Laser etterbehandling – 11 Etterbehandlingstips for laserhårfjerning

Hårfjerning med laser er en av få hårfjerningsmetoder der resultatene varer i årevis og i noen tilfeller for alltid. Laser etterbehandling innebærer å bruke en laserenhet for å skade eller ødelegge hårsekken, og hindre fremtidig hårvekst.

Behandlingen anses som trygg når den utføres av helsepersonell i et rent miljø. Imidlertid kan pasienter forvente bivirkninger som rødhet, smerte og hevelse. For å sikre at bivirkningene er milde og kortvarige, er det visse forholdsregler du som pasient bør ta etter behandlingen.

Laser etterbehandling

For å lindre potensiell smerte og ubehag, følg disse laserhårfjerningstipsene.

Laser hårfjerningsprosess for kvinners ben

1. Påfør kald kompress

Påfør et kaldt kompress eller is pakket inn i en tørr klut for å lindre smerte og minimere hevelse. Hold kompressen på behandlingsområdet i 5-10 minutter flere ganger om dagen til bivirkningene avtar.

2. Bruk løstsittende klær på behandlingsdagen

Hårsekkene holder ofte på varmen fra laseren i noen dager etter hårfjerningsbehandlingen med laser. Bruk løstsittende klær i løpet av den tiden for å unngå friksjon og hudirritasjon.

3. Bruk kaldt eller lunkent vann i 48 timer

Varmt vann kan brenne og gi blemmer på huden etter en hårfjerningsbehandling med laser. Bruk kun lunkent vann når du dusjer og vasker ansiktet for å unngå hudirritasjon.

4. Vent minst fire uker til neste behandling

De fleste pasienter trenger minst seks behandlinger for å oppnå langvarige resultater. Øktene må ha fire til seks ukers mellomrom for å oppnå optimale resultater.

Laserbehandling. Laser etterbehandling er utrolig viktig for å få best mulig resultater.

Hva du ikke skal gjøre etter hårfjerning med laser

Unngå følgende aktiviteter og produkter for å minimere bivirkninger og oppnå ønsket effekt fra laser etterbehandling.

1. Unngå soleksponering, badstuer og varme bad i flere dager

Som varmt vann kan sol og varme brenne og irritere huden etter hårfjerning med laser, så unngå begge deler i flere dager. Hvis du tilbringer tid utendørs, sørg for at du bruker solkrem med SPF 30+.

En ung solbrun dame i gul bikini ligger på strandsengen og nyter sola.
Unngå eksponering av sol de første dagene etter behandling.

2. Unngå selvbruning i flere dager

Laser etterbehandling gjør huden sensitiv, og da trenger den tid til å gro. Ikke bruk selvbruning på flere dager for å unngå brannskader, utslett  og irritasjon.

3. Unngå lotioner med parfymer og dufter i 48 timer

Parfymer og dufter er harde mot huden og kan forårsake rødhet og misfarging hvis de brukes etter en hårfjerningsbehandling med laser, når huden er veldig sensitiv. Unngå produkter med disse ingrediensene, inkludert deodorant under armene.

En dame som tar på seg lotion. Laser etterbehandling.

4. Ikke bruk press på det behandlede området på flere dager

La huden din gro ordentlig etter en laserbehandling, så unngå å gni, skrape, skrubbe, bruk av pinsett, voksing og andre aktiviteter som involverer press eller stress på det behandlede området.

5. Unngå kroppsskrubb i 48 timer

Kroppsskrubb inneholder slipende komponenter som eksfolierer huden. De kan forårsake rødhet og irritasjon når huden er følsom. Vent til huden din har grodd før du bruker kroppsskrubb.

6. Ikke svøm i 48 timer

Svømmebassenger inneholder klor, mens innsjøer, elver og havet har bakterier og alger som kan irritere huden. Vent minst 48 timer (eller lenger) før du tar en svømmetur.

En søt dame som har tatt en svømmetur.

7. Unngå kosmetiske behandlinger i det behandlede området i to uker

Selv om de er minimalt invasive, er kjemisk peeling, IPL og mikrodermabrasjon for røft for huden etter hårfjerning med laser. Vent omtrent to uker før du planlegger noen av disse behandlingene.

Kan du barbere deg etter hårfjerning med laser?

Barbering er nødvendig før hårfjerning med laser for å unngå hudskader på overflaten, men vi fraråder det i flere dager etter laserbehandlingen. Vent til rødhet, hevelse og kløe er borte.

En ung dame barberer leggene sine i dusjen.
Det anbefales ikke å barbere før hevelsen, rødheten og irritasjonen er borte.

Når bør du gå til legen?

Bivirkninger etter hårfjerning med laser er vanligvis milde og kortvarige. Du bør imidlertid kontakte legen din umiddelbart hvis du opplever noe av følgende:

• Brannskader, blemmer eller arr
  • Misfarging av huden
  • Hevelse som ikke avtar etter tre dager
  • Smerter som ikke kan lindres med medisiner
  • Infeksjon

Hårfjerning med laser er en av de mest populære metodene for hårfjerning i dag. Det er raskt, effektivt og gir varige resultater, men sørg for at du følger gode rutiner som angitt fra klinikken etter behandlingen, for best resultater og minst mulig bivirkninger.