Mars: Laser 50% & anti-age 20%

Hovne Mandler: Symptomer og behandlinger

Hva er hovne mandler?

Mandlene dine er ovale bløtvevsmasser som ligger på hver side av halsen din. Mandlene er en del av lymfesystemet.

Lymfesystemet hjelper deg med å unngå sykdom og infeksjon. Det er mandlenes jobb å bekjempe virus og bakterier som kommer inn i munnen din.

Mandlene kan selv bli infisert av virus og bakterier. Når de gjør det, hovner de opp. Hovne mandler er kjent som tonsillitt.

Tonsillitt

Betennelse i mandlene er vanlig hos små barn, men kan også forekomme hos tenåringer og voksne.

Kronisk betennelse i mandlene og hypertrofi i mandlene er to tilstander som oppstår når det er tilbakevendende hevelse og er vanligvis de vanligste årsakene til en tonsillektomi – en kirurgisk prosedyre der man fjerner begge mandlene.

dame med hovne mandler

Vi anbefaler

Dette er et populært tema om dagen, og et emne vi får mange henvendelser knyttet til. Våre eksperter har samlet de beste anbefalingene, og nedenfor kan du se et utvalg av produkter som anbefales. Bestill via lenken nedenfor og få gratis frakt på bestillingen din.

1. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ A.Vogel echinaforce halsspray 30 ml – har en bevist effekt mot sår hals og forkjølelse. Dette urtemiddelet er enkelt å bruke og ta med seg. Den inneholder ekstrakter fra lilla solhatt (echinacea purpurea) og salvie. Begge er kjent for sin lindrende effekt på sår hals. Kjøp her

2. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Prosan propolis halsmikstur 200 ml – gjør det mulig for deg å holde deg frisk gjennom vintermånedene. Denne unike kombinasjonen av lakris og propolis, kjent som bienes «vidunderkur», lindrer sår og vond hals og andre forkjølelsessymptomer. Kjøp her

Symptomer på betennelse i mandlene

De viktigste symptomene på betennelse i mandlene minner om en alvorlig forkjølelse eller influensa. En viktig forskjell er at mandlene dine blir røde, hovne og såre når de blir betente.

Andre symptomer inkluderer:

Symptomene på et mer alvorlig tilfelle av hovne mandler inkluderer:

• Dårlig ånde
  • Hovne, smertefulle kjertler (som føles som klumper på siden av halsen)
  • Pussfylte, hvite flekker på mandlene

Når bør du oppsøke lege

Hvis du har hovne mandler som varer i mer enn 1 eller 2 dager bør du snakke med legen din.

Du bør også snakke med legen din hvis mandlene er så hovne at du har problemer med å puste eller sove, eller hvis symptomene er ledsaget av høy feber eller alvorlig sykdomsfølelse.

Mangler med ulik (asymmetrisk) størrelse, er noen ganger assosiert med kreft i mandlene (selv om ytterligere symptomer vanligvis må være tilstede). Hvis du har en mandel som er større enn den andre, snakk med legen din om mulige årsaker.

Om du har høy feber, hovne mandler og vanskeligheter med å puste, oppsøk legen din.

Årsaker til betennelse i mandlene

Hovne mandler er vanligvis forårsaket av virus, som:

• Adenovirus. Disse virusene forårsaker forkjølelse, sår hals og bronkitt.
  • Epstein-Barr-virus (EBV). Epstein-Barr-viruset forårsaker mononukleose, bedre kjent som kyssesyken. Smitte spres gjennom infisert spytt.
  • Cytomegalovirus (CMV, HHV-5). CMV er et herpesvirus som vanligvis forblir i dvale i kroppen. Det kan bryte ut hos personer med nedsatt immunforsvar og hos gravide kvinner.
  • Meslingvirus (rubeola). Dette svært smittsomme viruset påvirker luftveiene gjennom infisert spytt og slim.

Flere bakteriestammerr kan også forårsake hovne mandler. Den vanligste typen bakterie som fører til hovne mandler er Streptococcus pyogenes (gruppe A streptokokker). Dette er bakterien som forårsaker halsbetennelse.

Bakterier forårsaker rundt 15 til 30 prosent av alle betennelsestilfeller i mandlene.

Hvorfor blir mandlene infisert?

Fordi mandlene dine er en av kroppens første forsvarslinjer mot virus og bakterier, kan de være sårbare for infeksjon.

Risikofaktorer for hovne mandler

Mens betennelse i mandlene kan skje med hvem som helst, når som helst, er det mer vanlig hos barn og ungdom:

• Mer vanlig hos barn i alderen 5-15 år: betennelse i mandlene forårsaket av bakterier
  • Mer vanlig hos barn 5 år og yngre: betennelse i mandlene forårsaket av et virus
Pediatrician examining child throat with tongue depressor
Hovne mandler er mer vanlig hos barn og ungdom.

Hva forårsaker at bare én mandel blir hoven?

Hvis du har lagt merke til at bare én mandel er hoven hos barnet ditt (eller deg selv), kan det være en peritonsillær abscess. En peritonsillær abscess dannes på baksiden av munnen og viser seg som pussfylt vev, ved siden av den ene mandelen.

Disse abscessene er vanligvis en komplikasjon som følge av betennelse i mandlene og er relativt sjeldne, fordi betennelse i mandlene vanligvis behandles før abscessen kan dannes.

