10 vanlige utslett hos barn – Velbehag

Akkurat som din, kan barns hud være plagsom. Enten det er en hudtilstand som eksem eller utslett, vet vi at du kan være bekymret for uvanlig rødhet, utbrudd eller tørrhet på barnas hud. Her deler vi de vanligste hudutslett som barna får, hva du bør passe på og hva du kan gjøre for å hjelpe.

Selv om mange utslett ikke er noe å bekymre seg for, er det viktig å søke øyeblikkelig legehjelp hvis barnet ditt også virker uvel og viser symptomer på hjernehinnebetennelse som stiv nakke, lysfølsomhet eller utslett som ikke blekner når et glass trykkes på imot det.

Hva forårsaker utslett hos barn?

Fra virus og allergiske reaksjoner, til varme og hudsykdommer er det flere vanlige årsaker til utslett hos babyer og barn. Disse inkluderer:

• Allergier
  • Insektbitt og stikk
  • Parasitter
  • Skave eller gni f.eks. bleie utslett
  • Bakterie
  • Sopp
  • Virus
  • Varme
  • Fuktighet og varme

Varmeutslett

Varme og svette kan forårsake små røde, hevede flekker kjent somvarmeutslett. Det kan også forårsake en kløende eller stikkende følelse samt mild hevelse, og kan oppstå hvor som helst på kroppen.

Varmeutslett kan være forårsaket av:

• For mye eksponering for sol eller varme
  • For varme klær
  • Intens fysisk aktivitet

Symptomene på varmeutslett ligner på solar urticaria, en allergisk reaksjon på sollys. Dette er en sjelden tilstand, så det er usannsynlig at det er årsaken til utslettet, men hvis symptomene vedvarer, bør du kontakte fastlegen din. Hvis barnet ditt blir trøtt, svimmel, føler seg syk eller har høy temperatur, kan det risikere heteslag. I dette tilfellet må du søke akutt legehjelp så snart som mulig.

Hvordan behandle barn med varmeutslett?

Varmeutslett bør gå over uten behandling, men å holde huden kjølig kan hjelpe. Påfør en fuktig klut eller ispose pakket inn i et håndkle på utslettet og kle barnet ditt i løse klær. Pass på at de unngår å klø på det så mye som mulig og påfør kun egnede kremer.

Eksem

Hud som er kløende, rød, tørr og sprukket kan være eksem. Det finnes ofte bak knærne, albuene og nakken, men det kan dukke opp hvor som helst.

Eksem utløses vanligvis av:

• Varme eller plutselige endringer i været
  • Irriterende stoffer som såpe, boblebad eller vaskemiddel
  • Syntetiske stoffer eller ull
  • Matallergier
  • Kjemikalier som klor
  • Bakterielle infeksjoner

Hvordan behandle barn med eksem?

Mange babyer vokser fra seg eksem over tid. Imidlertid kan uparfymert fuktighetskrem og eksembehandling som E45 berolige huden. Du kan også bidra til å forhindre at det gjentar seg ved å unngå babysåper og eventuelle triggere som dyrehår og visse vaskemidler, og ved å kle dem i løse bomullsstoffer for å holde dem kjølige.

Utslett

Utslett hos barn

Et hevet, kløende rødt utslett kan vises som en allergisk reaksjon ofte kjent som Elveblest. Det bør vanligvis forsvinne i løpet av omtrent to dager, men hvis barnets ansikt eller munn er hoven eller de sliter med å puste, må du ringe 113.

Elveblest er vanligvis forårsaket av:

• Matallergier
  • Allergiske reaksjoner på medisiner
  • Insektsbitt og stikk
  • Allergiske reaksjoner på noe barnet ditt har berørt f.eks. planter

Hvordan behandle barn med elveblest?

Elveblest kan vanligvis behandles hjemme ved hjelp av antihistaminer. Hvis utslettet oppstår regelmessig, kan det være lurt å gå til legen din for å teste om barnet ditt har en allergi.

