Hva Er Endometriose? – 22 Ting Du Ikke Visste

Endometriose  er en smertefull lidelse der vev som ligner på vevet som normalt kler innsiden av livmoren – endometriet – vokser utenfor livmoren. Endometriose involverer som oftest eggstokkene, egglederne og vevet i bekkenet. Det er sjelden at endometriallignende vev finnes utenfor området der bekkenorganene er lokalisert.

Med endometriose fungerer det endometriallignende vevet som endometrievev – det tykner, brytes ned og blør med hver menstruasjonssyklus. Men fordi dette vevet ikke kan forlate kroppen din blir det fanget. Når endometriose involverer eggstokkene, kan det dannes cyster som kalles endometriomer. Omgivende vev kan bli irritert, og til slutt utvikle arrvev og adhesjoner – bånd av fibrøst vev som kan føre til at bekkenvev og organer fester seg til hverandre.

Endometriose kan forårsake smerte – noen ganger sterke smerter – spesielt under menstruasjonsperioder. Fertilitetsproblemer kan også utvikle seg. Heldigvis er effektive behandlinger tilgjengelige.

Symptomer

Det primære symptomet på endometriose er bekkensmerter, ofte forbundet med menstruasjon. Selv om mange opplever kramper under menstruasjonen, beskriver de med endometriose vanligvis menstruasjonssmerter som er langt verre enn vanlig. Smerten kan også øke over tid.

Det primære symptomet på endometriose er bekkensmerter

Vanlige tegn og symptomer på endometriose inkluderer:

• Smertefulle perioder. Bekkensmerter og kramper kan begynne før og strekke seg flere dager inn i en menstruasjonsperiode. Du kan også ha smerter i korsryggen og magen.
  • Smerter ved samleie. Smerter under eller etter sex er vanlig med endometriose.
  • Smerter ved avføring eller vannlating. Det er mest sannsynlig at du opplever disse symptomene i løpet av en menstruasjonsperiode.
  • Overdreven blødning. Du kan av og til oppleve kraftige menstruasjoner eller blødninger mellom menstruasjonene (mellommenstruelle blødninger).
  • Infertilitet. Noen ganger blir endometriose først diagnostisert hos de som søker behandling for infertilitet.
  • Andre tegn og symptomer. Du kan oppleve tretthet, diaré, forstoppelse, oppblåsthet eller kvalme, spesielt under menstruasjoner.
Vanlige tegn og symptomer på endometriose er diare og forstoppelse.

Alvorlighetsgraden av smertene dine er ikke nødvendigvis en god  indikator på omfanget av tilstanden. Du kan ha mild endometriose med sterke smerter, eller du kan ha avansert endometriose med lite eller ingen smerte.

Endometriose blir noen ganger forvekslet med andre problemer som kan forårsake bekkensmerter, for eksempel bekkenbetennelsessykdom eller ovariecyster. Det kan forveksles med irritabel tarmsyndrom (IBS), en tilstand som forårsaker anfall av diaré, forstoppelse og magekramper. IBS kan følge med endometriose, noe som kan komplisere diagnosen.

Når du skal oppsøke lege

Oppsøk legen din hvis du har tegn og symptomer som kan indikere endometriose.

Endometriose kan være en utfordrende tilstand å håndtere. En tidlig diagnose, et tverrfaglig medisinsk team og en forståelse av diagnosen din kan resultere i bedre behandling av symptomene dine.

Oppsøk legen din hvis du har tegn og symptomer som kan indikere endometriose.

Årsaker

Selv om den eksakte årsaken til endometriose ikke er sikker, inkluderer mulige forklaringer:

• Retrograd menstruasjon. Ved retrograd menstruasjon strømmer menstruasjonsblod som inneholder endometrieceller tilbake gjennom egglederne og inn i bekkenhulen i stedet for ut av kroppen. Disse endometriecellene fester seg til bekkenveggene og overflatene til bekkenorganene, hvor de vokser og fortsetter å tykne og blø i løpet av hver menstruasjonssyklus.
  • Transformasjon av peritonealceller. I det som er kjent som «induksjonsteorien», foreslår eksperter at hormoner eller immunfaktorer fremmer transformasjon av peritonealceller – celler som kler innsiden av magen din – til endometriallignende celler.
  • Embryonal celletransformasjon. Hormoner som østrogen kan transformere embryonale celler – celler i de tidligste utviklingsstadiene – til endometriallignende celleimplantater under puberteten.
  • Kirurgisk arrimplantasjon. Etter en operasjon, for eksempel hysterektomi eller keisersnitt, kan endometrieceller feste seg til et kirurgisk snitt.
  • Endometrial celletransport. Blodårene eller vevsvæsken (lymfesystemet) kan transportere endometrieceller til andre deler av kroppen.
  • Forstyrrelse i immunsystemet. Et problem med immunsystemet kan gjøre at kroppen ikke kan gjenkjenne og ødelegge endometriallignende vev som vokser utenfor livmoren.
Black woman suffering from stomachache, touching her tummy

Risikofaktorer

Flere faktorer gjør at du har større risiko for å utvikle endometriose, for eksempel:

• Å aldri føde
  • Tidlig oppstart av mensen
  • Sen overgangsalder
  • Korte menstruasjonssykluser, gjerne under 27 dager
  • Kraftige menstruasjoner som varer lenger enn syv dager
  • Å ha høyere nivåer av østrogen i kroppen din eller en større livstidseksponering for østrogen
  • Lav kroppsmasseindeks
  • En eller flere pårørende (mor, tante eller søster) med endometriose
  • Enhver medisinsk tilstand som forhindrer passasje av blod fra kroppen under menstruasjonsperioder
  • Forstyrrelser i den reproduktive kanalen

Endometriose utvikler seg vanligvis flere år etter menstruasjonsstart. Tegn og symptomer på endometriose kan midlertidig forbedres med graviditet og kan forsvinne helt med overgangsalderen, med mindre du tar østrogen.

Woman hands holding uterus, female reproductive system ,PCOS, gynecologic and cervix cancer concept

Komplikasjoner

Infertilitet

Hovedkomplikasjonen ved endometriose er nedsatt fruktbarhet. Omtrent en tredjedel til halvparten av kvinner med endometriose har problemer med å bli gravid.

For at graviditet skal skje, må et egg frigjøres fra en eggstokk, reise gjennom egglederen ved siden av, bli befruktet av en sædcelle og feste seg til livmorveggen for å begynne utviklingen. Endometriose kan blokkere røret og hindre egg og sæd fra å forene seg. Men tilstanden ser også ut til å påvirke fruktbarheten på mindre direkte måter, for eksempel ved å skade sædceller eller egg.

Likevel kan mange med mild til moderat endometriose fortsatt bli gravide og fullføre graviditeten. Leger anbefaler noen ganger de med endometriose å ikke utsette å få barn fordi tilstanden kan forverres med tiden.

Unhappy frustated woman chooses between menstruation cup and sanitary napkin has critical days dress
Hovedkomplikasjonen ved endometriose er nedsatt fruktbarhet.

Kreft

Eggstokkreft forekommer oftere enn hos andre hos de med endometriose. Men den totale livstidsrisikoen for eggstokkreft er i utgangspunktet lav. Noen studier tyder på at endometriose øker risikoen, men den er fortsatt relativt lav. Selv om det er sjeldent, kan en annen type kreft – endometrioseassosiert adenokarsinom – utvikle seg senere i livet hos de som har hatt endometriose.