Stress: tegn, symptomer, behandling og forebygging

Hva er stress?

Stress er en normal menneskelig reaksjon som skjer med alle. Faktisk er menneskekroppen designet for å oppleve stress og reagere på det. Når du opplever endringer eller utfordringer (stressorer), produserer kroppen din fysiske og mentale reaksjoner. Det er stress.

Stressreaksjoner hjelper kroppen til å tilpasse seg nye situasjoner. Stress kan være positivt, holde oss våkne, motiverte og klare til å unngå fare.

Hva skjer med kroppen under stress?

Kroppens autonome nervesystem kontrollerer hjertefrekvens, pust, synsforandringer og mer. Den innebygde stressresponsen, «fight-or-flight-responsen», hjelper kroppen å møte stressende situasjoner.

Når en person har langvarig (kronisk) stress, forårsaker fortsatt aktivering av stressresponsen slitasje på kroppen. Fysiske, emosjonelle og atferdsmessige symptomer utvikles.

Woman indoors at home feeling stressed, mental health and coronavirus concept.
hverdagsstress

Fysiske symptomer på stress

• Smerte og pine.
  • Brystsmerter eller en følelse av at hjertet ditt raser.
  • Utmattelse eller problemer med å sove.
  • Hodepine, svimmelhet eller skjelving.
  • Høyt blodtrykk.
  • Muskelspenninger eller sammenknytting av kjeven.
  • Mage- eller fordøyelsesproblemer.
  • Problemer med sex.
  • Svak immunforsvar.

Stress kan føre til emosjonelle og mentale symptomer som:

• Angst eller irritabilitet.
  • Depresjon.
  • Panikk anfall.
  • Tristhet.
selective focus of emotional african american girl biting pen while looking at laptop
Stress kan føre til emosjonelle og mentale symptomer

Diagnostisering av stress

Stress er subjektivt – ikke målbart med tester. Bare personen som opplever det kan avgjøre om det er tilstede og hvor alvorlig det føles. En legel kan bruke spørreskjemaer for å forstå stresset ditt og hvordan det påvirker livet ditt.

Hvis du har kronisk stress, kan legen  vurdere symptomer som skyldes stress. For eksempel kan høyt blodtrykk diagnostiseres og behandles.

Strategier for å lindre stress

• Tren når du føler symptomer på stress kommer. Selv en kort spasertur kan øke humøret ditt.
  • På slutten av hver dag, ta et øyeblikk til å tenke på hva du har oppnådd – ikke hva du ikke fikk gjort.
  • Sett mål for dagen, uken og måneden. Ved å begrense omfanget  vil du føle at du har mer kontroll over øyeblikket og langsiktige oppgaver.
  • Vurder å snakke med en terapeut eller lege om bekymringene dine.
Meditating by the lake
Tren når du føler symptomer på stress kommer.

Forebygging av stress

• Prøv avspenningsaktiviteter, som meditasjon, yoga, tai chi, pusteøvelser og muskelavslapping.
  • Ta godt vare på kroppen din hver dag. Å spise riktig, trene og få nok søvn hjelper kroppen å håndtere stress mye bedre.
  • Vær positiv og øv på takknemlighet, og anerkjenne de gode delene av dagen eller livet.
  • Godta at du ikke kan kontrollere alt. Finn måter å gi slipp på bekymringer om situasjoner du ikke kan endre.
  • Lær å si «nei» til tilleggsansvar når du er for opptatt eller stresset.
  • Hold kontakten med mennesker som holder deg rolig, gjør deg glad, gir følelsesmessig støtte og hjelper deg med praktiske ting.

Varighet av stress

Stress kan være et kortsiktig problem eller et langsiktig problem, avhengig av hva som endrer seg i livet ditt. Regelmessig bruk av stressmestringsteknikker kan hjelpe deg med å unngå de fleste fysiske, følelsesmessige og atferdsmessige symptomene på stress.

Når bør jeg snakke med lege?

Du bør oppsøke lege hvis du føler deg overveldet, hvis du bruker narkotika eller alkohol for å takle det, eller hvis du har tanker om å skade deg selv. Din fastlege  kan hjelpe ved å gi råd, skrive ut medisin eller henvise deg til en terapeut.