruasjon

Vaginal lukt

Til tross for at det kan være et ubehagelig tema, er det viktig å snakke med gynekolog dersom man opplever en intens og unormal lukt nedentil som nylig har oppstått. Selv om det er helt normalt å ha en viss lukt, kan endringer eller vond lukt være et tegn på bakteriell vekst eller soppinfeksjon

Hovne klumper eller utvekster

Å oppdage en klump i eller rundt kjønnsorganet kan være bekymringsverdig for noen. Man vet ikke om det kan være et inngrodd hår, en kvise, et kutt fra barbering eller kanskje noe verre? Klumper er som regel godartede, men det er viktig å få legen til å utføre en undersøkelse når du kjenner tegn på dette nedentil. Genitalvorter kan være synlige i noe tid, mens herpeslesjoner kan leges over syv til fjorten dager. Det er dermed viktig å se det når utbruddet oppstår.

Seksuelt ubehag

En gynekolog kan både forklare og behandle smerter knyttet til seksuelt ubehag. Mange kvinner opplever vaginal tørrhet under samleie. Tørrheten kan være avhengig av kvinnens alder og andre faktorer i livet. Dersom en yngre kvinne opplever dette problemet og har gått på prevensjon i lang tid, kan det hende at det ikke er nok østrogen tilstede, og man må kanskje endre prevensjon. For andre kan man ha en travel livsstil som gjør at det ikke blir nok tid til å delta i forspill og opphisselse før sex, som også kan føre til tørrhet. For kvinner i overgangsalderen er det mer normalt å oppleve tørrhet, som ofte skyldes lavt østrogen. Da kan gynekolog gi resept på vaginalt østrogen.

Et annet eksempel på seksuelt ubehag er at man opplever smerter under sex. Dersom man opplever dette, kan man prøve forskjellige stillinger der man eventuelt føler seg mer komfortabel. Andre opplever at ulike smøremidler ikke fungerer, og at man har blødninger under og etter samleie. Da er det nødvendig å kontakte lege for å kunne utrede årsaken bak dette og behandle problemet.

kvinnelig gynekolog
Om du har ubehag, så kan det være lurt å oppsøke en gynekolog.

Urinlekkasje

Å oppleve urinlekkasje kan være svært stressende og påvirke livskvaliteten. Mange kvinner kan oppleve disse symptomene etter fødsel, spesielt dersom man hadde en vaginal fødsel som krevde tang eller vakuum. Når kvinner går inn i overgangsalder, kan symptomene forverres. Avhengig av arten, kan det være medisinske eller kirurgiske behandlingsalternativer tilgjengelig. Ved å snakke med gynekolog kan man henvises til de riktige behandlingsprotokollene og forebygge problemet.

Lav libido

Selv om det er vanlig å ha lavere libido (kjønnsdrift) enn mange kvinner er klar over, er det viktig å snakke med gynekolog om det for å finne årsaken til hvorfor man opplever dette. Libido kan påvirkes av hvilke medisiner man tar, eller være et tegn på en underliggende medisinsk tilstand eller bivirkning av en kjent tilstand. I slike situasjoner kan gynekologen vurdere hvilke medisinske inngrep som kan være nødvendige.

For andre kvinner kan imidlertid en lav libido være relatert til den enkelte kvinnens naturlige seksualitet, der å være intim blir påvirket av ting utenfor ens kontroll, som stress eller arbeid. Under slike omstendigheter kan gynekologen gi anbefalinger for å hjelpe med å øke libido naturlig, eller henvise til en passende rådgiver.

