Spar 50% på laser hårfjerning

Utslett rundt munnen (perioral dermatitt)

[the_ad_placement id="generelle-annonser-side"]

Hvis du har rødt utslett rundt munnen, kan du ha en type dermatitt som kalles perioral dermatitt. Huden kan være skjellete og flassende med betente utslett som klør og brenner. Noen ganger sprer utslettet seg til nesen og øynene. Aktuelle steroider antas vanligvis å være årsaken, men det har vært tilfeller der tyggegummi har vært årsaken!

Perioral dermatitt på en yngre dame rundt munnen

Hva er perioral (periorifisiell) dermatitt? Hvordan ser det ut? Utslettet er et rødt utslett som sirkler rundt munnen din. Huden kan være skjellete, tørr og flassende med hovne, betent utslett kalt papler. Det er en type dermatitt som ofte forveksles med kviser. Noen opplever at utslettet klør eller brenner. Utslettet kan også spre seg til nesen, øynene og, svært sjelden, kjønnsorganene. Ordet «perioral» betyr «rundt munnen,» mens «periorifisiell» betyr «rundt en åpning.» Begge ordene refererer til samme tilstand.

Hva er typene pd (perioral dermatitt)? Det finnes typisk pd og granulomatøs pd. Granulomatøs er en uregelmessig versjon av tilstanden, hvor man ser gulaktige nupper i stedet for røde. Barn er mer utsatt for granulomatøs dermatitt enn voksne.

Hvor oppstår perioral (periorifisiell) dermatitt oftest? Pd er lett gjenkjennelig på grunn av utslettet rundt munnen. Det kan også forekomme på øyelokkene, rundt øynene og nesen. Sjelden vises det på kjønnsorganene, og enda sjeldnere kan det bevege seg til ørene, nakken, hodebunnen, bagasjerommet og ekstremitetene.

Perioral dermatitt på en yngre dame

Kan perioral dermatitt bli rosacea? Pd kan komme tilbake etter behandling, og i noen tilfeller kan det utvikle seg til rosacea, en hudtilstand som forårsaker røde papler i midten av ansiktet, inkludert på nesen.

Hvem er i faresonen for å få perioral dermatitt? Kvinner mellom 25 og 45 år som bruker aktuelle steroider og ansiktskremer er mest utsatt. Barn og menn kan også utvikle utslettet.

Er pd smittsomt? Nei, ingen type dermatitt er smittsom.

Er pd en soppinfeksjon? Overforbruk av aktuelle steroider er den mest sannsynlige årsaken til utslettet. En teori er at det er forårsaket av Candida albicans, en type gjær.

Er pd en bakteriell infeksjon? Den eksakte årsaken er ukjent, men en teori er at det er forårsaket av follikulær fusiform, en type bakterier.

Symptomer og årsaker

Hva forårsaker perioral dermatitt? Den eksakte årsaken er ukjent, men eksperter har identifisert flere mulige årsaker:

• Steroider: Aktuelle steroidkremer og inhalerte reseptbelagte steroidsprayer.
  • Livsstilsvalg: Fuktighetskremer, tunge ansiktskremer, fluorert tannkrem, tyggegummi, tannfyllinger.
  • Andre faktorer: Hormonelle endringer (inkludert p-piller), dysfunksjon av epidermal barriere, problemer med immunforsvaret, endret kutan mikroflora, bakterier (follikulær fusiform), Candida albicans, Demodex-midd.
Perioral dermatitt på en yngre damer med store lepper.

Hva er symptomene på perioral dermatitt? Det primære symptomet er et rødt utslett rundt munnen. Utslettet kan være skjellete, tørt og flassende med betente utslett kalt papler. Det kan også oppstå vesikler (klare væskefylte blemmer) eller pustler (hvite væskefylte blemmer). Selv om utslettet vanligvis finnes rundt munnen, kan det også spre seg til øyelokkene, rundt øynene og nesen, og sjeldnere til kjønnsorganene, hodebunnen, ører, nakke, ekstremiteter og torso. Utslettet kan forårsake kløe eller brennende følelse, og noen kan oppleve konjunktivitt (rosa øye).

Kan perioral dermatitt være forårsaket av stress? Ja, stress kan noen ganger forårsake noen typer dermatitt.

Hva forverrer perioral dermatitt? Triggere kan variere, men å fortsette å bruke aktuelle steroider eller andre produkter som forårsaker dermatitten kan forverre tilstanden.

Forverrer eller forbedrer visse matvarer perioral dermatitt? Ingen mat eller drikke er kjent for å forårsake eller forverre pd, men tyggegummi har i noen tilfeller vært knyttet til utslettet. Arbeid med legen for å identifisere og unngå utløsende faktorer.

Perioral dermatitt på en eldre dame 2

Er perioral dermatitt permanent? Pd kan være permanent hvis den ikke behandles. De fleste tilfeller løser seg etter hvert, men dette kan ta uker til år. Behandling kan fremskynde bedringen, men det finnes ingen kjent kur, og tilstanden kan komme tilbake.

