Mars: Laser 50% & anti-age 20%

Overgangsalder: Symptomer og årsaker – Velbehag

Overgangsalderen kan være en utfordrende periode for mange kvinner. Dette er den siste perioden med menstruasjon i livet og inntreffer når eggstokkene dine ikke lenger produserer hormoner som driver denne menstruasjonssyklusen. Dette kalles menopausen.

Overgangsalderen kan fastsettes som en diagnose når du ikke har hatt mensen det siste året – altså 12 måneder på rad uten menstruasjon.

Dette er en helt naturlig prosess, som vanligvis inntreffer når du er mellom 40 – 58 år. En del kvinner begynner overgangsalderen sin tidlig, eller får den igangsatt som følge av skader på eggstokkene eller enkelte operasjoner.

Mange kvinner vil merke menopausen allerede flere år før menstruasjonen opphører. Symptomer som hetetokter, tørr skjede og humørsvingninger er ikke uvanlige. Disse forekommer som følge av hormonelle endringer i kroppen som kan starte opptil 10 år før selve overgangsalderen inntreffer.

Symptomene på overgangsalder kan behandles med medikamenter dersom de blir for plagsomme.

Symptomer på overgangsalder

Alle kvinner opplever overgangsalderen forskjellig. Noen kvinner har veldig alvorlige symptomer, mens andre nesten ikke merker det. Likevel er det noen vanlige symptomer som typisk opptrer hos de fleste kvinner.

I overgangsalderen vil du trolig merke noen endringer i menstruasjonen din. Disse kan bli mindre intense eller opptre sjeldnere. Dette er forventet, i takt med at hormonnivåene i kroppen din endrer seg. Dersom menstruasjonen begynner å opptre oftere eller blir mer intens bør du vurderes av din fastlege.

Hetetokter og rødming er veldig vanlige – og ubehagelig – symptomer. Disse kan noen ganger følges av angst og hjertebank. Vanligvis varer hetetoktene i 1 – 5 minutter og de fleste kvinner som plages av dette opplever hetetokter minst en gang om dagen.

Overgangsalderen kan by på flere utfordringer i hverdagen

I forbindelse med hetetokter er det også vanlig at man opplever nattesvette. Dette kan imidlertid ha andre, medisinske årsaker. Derfor er det viktig at du snakker med legen din hvis du plages av nattesvette.

Tørr skjede i overgangsalderen skyldes mangel på østrogen. Når nivået av dette hormonet synker mister skjedeveggene volum og fuktighet. De blir tynnere, tørrere og lettere irritert. Dette kan igjen føre til at samleie blir smertefullt, at du blir mer utsatt for infeksjoner og kronisk ubehag i skjeden.

En annen følge av lavere hormonnivåer og plager i skjeden kan være nedsatt sexlyst. Dette er også normalt. At man ofte opplever stressende perioder i de samme årene kan bidra til dette.

Søvnforstyrrelser er også vanlig. Disse kommer gjerne som følge av hetetokter, innsovningsvansker, stress eller depresjon. Livsfaseendringer som at barna flytter hjemmefra i årene du opplever overgangsalder, kan forverre disse symptomene.

Vektøkning er også et vanlig symptom på overgangsalder. Når østrogennivået faller begynner fett å fordeles rundt midjen. Denne typen vektøkning kommer med egne, uønskede helseeffekter og bør tas alvorlig, da fedme rundt livet er forbundet med hjerte- og karsykdommer.

Slik inntreffer overgangsalder

Symptomer og tegn på at kroppen din er i ferd med å gå inn i overgangsalderen, forårsakes av endringer i eggstokkene dine. Kroppen kan gå inn i overgangsalder på tre forskjellige måter:

• Naturlig overgangsalder: Dette er den vanligste overgangen. Alle kvinner mister mensen til slutt, vanligvis når de er rundt 52 år gamle. Likevel er det helt normalt at overgangsalderen inntreffer fra du er 40 år, men også så sent som 58 år.
  • Tidlig overgangsalder: Dette er overgangsalder som inntreffer før du fyller 40 år. TIl forskjell fra naturlig overgangsalder anses dette ikke som normalt. Tidlig overgangsalder forbindes ofte med autoimmune sykdommer og øker risikoen for benskjørhet (osteoporose). Hvis du er under 40 år og tror du er i overgangsalderen, er det viktig at du tar kontakt med din fastlege.
  • Igangsatt overgangsalder: Denne typen overgangsalder forekommer når eggstokkene blir skadet. Dette kan skje under kirurgiske inngrep, behandling med cellegift eller stråling. Til forskjell fra naturlig overgangsalder – som inntreffer gradvis –vil igangsatt overgangsalder skje plutselig og følges gjerne at uforventede og mer intense symptomer.