En hoven mandel kan også være et tegn på kreft i mandlene, men kommer vanligvis i følge med andre symptomer, slik som kronisk sår hals og forstørrede lymfeknuter.

Behandlingsmuligheter for betennelse i mandlene

De fleste tilfeller av hovne mandler som er forårsaket av et virus, forsvinner vanligvis av seg selv. Legen din kan anbefale reseptfrie medisiner som lindrer symptomene, slik som:

• Lindrende halsspray
  • Sugetabletter
  • Smertestillende, slik som Paracet eller Ibux

Hvis en bakteriell infeksjon, som f.eks. streptokokker, forårsaker de hovne mandlene dine, vil du sannsynligvis trenge antibiotika for å bli frisk.

Top view of cup of tea and blister of pills
En kombinasjon av varm drikke og smertestillende kan hjelpe mot hovne mandler.

Hvis du har hyppig tilbakevendende betennelse i mandlene som går ut over hverdagen og ikke blir bedre med normal behandling, kan legen anbefale kirurgisk fjerning av mandlene. Denne prosedyren kalles en tonsillektomi.

Tonsillektomi var mer vanlig før, men brukes i dag som regel ved hyppige tilfeller av halsbetennelse med hovne mandler, eller hos pasienter som får komplikasjoner som søvnapné eller pusteproblemer.

Denne prosedyren tar vanligvis rundt en halvtime å utføre. Mandlene kan fjernes med en skalpell, kauterisering eller ultralydvibrasjon.

Dette kan du gjøre hjemme

Hvis mandlene dine er hovne og du føler deg syk, bør du først og fremst snakke med legen din.

Hvis legen din fastslår at de hovne mandlene dine er forårsaket av et virus er det mye du kan gjøre selv for å lindre ubehag og bli raskere frisk.

Prøv å:

• Få mye hvile
  • Få i deg nok væske
  • Drikke varm te med honning eller andre varme væsker. Spis klar kyllingsuppe eller buljong
  • Gurgle med varmt saltvann
  • Fukting av luften med en luftfukter eller kokende gryter med vann
  • Kjøp sugetabletter eller halsspray på apoteket
  • Ta reseptfrie smertestillende. Dette hjelper også mot feber.

Slik diagnostiseres hovne mandler

Hvis du tror du kan ha hovne mandler på grunn av betennelse bør du først besøke en lege.

Legen din vil diagnostisere årsaken til problemet. De vil gjøre dette ved å spørre deg om symptomene dine og lyse ned i halsen din for å se etter synlige tegn på sykdom.

Legen kan også utføre prøver med en bomullspinne. Dette gjøres for å avdekke streptokokkinfeksjon eller andre infeksjoner. Vanligvis får du svar på noen minutter. Dersom streptokokktesten er negativ vil legen sannsynligvis sende prøven til kultur for å være helt sikker på diagnosen.

Komplikasjoner ved betennelse i mandlene

Vanligvis kan betennelse i mandlene behandles effektivt med enten reseptfrie smertestillende medisiner eller antibiotika (avhengig av hva legen din mener er nødvendig i hvert tilfelle).

Selv om det er sjeldent, kan det oppstå komplikasjoner hvis betennelse i mandlene ikke oppdages i tide, eller om du eller barnet ditt utvikler et svært alvorlig tilfelle. Disse komplikasjonene kan omfatte:

Kronisk betennelse i mandlene er en mer alvorlig tilstand og kan drastisk påvirke et barns livskvalitet, og det er derfor kirurgi vanligvis anbefales.

Hovne mandler, kan det være kreft?

I de fleste tilfeller betyr ikke hovne mandler at du eller barnet ditt er i faresonen for kreft i mandlene.

Et symptom på kreft i mandlene er hevelse på bare den ene siden, men det er andre symptomer som er viktige å avdekke for en kreftdiagnose, inkludert:

• Hvis du er diagnostisert med kreft som følge av humant papillomavirus (HPV), da forskere nylig har funnet en sammenheng mellom de to tilstandene
  • Konstant sårhet i halsen
  • Følelsen av at noe sitter fast i halsen
  • Vekttap
  • Vedvarende heshet når du snakker

Legen din er den eneste som kan diagnostisere en mer alvorlig tilstand. Så enten du har ett, eller noen få av symptomene ovenfor, er det viktig at du snakker med legen din.

World Childhood cancer Day
Har du ubehag? Snakk med legen din.

Konklusjon

Hovne mandler (tonsillitt) er vanligvis forårsaket av de samme virusene som forårsaker forkjølelse og er ikke alvorlig. Symptomene går vanligvis over med hjemmebehandling i løpet av noen få dager.

Hvis en bakteriell infeksjon har forårsaket betennelsen i mandlene trenger du antibiotika for å bli frisk. Om denne tilstanden ikke behandles kan bakterielle infeksjoner som streptokokker forårsake alvorlige komplikasjoner.

Barn og ungdom er mer utsatt for betennelse i mandlene, men det kan skje med alle, i alle aldre.

I noen tilfeller kan hovne mandler være et tegn på kreft i mandlene. Uvanlige symptomer, som asymmetrisk størrelse på mandlene og konstant heshet, bør undersøkes av lege.

Vi anbefaler

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.