Diagnose og tester

Hvordan diagnostiseres perioral dermatitt? En visuell undersøkelse av lege er vanligvis nok for diagnose. Noen ganger tas det en hudbiopsi for å skille utslettet dermatitt fra andre typer dermatitt som atopisk dermatitt og kontakteksem.

Hvilke spørsmål kan legen stille for å diagnostisere perioral dermatitt?

• Er det utslett andre steder enn i ansiktet?
  • Hvor lenge har du hatt utslettet?
  • Bruker du aktuelle steroider?
  • Klør utslettet ditt?
  • Brenner utslettet ditt?
  • Har du andre typer dermatitt eller hudsykdommer?
  • Har du oppsøkt en hudlege?

Behandling

Hvordan behandles perioral dermatitt? Først må du slutte å bruke produkter som kan forårsake tilstanden, som:

• Aktuelle og inhalerte steroider.
  • Ansiktskremer, inkludert fuktighetskremer.
  • Kosmetikk.
  • Solkrem.
  • Fluorert tannkrem.
  • Tyggegummi.

Medisiner som kan hjelpe: Aktuelle medisiner:

• Erytromycin gel.
  • Clindamycin lotion eller gel.
  • Metronidazol krem eller gel.
  • Pimecrolimus.
  • Azelainsyre.
  • Svovelpreparater.
  • Takrolimus salve.
  • Adapalene.
  • Fotodynamisk terapi med 5-aminolevulinsyre som fotosensibilisator.

Orale antibiotika:

• Tetracyklin.
  • Doksycyklin.
  • Minocyklin.
  • Oral erytromycin (for preadolescente og gravide kvinner).
  • Oral lavdose isotretinoin.

Finnes det en kur for perioral dermatitt? Utslettet kan vare i måneder eller år, men langsiktige remisjoner er mulig. Utslettet kan komme tilbake, men de samme behandlingene vil sannsynligvis virke igjen.

Komplikasjoner/bivirkninger av behandlingen: Utslettet kan bli verre etter at du slutter å bruke et lokalt steroid. Dette er normalt, og oppblussingen vil avta over tid.

Bør jeg oppsøke hudlege? Hvis utslettet ikke forsvinner etter at du har sluttet med topikale steroider, kan det være nødvendig å oppsøke en hudlege.

Forebygging

Hvordan kan jeg redusere risikoen for perioral dermatitt? Unngå aktuelle steroider og ansiktskremer. Oppsøk legen så snart du merker symptomer på utslett rundt munnen, spesielt hvis utslettet klør og brenner. Etter at utslettet er borte, bruk kun mild, duftfri såpe eller såpeerstatning når du vasker ansiktet.

Er det medisiner som kan forhindre perioral dermatitt? Det finnes ingen kjente medisiner som kan forhindre pd, men aktuelle steroider er den mest sannsynlige årsaken til utslettet.

Hvilken mat kan jeg spise eller unngå for å redusere risikoen for perioral dermatitt? Ingen kjente matvarer kan hjelpe eller forverre utslettet.

Utsikter/prognose

Hva kan jeg forvente hvis jeg har blitt diagnostisert med perioral dermatitt? Forvent å følge en behandlingsplan utarbeidet av en lege. Planen kan inkludere aktuelle eller orale medisiner, eller at du må slutte med produkter som forårsaker utslettet. Utslettet vil sannsynligvis bli verre før det blir bedre når du slutter med aktuelle steroider.

Perioral dermatitt på en eldre dame

Hvor lenge vil jeg ha perioral dermatitt? Perioral dermatitt kan vare i måneder eller år.

Kan perioral dermatitt gå over av seg selv? Dette kan skje hvis du slutter med alle steroider.

Kan perioral dermatitt bli verre? Ja, tilstanden kan bli verre hvis du ikke følger behandlingsplanen.

Leve med perioral dermatitt

Hvordan tar jeg vare på meg selv? Når utslettet forsvinner, unngå å bruke steroider, ansiktskremer eller andre produkter som kan ha forårsaket det. Vask ansiktet med varmt vann og unngå såpe til utslettet er borte. Følg legens instruksjoner nøye.

Når bør jeg oppsøke lege? Oppsøk lege så snart du ser utslett eller har symptomer på perioral dermatitt for å få behandling før tilstanden blir alvorlig.

Hvilke spørsmål bør jeg stille legen om perioral dermatitt?

• Hvorfor har jeg perioral dermatitt?
  • Har jeg perioral dermatitt eller en annen type dermatitt?
  • Vil dette gå over av seg selv, eller trenger jeg behandling?
  • Hvilke medisiner bør jeg slutte å ta?
  • Hvilke reseptfrie produkter bør jeg slutte å bruke?
  • Trenger jeg å gå til en hudlege?
  • Er det noen andre spesialister jeg bør se?
  • Hvilken behandling vil være best for meg?
[the_ad_placement id="generelle-annonser-side"]

Keto-dietten: En detaljert nybegynnerguide til Keto

Fettfjerning – Hva er det? Risiko? Hva kan du forvente? – Velbehag

Elixir niactil – erfaringer og anmeldelse