Med mindre eggstokkene dine har blitt fjernet under kirurgi, kommer ikke overgangsalderen over natta. Overgangen skjer gradvis når eggstokkene dine produserer mindre hormoner. Denne overgangen tar vanligvis flere år og kalles perimenopause.

Doctor talking to the patient about menopause and treatment in future.
Er du usikker så snakk med en lege om overgangsalderen

For eggstokkene din er ikke denne prosessen forutsigbar og stabil. I perioder vil hormonproduksjonen være tilnærmet normal. I andre perioder kan hormonproduksjonen bremse kraftig. Overgangsalder er ikke mulig å reversere. Derfor vil du ikke lenger få mensen når eggstokkene har sluttet å produsere hormoner.

Når menopausen inntreffer og menstruasjonen stopper helt opp, kan du ikke lenger bli gravid. Likevel er det viktig at du bruker prevensjon inntil du er helt sikker. Helsemyndighetene anbefaler at du bruker prevensjon i 12 måneder etter siste menstruasjon.

Diagnostisering

Hvis du har endringer i menstruasjonen din eller andre symptomer på overgangsalder, bør du snakke med din fastlege. Disse symptomene kan også være tegn på andre sykdommer eller helseproblemer som kan kreve justering av medikamenter eller behandling.

Når du ikke har hatt mensen de siste 12 månedene, kan legen sette diagnosen. Det er vanskelig å diagnostisere overgangsalder med blodprøver og andre tester, fordi hormonnivåene dine er i stadig endring når du kommer i overgangsalderen. Legen vil kanskje ønske å utføre andre prøver for å utelukke sykdommer i skjoldbruskkjertelen din.

Behandling

Til tross for alle symptomene og de merkbare forandringene i kroppen din, er ikke overgangsalder en sykdom som krever behandling. Det er derimot en helt vanlig del av det å bli eldre. Om symptomene er milde og ikke blir for plagsomme kan du klare deg uten noen behandling, men dersom du blir plaget i hverdagen kan det være lurt å snakke med legen din om lindrende behandling. I tillegg til fastlegen din kan du også snakke med spesialister eller en gynekolog

gynekolog som snakker om overgangsalder
gynekolog

Heldigvis finnes det mange muligheter til å gjøre symptomene enklere å leve med. Dette kan være alt fra meditasjon og trening, slik som yoga, til hormonbehandling og medikamenter som lindrer spesifikke symptomer. For eksempel finnes det lokal østrogenbehandling som kan lindre smerter og ubehag ved samleie.

Overgangsalderen er dessuten en tid i livet da endringer i livsstil kan bidra til bedre helse og livsglede. Ved å være mye i aktivitet, spise sunt og ta vare på kroppen, kan du også trene aerobic og styrketrening. Fordi du begynner å miste muskelmasse allerede når du fyller 40, kan dette ha positive virkninger på kroppen generelt. Du kan også snakke med legen om D-vitamintilskudd og kalsium for å motvirke benskjørhet.

Prognose

Alle kvinner opplever overgangsalderen ulikt. Mange som plages så mye at det går ut over livskvaliteten har god nytte av hormonbehandling, men denne medfører også risiko for alvorlige bivirkninger.

Etter overgangsalderen er det fortsatt viktig å ta vare på helsen. Benskjørhet og hjertet er spesielle områder du bør fokusere på. Sunt kosthold, kalsium fra melkeprodukter, et moderat alkoholforbruk og fysisk aktivitet bidrar til dette. Hvis du røyker, bør du vurdere å slutte.

Slik takler du overgangen

For mange kommer overgangsalderen i en periode av livet som allerede er utfordrende. Barn som flytter hjemmefra, foreldre som går bort eller økonomiske bekymringer kan gjøre disse årene vanskeligere. Sammen med symptomer på overgangsalder kan dette føre til søvnmangel, angst og depresjon.

Det er derfor viktig at du ikke også fokuserer på den mentale helsen din når du kommer i overgangsalderen. Lange turer i naturen, kvalitetstid med familien og positive endringer i hverdagen kan bidra til å motvirke stress.

Noen ganger er det også viktig å innse at man ikke trenger å gå gjennom dette alene. Terskelen bør derfor være lav for å snakke med legen din hvis det blir for vanskelig. De kan henvise deg til psykolog eller psykiater ved behov. Den psykiske helsen vår er vel så viktig som den fysiske og bør prioriteres på lik linje med andre helsebehov.

Forståelse gjør det enklere

Overgangsalderen kan være vanskelig å takle. Selv om det ikke er en sykdom, påvirker det kroppen din både mentalt og fysisk. Ved å forstå disse endringene i kroppen din og hvordan du kan takle de best mulig, er du bedre rustet i møte med kroppens naturlige overgang – både før og etter overgangsalderen.

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.