Tyfus: Årsaker, symptomer og diagnose

Hva er tyfus?

Tyfus er en sykdom forårsaket av infeksjon med en eller flere rickettsiale bakterier. Lopper, midd, lus og flått kan overføre bakterien ved bitt. Disse er virvelløse dyr kjent som leddyr. Når leddyrene, som bærer rickettsiale bakterier, biter noen, overfører de bakterien som forårsaker tyfus. Å klø på bittet kan bryte huden, noe som gir bakteriene enklere tilgang til blodet. Når bakteriene er i blodet, fortsetter de å reprodusere og spre seg.

Det finnes tre typer tyfus:

• Epidemisk (lusebåren) tyfus
  • Endemisk (murin) tyfus
  • Kratttyfus

Typen tyfus du blir smittet av avhenger av hva som biter deg. Hvert leddyr bærer som regel en spesifikk stamme av tyfus knyttet til sin art.

Utbrudd av tyfus skjer ofte i utviklingsland, eller i områder med dårlige sanitære forhold og tett menneskelig samhandling. Tyfus er ikke vanlig i Norge, men man kan bli smittet under utenlandsreiser.

Hvis tyfus ikke behandles, kan det føre til alvorlige komplikasjoner, og det kan potensielt være dødelig. Søk legehjelp hvis du tror du kan ha tyfus.

Årsaker til tyfus

Tyfus overføres ikke fra person til person som forkjølelse eller influensa. Det finnes tre typer tyfus, og hver type skyldes en spesifikk bakterie og overføres av et bestemt leddyr.

• Epidemisk/lusebåren tyfus: Denne typen skyldes Rickettsia prowazekii og overføres hovedsakelig av kroppslus. Den er global, men er mest vanlig i områder med stor befolkningstetthet og dårlige sanitærforhold, hvor luseangrep er vanligere.
  • Endemisk tyfus: Også kjent som murin tyfus, skyldes denne Rickettsia typhi og overføres av rottelopper eller kattelopper. Den finnes globalt, særlig der mennesker er i nærkontakt med rotter.
  • Kratttyfus: Denne varianten skyldes Orientia tsutsugamushi og overføres av midd i larvestadiet, kjent som chiggers. Kratttyfus er vanligst i Asia, Australia, Papua Ny-Guinea og Stillehavsøyene.

Når lus, lopper, flått eller midd spiser av blodet til en infisert person eller gnager, blir de bærere av bakterien. Dersom du kommer i kontakt med disse bærerne, kan bakteriene overføres ikke bare gjennom bittet, men også via avføringen fra leddyret. Skraper du på huden over bittstedet, kan bakterier fra avføringen trenge inn i små sår på huden din.

Milk contamination with bacteria

Symptomer på tyfus

Selv om symptomene kan variere avhengig av hvilken type tyfus, er noen symptomer vanlige for alle typer:

Symptomer på epidemisk tyfus kan inkludere:

Symptomer på endemisk tyfus kan vare i 10-12 dager, og de kan minne om de man ser ved epidemisk tyfus, men de er ofte mindre alvorlige. De kan inkludere:

• Tørr hoste
  • Kvalme og oppkast
  • Diaré

Personer med kratttyfus kan oppleve:

• Hovne lymfekjertler
  • Tretthet
  • En rød lesjon eller sår på bittstedet
  • Hoste
  • Utslett

Inkubasjonstiden for tyfus ligger på mellom fem til 14 dager i gjennomsnitt. Det betyr at det kan ta opp til to uker etter bittet før symptomene viser seg. Dersom du blir smittet mens du er på reise, kan det hende du ikke får symptomer før du er tilbake hjemme. Derfor er det viktig å informere legen om nylige reiser hvis du opplever noen av de nevnte symptomene.

red spots on the skin close up
Symptomer på endemisk tyfus kan være utslett

Diagnostisering av tyfus

Hvis du mistenker at du har tyfus, vil legen spørre om symptomene dine og din sykehistorie.

For å hjelpe til med diagnosen, bør du informere legen om du:

• Bor i et tettbefolket område med dårlige sanitære forhold
  • Har nylig vært på reise i et område hvor tyfus er kjent for å forekomme
  • Har vært i nærkontakt med lopper, lus, flått eller midd

Legen kan også bestille en blodprøve for å se etter antistoffer mot rickettsiale bakterier.

Én kommentar