Skabb: Bilder av utslett og midd, symptomer, behandling

Hva er skabb?

Skabb er ikke en infeksjon, men et angrep. Små midd kalt Sarcoptes scabiei har slått seg ned i de ytre lagene huden. Huden setter ikke pris på det uventede besøket. Når midden graver seg ned og legger egg inne i huden, fører angrepet til nådeløs kløe og et aggressivt utslett.

En person med skabb på hendene og underarmen.
Midd graver ganger i huden og legger egg. NHI

Symptomer

Når en person blir infisert for første gang, kan det ta fire til seks uker før huden reagerer. De vanligste symptomene er:

• Intens kløe, spesielt om natten
  • Et kviselignende utslett
  • Skjell eller blemmer
  • Sår forårsaket av at du klør
En kvinne med skabb på hendene sine.

Skabb, eller noe annet?

I de tidlige stadiene kan skabb forveksles med andre hudsykdommer, fordi utslettet ser likt ut. For eksempel akne og myggstikk kan ha likheter. Det som skiller midd fra alt annet er den nådeløse kløen. Kløe er vanligvis mest alvorlig hos barn og eldre.

Midden graver

Et annet kjennetegn er de sporlignende hulene i huden. Disse hevede linjene er vanligvis gråhvite eller hudfargede. De skapes når hunnmidd graver tunnel like under hudoverflaten. Etter å ha laget en hule, legger hver hunn 10 til 25 egg inni.

Hvor bor skabbmidd?

Den kan leve hvor som helst på kroppen, men noen av favorittstedene deres inkluderer:

• Mellom fingrene
  • Foldene i håndleddet, albuen eller kneet
  • Rundt midjen og navlen
  • På brystene eller kjønnsorganene
  • Hodet, nakken, ansiktet, håndflatene og fotsålene hos svært små barn

Kan midd sees?

De fleste med skabb bærer bare på 10 til 15 midd til enhver tid, og hver midd er mindre enn en halv millimeter lang. Dette gjør dem svært vanskelig å få øye på. For det blotte øye kan de se ut som små svarte prikker på huden. Et mikroskop kan identifisere midd, egg eller avføring fra en hudavskraping.

En skabb er ikke mer enn en halv millimeter. Denne er derimot mørk.

Hvordan sprer skabb seg?

Skabb sprer seg vanligvis gjennom langvarig hud-til-hud-kontakt som gir midd tid til å krype fra en person til en annen. Delte personlige eiendeler, som sengetøy eller håndklær, kan av og til være skylden. Midd kan lett overføres mellom familiemedlemmer eller seksuelle partnere. Det er ikke sannsynlig at det sprer seg gjennom et raskt håndtrykk eller klem. Midden kan ikke hoppe eller fly, og den kryper veldig sakte.

Kan du få midd fra et kjæledyr?

Hunder og katter får også skabb. Imidlertid er hunde- og katteskabb ikke forårsaket av samme type midd som utløser hos mennesker. Du kan få midd ved å håndtere et infisert kjæledyr, men disse kan ikke formere seg i menneskelig hud. Dette betyr at de vanligvis dør uten å forårsake alvorlige symptomer.

Dame sover på sofaen med en hund. Hunden ser ut til å ha skabb.

Hvem får skabb?

Alle kan få midd, men de med høyere risiko inkluderer:

• Seksuelt aktive voksne
  • Fengselsinnsatte
  • Mennesker i institusjon
  • Mennesker som lever i trange forhold
  • Barn og ansatte i barnehagen

Skabb i barnehager

Utbrudd rammer av og til barnehager. Små barn har en tendens til å leke på måter som involverer hud-til-hud-kontakt. De kan også dele sovematter og tepper. Hvis det blir funnet skabb hos et barn som går i barnehage, er det viktig å varsle personalet. Barnets klassekamerater og omsorgspersoner må sannsynligvis også behandles, selv om symptomene ennå ikke har vist seg.

Gruppe barnehagebarn som lærer hagearbeid utendørs.
Små barn har en tendens til å leke på måter som involverer hud-til-hud-kontakt. Dette gjør at det kan spre seg fortere.

