Årsaker til hælsporer, symptomer og behandling

Oversikt En hælspore er en tilstand i foten som skapes av en benaktig utvekst, også kalt kalkavleiring. Denne utveksten strekker seg mellom hælbenet og buen i foten.

Hælsporer starter ofte foran og under hælen, og påvirker etter hvert andre deler av foten. De kan bli opptil en halv tomme lange, men er ikke alltid synlige for det blotte øye.

Det kan være utfordrende å oppdage hælsporer. De forårsaker ikke alltid smerter, og ikke alle hælsmerter skyldes sporer. Les videre for å lære mer om disse benvekstene og hva som forårsaker dem.

Symptomer på hælsporer Symptomer på hælsporer kan være:

• Smerter
  • Betennelse
  • Hevelse foran på hælen

Området kan også kjennes varmt ved berøring. Disse symptomene kan spre seg til fotbuen. Etter hvert kan man se et lite, benaktig fremspring.

Noen hælsporer gir ingen symptomer i det hele tatt. Man kan heller ikke se noen endringer i bløtdeler eller bein rundt hælen. Hælsporer blir ofte oppdaget tilfeldig gjennom røntgenbilder eller andre tester som gjøres på grunn av andre fotproblemer.

Hva forårsaker hælsporer? Hælsporer skyldes direkte langvarig belastning på muskler og ligamenter. Til slutt stresser denne overdrevne belastningen hælbenet (calcaneus) og forårsaker sporer.

Hælsporer utvikles over tid, og dukker ikke plutselig opp etter én treningsøkt eller sportshendelse. De har en tendens til å oppstå når man ignorerer tidlige symptomer som hælsmerter.

Gjentatt stress fra å gå, løpe eller hoppe på harde underlag er en vanlig årsak til hælsporer. De kan også utvikles av å bruke sko som ikke støtter foten ordentlig.

Hælsporer skyldes direkte langvarig belastning på muskler og ligamenter.

Andre årsaker til hælsporer kan være:

• Leddgikt
  • Blåmerker i hælen
  • Overvekt
  • Dårlig tilpassede sko
  • Problemer med gange
  • Overdreven bruk av flip-flops
  • Utslitte sko

Mange med hælsporer har også plantar fasciitt. Denne smertefulle tilstanden involverer det tøffe, fibrøse vevet mellom hælen og tærne. Å ha plantar fasciitt øker risikoen for å utvikle hælsporer.

Diagnose av hælsporer

Det er vanskelig å diagnostisere hælsporer på egen hånd, siden symptomene ligner andre former for hælsmerter og fotproblemer.

Man bør oppsøke en spesialist, for eksempel en ortoped eller fotterapeut, for å få en korrekt diagnose. De kan oppdage hælsporer gjennom røntgenbilder.

Benete fremspring er vanligvis ikke synlige for det blotte øye. Derfor er bildediagnostikk avgjørende hvis man opplever ukjente årsaker til fotsmerter og betennelse.

Før eventuelle avbildningstester bestilles, vil legen undersøke foten fysisk og se etter tegn på rødhet eller betennelse. Legen vil også se etter merkbar ømhet i foten, da dette er en annen indikasjon på hælsporer.

Fotterapeuten kan også be deg utføre fysiske tester, for eksempel å stå på én fot om gangen, samt ta en kort spasertur.

Close up of competent doctor doing foot massage

Behandling av hælsporer

Behandling av hælsporer består hovedsakelig av hvile og livsstilsendringer. Snakk med legen om følgende behandlingsalternativer for hælsporer:

• Kalde kompresser. Bruk av isposer eller kalde kompresser i opptil 15 minutter av gangen kan bidra til å lindre smerte ved hælspore ved å midlertidig bedøve området. Denne metoden bidrar også til å redusere hevelse. Kalde kompresser er å foretrekke fremfor varmepakker for hælsporer fordi varme fungerer bedre for ledd- og muskelsmerter.
  • Injeksjoner med antiinflammatoriske medisiner. For sterke smerter kan fotterapeuten anbefale kortikosteroidsprøyter. Disse antiinflammatoriske injeksjonene hjelper til med å lindre både smerte og betennelse i hele hælen og fotbuen.
  • Reseptfrie smertestillende medisiner. Akutt eller kortvarig smerte kan reduseres ved hjelp av reseptfrie smertestillende medisiner som Ibux og Paracet.
  • Fysioterapi og tøyning. Fotterapeuten din kan anbefale fysioterapi som en måte å lære og praktisere øvelser for å forhindre langvarig smerte.
  • Hvile. Hvile er et av de mest anbefalte behandlingstiltakene for både plantar fasciitt og hælsporer.Ikke bare hjelper hvile med å lindre akutte smerter, men det kan også forhindre at tilstanden din forverres. Det er spesielt viktig å hvile føttene etter lange perioder med aktivitet.
  • Ortopediske innleggssåler. Skosåler, for eksempel hælputer, kan bidra til å gi deg den bue- og hælstøtten som trengs for å redusere smerte. Hælputer kan også forhindre ytterligere slitasje. De bør brukes i tillegg til riktig fottøy for allsidig fotbeskyttelse.
  • Kirurgi. Legen din kan anbefale kirurgi når hælsporesmerter blir alvorlige og pågående. Denne typen operasjon innebærer å fjerne hælsporen. Noen ganger innebærer det også å frigjøre plantar fascia. Hælsporeoperasjon reduserer ikke bare smerte, men øker også fotens bevegelighet.

Før man benytter kirurgi vil legen din avgjøre om dette er en god løsning for deg gjennom røntgenundersøkelser, EKG og målinger av blodsirkulasjon i foten.

Det vil også ta tid for deg å komme deg helt etter en hælsporeoperasjon, slik at du er i stand til å legge vekt på foten igjen.

Physiotherapist touching the injured foot of a patient

Øvelser, forebygging og eteriske oljer ved hælsporer

Visse typer tøyninger kan bidra til å lindre smerte og betennelse i hæl- og leggområdet. Prøv disse åtte øvelsene for å lindre smerter fra hælsporer.

Noen essensielle oljer, som lavendelolje, kan brukes som naturlige antiinflammatorika. Masser dem forsiktig inn i hælene for ekstra lindring.

Noen av de mest bemerkelsesverdige anti-inflammatoriske essensielle oljene inkluderer:

Close up of dried lavender with bokeh lights in the background
Lavendel har en anti-inflammatoriske effekt

Mens det fortsatt gjøres studier for å evaluere deres anti-inflammatoriske effekter, er det ennå ingen konkrete bevis tilgjengelig som beviser at essensielle oljer virker for å kurere hælsporer.

Det er også viktig å huske på at disse oljene har medisinske egenskaper. Ved feil bruk kan de forårsake bivirkninger. Kombiner alltid noen få dråper eterisk olje med minst tre ganger så mye nøytral olje og utfør en lappetest før påføring.

Forebygging av hælsporer

For å forebygge hælsporer er det viktig å være oppmerksom på belastningen man utsetter føttene for i hverdagen, og gi dem hvile ved behov. Ignorer aldri vedvarende hælsmerter, da dette kan føre til langvarige problemer som hælsporer.