Trådløft – Hva er det, og hva kan du forvente?

Ofte omtalt som «lunsjtidsløft», medfører trådløft minimal restitusjonstid. Trådløft kan være en kostnadseffektiv og gunstig behandling – forutsatt at du har realistiske forventninger. Selv om trådløft ikke erstatter et kirurgisk ansiktsløft, kan det være svært effektivt for den riktige pasienten.

Selv om trådløft har vært tilgjengelig siden 1990-tallet, har teknikkene og materialene som benyttes utviklet seg over tid. Trådløft kan gi en foryngende effekt.  Imidlertid er begrepet noe misvisende, da behandlingen ikke gir så mye løft. Effekten er midlertidig. Det kan ikke erstatte en ansiktsløftning. Trådløft mistet popularitet da folk skjønte at den virkelige effekten ikke alltid matchet markedsføringslovnadene.

Men i det siste tiåret har pasienter vendt tilbake til trådløft, nå med en bedre forståelse av hva de kan forvente. Hos den “riktige pasienten” kan trådløft gi ønsket resultat.

Hva er trådløft?

Trådløft er en minimalt inngripende  behandling utført på klinikken. Under prosedyren setter kirurgen små kirurgiske tråder under huden for å gi en diskret oppstramming. Disse trådene stimulerer også kollagenproduksjon i området, noe som gir volum. Vanligvis varer effekten av et trådløft mellom ett og to år.

Når det gjelder foryngende behandlinger, befinner trådløft seg et sted mellom fillere og kirurgiske ansiktsløftninger.

Hva er PDO-trådløft?

Det finnes forskjellige suturmaterialer til trådløft. En av dem er polydioksanon (PDO). PDO-trådene som brukes i ansiktstråding har spesielle grep for å feste seg til vevet. Det finnes også andre trådtyper som PLA og PCA.

Materialene varierer litt, men valg av trådtype for en bestemt behandling er ofte opp til kirurgens personlige preferanse og erfaring.

Relatert: Feber (38 °C+) – Symptomer og årsaker

Restitusjon etter trådløft

En trådløftbehandling tar vanligvis mellom 30 minutter til en time. Pasienter kan ofte gjenoppta normale aktiviteter rett etterpå. Likevel bør en forvente noe blåmerker og hevelse i noen dager og unngå trening i et par uker.

Bivirkninger

Som med alle medisinske prosedyrer, finnes det risiko. Mulige bivirkninger inkluderer blåmerker, infeksjoner, uregelmessigheter i huden, eller trykk fra trådene som forårsaker rynker.

Hvor lenge varer effekten?

Effekten av trådløft merkes nesten umiddelbart. Mens effekten av trådenes oppløsning tar måneder, vil det samlede resultatet vanligvis vare mellom ett til to år.

Kostnad ved trådløft

Kostnaden varierer, men generelt koster det flere tusen kroner.  I noen deler av ansiktet, kan man trenge flere tråder. I gjennomsnitt kan pasienter forvente å betale fra 4000 ++ og oppover for en trådløftbehandling.

Relatert: Tennisalbue (Lateral epikondylitt) – Velbehag

Er trådløft riktig for deg?

Trådløft kan være ideelt for de som søker en subtil forbedring. Den ideelle kandidaten er ofte i begynnelsen av 40-årene til tidlig 50-årene. De som har betydelig slapp hud eller tap av volum, kan imidlertid trenge en mer omfattende prosedyre.

Før man vurderer en slik behandling, bør man konsultere en erfaren plastikkirurg eller dermatolog for å diskutere forventninger, mulige resultater og risiko.