Skabb på sykehjem

Langtidspleieinstitusjoner, inkludert sykehjem og hjem for utviklingshemmede, er også utsatt for utbrudd av skabb. Fordi omsorgspersoner bistår beboerne med bading og påkledning, er hud-mot-hud-kontakt vanlig.

Eldre mennesker spiller brettspill. Den ene personen som er nærmest sitter i rullestol.

Skorpeskabb

Skorpeskabb kalles noen ganger for “norsk midd”, fordi tilstanden først ble beskrevet i Norge på midten av 1900-tallet. Det er et svært alvorlig angrep som involverer titusenvis av midd på en enkelt person. Dette fører til at huden utvikler tykke skorper fulle av midd og egg. Skorpeskabb er mest vanlig hos personer med svekket immunforsvar, eldre og personer som er funksjonshemmede. Denne typen midd er svært smittsom og krever rask behandling for å forhindre utbrudd.

En hånd som er infisert med skabb.
Skabb danner huleganger og irritert hud som er lett synlige.

Komplikasjoner

Hyppig kløing kan skape åpne sår som er utsatt for infeksjon. Bakterielle hudinfeksjoner, som brennkopper, er den vanligste komplikasjonen av midd. Symptomene kan inkludere honningfargede, lekkende blemmer. Denne typen infeksjon behandles vanligvis med antibiotika.

Diagnostisering

I de fleste tilfeller kan en lege identifisere skabb basert på utslettet og din beskrivelse av kløen. Noen ganger brukes en hudavskraping for å bekrefte diagnosen. Dette innebærer å samle inn hud fra det berørte området og bruke et mikroskop for å sjekke prøven for midd, egg eller avføring.

Behandling

Skabb vil ikke gå over av seg selv. Det kan bare kureres med reseptbelagte medisiner som dreper midd. Behandling er en krem ​​eller lotion som påføres hele kroppen fra halsen og ned, i de fleste tilfeller. Den skal være på i 8 til 14 timer og deretter vaskes av. I noen tilfeller kan en lege foreskrive piller for å behandle midd. Behandlingen tar opptil tre dager, avhengig av medisinen som brukes.

En nix krem som behandler skabb/midd

Behandling av skabb: Lindring av kløe

Mens medisiner kan drepe midd og eggene deres, gir de ingen umiddelbar lindring av kløe. For å kontrollere kløen, spesielt om natten, kan antihistaminpiller hjelpe. Hydrokortisonkrem kan også hjelpe, men det kan endre utseendet til skabbutslettet, noe som gjør tilstanden vanskeligere å diagnostisere. Det er best å bruke denne kremen først etter at legen din har bekreftet diagnosen.

Hvem trenger behandling mot skabb?

Når noen får diagnosen skabb, bør også alle som har nær fysisk kontakt med personen behandles. Nærkontakt inkluderer å bade sammen, sove i samme seng eller til og med holde hender. Leger anbefaler vanligvis å behandle alle medlemmer av husstanden, selv om symptomene ikke er tilstede. (Husk at det kan ta fire til seks uker før symptomene vises.)

Slik blir du kvitt skabb i hjemmet

Midd kan leve opptil to til tre dager på overflaten av klær, sengetøy eller håndklær. For å sikre at disse middene blir drept, vask alt sengetøy og klær som er brukt av den berørte personen i løpet av de siste tre dagene. Vask det i varmt vann og tørk dem i en varm tørketrommel eller ta dem med til et renseri. Gjenstander som ikke kan vaskes bør legges i en forseglet plastpose i syv dager.

Hvor fort går skabb over?

Medisiner kan drepe midd og egg raskt, og pasienter kan vanligvis gå tilbake til skolen eller jobben 24 timer etter behandlingsstart. Imidlertid kan kløen vedvare i noen uker. Dette er resultatet av en pågående allergisk reaksjon i huden. Hvis kløen fortsetter i mer enn fire uker eller et nytt utslett dukker opp, bør du gå til legen. Det kan være nødvendig å påføre medisin på nytt.