Hvordan bli kvitt kviser på brystet? Årsaker & behandlinger

Akne er en av de vanligste kroniske hudsykdommene i Norge. Faktisk vil nesten alle slite med akne på et tidspunkt i livet. De fleste vil ha mild akne som tenåringer, mange kvinner opplever akne relatert til graviditet, og mange opplever akneutbrudd når de er under stress.

For de fleste utvikler akneutbrudd og kviser seg hovedsakelig i ansiktet, men akne kan påvirke hvilken som helst del av kroppen, inkludert brystet. Kviser på brystet kan være smertefullt, og fordi området vanligvis er dekket slik at svette og olje fanges på huden, kan det være vanskelig å behandle. Hvis du trenger hjelp til å bli kvitt brystakne, kan hudlegen din hjelpe.

En ung lys dame med kvise på venstre kinn.
Kviser kan forekomme overalt på kroppen. Dannelse av kviser kan komme av miljø, kosthold eller livsstil.

Hva forårsaker kviser på brystet?

Akne, på alle deler av kroppen, oppstår når porene i huden blir tilstoppet av olje, døde hudceller og andre fremmedlegemer. Innenfor den tilstoppede poren samles det også opp bakterier, noe som får smertefulle, betente kviser til å utvikle seg.

Akneutbrudd kan bestå av mange forskjellige typer kviser, inkludert hudormer, whiteheads, cyster og knuter. Endringer i hormonnivåer relatert til puberteten øker risikoen for akneutbrudd, så akne er vanlig blant tenåringer. Imidlertid kan folk også utvikle akne senere i livet. Akne vises oftest i ansiktet, men kviser kan også oppstå på brystet og alle deler av kroppen der det er oljekjertler.

Kviser på brystet er vanligvis forårsaket av endringer i hormoner, overproduksjon av talgolje, dårlig hudcelleomsetning og andre faktorer som fører til akne.

I tillegg til disse vanlige årsakene til akne, kan følgende faktorer bidra til akneutbrudd i brystet:

• Bruk av hudpleieprodukter som fanger inn fuktighet (fuktighetsbevarende midler, midler som tetter porene, mykgjøringsmidler og andre fuktighetsgivende produkter)
  • Visse typer klær kan fange olje og fuktighet mot kroppen, føre til tette porer, og stoff kan gni mot huden og forårsake irritasjon og betennelse
  • Overdreven svette, spesielt når du har på deg klær som ikke puster eller fanger fuktighet mot huden
  • Påføring av sterke kjemikalier fra såpe, vaskemidler og andre hygiene- eller rengjøringsmidler
  • Bruk av medisiner som kortikosteroider eller testosteron som kan påvirke hormonreguleringen
  • Å spise mat og drikke med mye sukker er ofte knyttet til akneutbrudd i brystet
  • Dehydrering fører til tørrere hud, økende talgoljeproduksjon og risiko for tette porer
En ung mann med kviser på brystet.
Kviser på brystet er vanligvis forårsaket av endringer i hormoner, overproduksjon av talgolje og dårlig hudcelleomsetning.

Hva er de beste metodene for å bli kvitt kviser på brystet?

Å identifisere og forstå de underliggende årsakene til at du får kviser på brystet er det første skrittet mot å lage en effektiv behandlingsplan for akne. Når du forstår de spesifikke hudpleieproduktene, og årsakene til oppblussing av akne, kan du ta skritt for å unngå dem. Derfra kan du samarbeide med hudlegen din for å lage en hudpleierutine for å rydde opp i dine nåværende utbrudd og forhindre dem i fremtiden.

Personer med kviser på brystet bør samarbeide med hudlegen sin for å lage en personlig hudpleieplan som fungerer for dem, men noen skritt alle kan ta for å behandle brystakne inkluderer:

• Bruk antibakteriell såpe for å rengjøre området rundt utbruddet etter å ha svettet eller blitt skitten.
  • Bytt ut de tykke, krembaserte fuktighetskremene dine med kremer som ikke er komedogene for å holde huden din fuktet uten å bidra til utbrudd.
  • Påfør aktuelle aknebehandlinger på urenheter.

De fleste rydde opp i kvisene ved å bruke reseptfrie produkter. Salver, våtservietter og spotbehandlinger er tilgjengelig på apoteket for å hjelpe til med å fjerne kviser. Pasienter som har større kviser eller cyster og knuter som utvikler seg dypere under huden bør kontakte hudlege for behandling så snart som mulig. Disse mer alvorlige formene for akne kan være svært smertefulle, ha større risiko for infeksjon og kan føre til arrdannelse hvis de ikke behandles riktig.

En lys asiater som tilføyer fukt på fjeset med en krem.

Hvordan kan jeg forhindre at kviser på brystet kommer tilbake?

Når du har et brystakneutbrudd under kontroll, bør du fortsette å ta vare på huden din for å forhindre nye utbrudd. Med en grundig hudpleierutine og noen livsstilsendringer, bør du være i stand til å forhindre eller i det minste redusere antallet og alvorlighetsgraden av akneutbrudd.

Prøv dette for å forhindre kviser på brystet:

• Bad/dusj regelmessig (spesielt etter svette) med milde såper som er fri for parfyme og fargestoffer. For best resultat, bruk lunkent vann gjennom hele dusjen. Hvis du tåler det, bør du vurdere en rask, siste skylling med kaldt vann mot slutten av dusjen for å lukke porene.
  • Unngå å bruke rengjørings- eller hudpleieprodukter med parfyme, fargestoffer eller sterke kjemikalier. Se etter produkter som har færre ingredienser og de som er spesifikt merket for bruk i aknebehandling eller forebygging. Produkter som inneholder benzoylperoksid og salisylsyre er ofte fordelaktige for å stoppe eller forhindre akneutbrudd.
  • Eksfolier huden hver uke for å fjerne døde hudceller, fremme rask celleomsetning og forhindre at hudceller tetter til porene. I stedet for å bruke grov peeling eller slipende produkter som kan irritere huden under et akneutbrudd, bør du vurdere å bruke et azelain- eller sitronsyre-eksfolierende produkt.
  • Begrens inntaket av mat med høyt sukkerinnhold, som har vært knyttet til hyppigere og flere kviser på brystet.
  • Bruk klær som puster og som ikke sitter tett over brystet, spesielt i varmt, fuktig vær.