Hvordan bli kvitt kviser på rumpa? Enkelt og effektivt

De kan se ut som kviser, men det er usannsynlig at de er det. Likevel kan de være smertefulle og ubehagelige. Kviser på rumpa er stygge, irriterende… og, tro det eller ei, regnes vanligvis ikke som akne. Ekte kviser på rumpa er sjelden.

Kviser på rumpa er ikke som ekte akne, som du får i ansiktet, brystet eller på ryggen. Generelt er akne definert som tette porer, kviser og cyster (som går dypere under huden enn overfladiske kviser) som oppstår i ansikt, nakke, skuldre, overarmer og øvre del av ryggen eller brystet.

En kvinne har akne på høyre rumpe.
Kvise på rumpe kan være vondt og irriterende.

Kviser er forårsaket av en opphopning av olje fanget i folliklene, noe som fører til overvekst av akne-fremkallende bakterier og påfølgende betennelse. Det er høye nivåer av oljekjertler på brystet, ryggen og overarmene, og det forklarer hvorfor akne kan utvikle seg der.

På rumpa, derimot, skyldes dette sannsynligvis andre årsaker. Og selv om det nøyaktige antallet tilfeller er ukjent, kan tilfeller av såkalt rumpe-«akne» være økende , fordi flere har på seg trange, klissete klær. Denne typen klær, kalt athleisure – slik som tights – kan bidra til disse hudproblemene fordi de sitter stramt, spesielt når du trener og beholder klærne på etterpå.

Bilder av kviser på rumpa: kom til bunns i problemet

Et utbrudd av kviser på rumpa kan være forårsaket av følgende problemer. Finn beskrivelser og bilder av hver nedenfor.

Follikulitt

Kviser på rumpa som er forårsaket av betennelse i hårsekkene kalles follikulitt.» Follikulitt kan være forårsaket av en infeksjon fra bakterier, gjær eller sopp, irritasjon av hårsekker eller blokkering av hårsekker.», sier hun. Det kan ofte være forårsaket av Staphylococcus aureus- bakterier på overflaten av huden, ifølge Mayo Clinic

Follikulitt vises som grunne små kuler, og kan føles kløende og såre.

Follikulitt på rumpa utvikler seg ofte på grunn av friksjon mellom klær og hud, kombinert med svette, som forstyrrer det ytre hudlaget.

En yngre kvinne som presser ut en kvise fra halsen hennes. Fjeset er dekket med små kviser.
Kvise på hals og fjes.

Karbunkel

En klynge med byller som føles som en smertefull pussknute under huden, på samme måte som en aknecyste føles. De kan oppstå når follikulitt kommer ut av kontroll og begynner å bli en dypere infeksjon, ifølge University of Rochester Medical Center.

Å ha akne påvirker ikke risikoen for å ha hverken follikulitt eller karbunkler. Ifølge American Academy of Dermatology, er de faktisk forskjellige hudsykdommer selv om akne og follikulitt (eller karbunkler) kan se like ut.

Å ha alvorlig akne i ansiktet og overkroppen betyr ikke at du er mer utsatt for å ha follikulitt eller karbunkler på rumpa. Både karbunkler og follikulitt kan føre til arrdannelse hvis de ikke håndteres riktig, bemerker University of Rochester.

Karbunkel på venstre kne.
Karbunkel på kne.

Keratosis Pilaris

Gode nyheter – disse små utbruddene som vises på rumpa gjør vanligvis ikke vondt eller klør, og er vanligvis ufarlige, ifølge Mayo Clinic. Mayo Clinic bemerker at de dukker opp når et protein kalt keratin – som vanligvis beskytter huden – ender opp med å blokkere follikkelåpningen.

Eksperter er ikke sikre på hvorfor dette skjer, men keratosis pilaris kan vises i forbindelse med andre hudsykdommer eller genetiske sykdommer. Hvis du finner lignende på de ytre armene og bena, er det en god sjanse for at dette er keratosis pilaris, ifølge Mayo Clinic.

Keratosis pilaris på fremre lår på en ung mann.
Keratosis Pilaris på fremre lår.

Kontakteksem

Ifølge leger ved Ohio State University Wexner Medical Center, kan disse på rumpa skyldes en allergi forårsaket av det kjemiske konserveringsmidlet MI (metylisotiazolinon), som finnes i fuktede våtservietter. For noen kan disse forårsake allergisk kontakteksem, ifølge forskning publisert i JAMA Dermatology.

En eldre dames hånd. Hun har kontakteksem på venstre del og høyre del av håndflaten.
Kontakteksem på hånden.

Behandlingsalternativer for å bli kvitt kviser på rumpa

Behandlingen din vil avhenge av om du har follikulitt, karbunkler, keratosis pilaris eller allergi.

Her er hva du kan forvente.

Follikulittbehandling Vanligvis går follikulittutbrudd over av seg selv. Hvis ikke kan en hudlege foreskrive en kombinasjon av produkter behandle problemet. Ofte kan ‘rumpeakne’/kviser på rumpa behandles med en antibiotikakrem eller en antibakteriell vask som som inneholder benzoylperoksid. I sjeldne tilfeller kan det hende du trenger et oralt antibiotika eller en soppdrepende medisin.

Se etter rensemidler som inneholder 10 prosent benzoylperoksid, en ingrediens som senker nivået av akne-fremkallende bakterier og reduserer betennelse. La rensemidlet skumme på huden mens du synger alfabetet før du skyller av – dette sikrer nok kontakttid for den aktive ingrediensen til å gjøre jobben sin.

Karbunkelbehandling Fordi karbunkler går dypere, er behandlingen mer intensiv. Du kan få et antibiotikum (oral eller som salvel) for å bekjempe infeksjonen, ifølge MedlinePlus. Legen din kan også velge å stikke hull på byllen for å drenere det oppsamlede pusset i en trygg og steril setting. Området vil da bli dekket med en bandasje. Prøv aldri å tømme en karbunkel selv hjemme.

Keratosis pilaris-behandling Fordi tilstanden er smertefri, og ofte betraktet som bare en variant av normal hud, kan den ikke forhindres, selv om fuktighetskrem kan hjelpe hvis du har tørre hudområder.

Allergibehandling Slutt å bruke våtservietter hvis du har brukt det i en måned. Det kan ta opptil en måned før du ser resultater, dersom disse er årsaken til utbruddet.

Kvise på venstre rumpe. Her er det en betent kvise som ikke er fjernet enda.

Hvordan forhindre akne og kviser på rumpa

Du kan forhindre kviser på rumpa ved å ha generelt god helse og unngå visse ting, slik som tettsittende klær.

• Bruk løse klær når det er mulig. Trange klær, spesielt i kombinasjon med svette, kan forårsake hudirritasjon som fører til follikulitt. Sørg for å skifte klær og ta en dusj etter trening. Mayo Clinic anbefaler også å bruke et nytt håndkle og vaskeklut etter bading.
  • Samarbeid med legen for å behandle eventuelle sykdommer, slik som diabetes.  Kroniske helseproblemer kan gjøre det vanskeligere for kroppen din å bekjempe infeksjoner.
  • Hvis du får follikulitt, sørg for at du får det raskt under kontroll for å unngå karbunkler og behovet for mer aggressiv behandling.
  • Unngå fuktede våtservietter, spesielt de som er laget med MI.