Andre eksempler på når man bør oppsøke gynekolog:

• Problemer knyttet til graviditet, fruktbarhet, familieplanlegging, sterilisering og svangerskapsavbrudd
  • Problemer med menstruasjon, overgangsalder og prevensjon
  • Problemer med vev som støtter bekkenorganene, inkludert leddbånd og muskler
  • Kjønnssykdommer
  • Polycystisk livmorsyndrom
  • Urin-inkonsistens
  • Godartede tilstander i forplantningskanalen, for eksempel livmorscyster, fibroider, brystsykdommer, vulva- og skjedesår og andre ikke-kreftforandringer
  • Premaligne tilstander, som endometriehyperplasi og cervikal dysplasi
  • Kreft i forplantningsorganene og brystene
  • Graviditetsrelaterte svulster
  • Medfødte abnormiteter i den kvinnelige forplantningskanalen
  • Akutthjelp knyttet til gynekologi
  • Endometriose
  • Bekkenbetennelsessykdommer, inkludert abcesser
  • Seksualitet, inkludert helseproblemer knyttet til samkjønnede og bifile forhold
  • Seksuell dysfunksjon
Female gynecologist makes ultrasound scan
Gynekolog som undersøker

Hva kan man forvente?

Hva som skjer under et besøk hos gynekologen avhenger av årsaken til besøket og den enkeltes situasjon. Uansett om det er første gang en kvinne besøker, eller om man har gått til gynekolog før, kan man forvente å få generell helseinformasjon og hva man kan forvente i fremtiden. Man får også en ærlig redegjørelse for den enkeltes helseproblemer og livsstil, som gir gynekologen en bedre oversikt over situasjonen som gjør dem i stand til å kunne hjelpe mer. Man kan også forvente en gynekologisk undersøkelse, også noen ganger inkludert en celleprøve. Dette kan noen oppleve som ubehagelig, men det er vanligvis ikke smertefullt. Det er ikke nødvendig å vokse eller barbere seg før besøket. Det er også helt naturlig med kroppslukt. Hvis lukten indikerer et problem, må gynekologen få vite om det. Man kan også ha menstruasjon når man besøker gynekolog.

Man trenger ikke henvisning fra fastlege for å gå til privat gynekolog. Dette er gynekologer som ikke har avtale med HELFO slik at de ikke får refundert kostnader på konsultasjon fra det offentlige. Det betyr at pasienten må betale hele konsultasjonen selv, og blir dermed noe dyrere enn om man får henvisning til gynekolog med avtale. Det er ofte kortere ventetid hos private gynekologer.

Hva er endometriose?

Endometriose er en tilstand hvor vev som ligner livmorslimhinnen, vokser utenfor livmorhulen. Det vokser også rundt eggstokkene, egglederne og i bukhinnen. Det kan også oppstå på og rundt endetarmen og urinblæren. Dette medfører for mange smerter, og tilstanden kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Endometriose er en østrogen-avhengig tilstand, og reagerer på hormoner på samme måte som slimhinnen i livmoren. De vanligste symptomene på endometriose er kraftige smerter ved menstruasjon, i tillegg til vansker med å bli gravid. Andre opplever også smerter ved samleie, fatigue, smerter ved avføring og/eller vannlating, oppblåsthet, kvalme og vekslende avføringsmønster. Den eneste måten legen med sikkerhet kan si at man har endometriose er ved hjelp av laparskopi, ofte kalt kikkhullskirurgi. Da lager gynekologen et lite snitt i navlen under narkose, og fører et kamera inn slik at strukturene i bekkenet kan ses. Man kan også behandle sykdommen under samme operasjon. I forkant av undersøkelsen har de fleste vært hos gynekolog og hatt samtale, i tillegg til en ultralydundersøkelse.

Norske studier fra 2013 viser at 2-3 % av norske kvinner i fruktbar alder har fått behandling for endometriose, mens hele 20% eller mer har tilstanden uten å ha plager. Det regnes med å være en del mørketall knyttet til endometriose også. På verdensbasis regnes 1 av 10 fruktbare kvinner i alderen 15-50 år til å ha endometriose. Tilstanden fører meg seg sterke kroniske smerter og i verste fall barnløshet. Det kan behandles både medisinsk og kirurgisk, men kan ikke helbredes. Etter overgangsalder blir de fleste kvitt plagene.