Roseola

barn med Roseola

Babyer og småbarn kan ofte få roseola, en smittsom infeksjon som kan forårsake både utslett og andre symptomer, som for eksempel:

• Plutselig feber
  • Tap av appetit
  • Forkjølelseslignende symptomer som rennende nese, hoste og sår hals
  • Hovne øyelokk eller halskjertler

Etter 3-5 dager vil det dukke opp et utslett bestående av rosarøde flekker, ujevnheter på brystet, magen og ryggen. Det kan også spre seg til nakke, armer og ansikt. Selv om det kan se bekymringsfullt ut er det ikke kløende eller ubehagelig – når det dukker opp, vil barnet ditt være på god vei til å føle seg bedre.

Hvordan behandle barn med roseola?

Roseola går normalt over i løpet av en uke og kan behandles hjemme. La barnet hvile og oppmuntre dem til å drikke mye væske. Du kan også gi dem paracetamol for barn for å lindre feberen eller forkjølelsen.

Relatert: Tyfus: Årsaker, symptomer og diagnose

Skarlagensfeber

Hvis barnet ditt har utslett som består av små, hevede nupper som er grove å ta på, kan dette være skarlagensfeber. Dette er en smittsom infeksjon som hovedsakelig rammer yngre barn.

Symptomer på skarlagensfeber inkluderer:

• Hevede ujevnheter som føles som sandpapir
  • Influensalignende symptomer inkludert feber, sår hals og hovne nakkekjertler
  • Et hvitt belegg på tungen etterfulgt av røde små kuler
  • Røde kinn

Hvordan behandle barn med skarlagensfeber?

Hvis barnet ditt har noen av symptomene ovenfor, kontakt fastlegen din for en diagnose. De vil kunne gi antibiotika for å hjelpe barnet til å bli bedre. Du kan også lindre symptomene med barneparacetamol og mye væske.

Vannkopper

Vannkopper er en vanlig infeksjon som hovedsakelig rammer barn. Hovedsymptomene er et kløende, flekkete utslett som kan vises hvor som helst på kroppen, inkludert munnen. Disse flekkene oppstår i tre stadier:

• Trinn 1: rosa eller røde flekker vises på kroppen, og enten sprer seg eller holder seg i et lite område
  • Stadium 2: flekkene blir svært kløende blemmer som kan sprekke
  • Trinn 3: blemmene danner en skorpe

Andre symptomer kan inkludere feber, smerter og tap av matlyst.

Hvordan behandle barn med vannkopper?

Vannkopper er veldig smittsomt så du må behandle barnet hjemme i minst 5 dager etter at flekkene først dukker opp, til alle flekkene får skorpe. Paracetamol for barn kan hjelpe mot ubehag, mens vannkoppbehandlinger som kjølende geler kan lindre kløe. Du kan også bruke sokker eller votter for å hindre dem i å klø og bade dem i kaldt vann.

Brennkopper

Røde sår eller blemmer kan være et tegn på brennkopper. Denne bakterielle infeksjonen vises vanligvis på munnen, nesen, hendene eller magen. Sårene kan være kløende eller smertefulle og vil sprekke og etterlate skorpe med gyllenbrune flekker som kan bli større eller spre seg.

Hvordan behandle barn med brennkopper?

Brennkopper er vanligvis ikke alvorlig, men bør bekreftes av legen din for å få en antibiotikakrem eller medisin. Det er veldig smittsomt, så du bør unngå å ta på utslettet og holde barnet hjemme til utslettet tørker ut.

Ringorm

Ringorm kan føre til kløende, ringformede flekker. Dette vanlige barneutslettet er en soppinfeksjon som forårsaker tørre ovale flekker som kan være røde, rosa eller sølvfargede. Ringorm er smittsomt og kan til og med spres mellom dyr og mennesker, så hvis du har et kjæledyr kan det være lurt å ta det med til veterinæren.

Hvordan behandle barn med ringorm?

Du kan kjøpe kremer eller lotioner over disk for å behandle ringorm på apoteket. Om disse ikke fungerer på et par uker bør du oppsøke lege.

Erythema toxicum

Erythema toxicum er et vanlig utslett som vanligvis vises på babyer etter fødselen. Flere hevede gule, røde og hvite flekker kan bli funnet i ansiktet, magen, lårene og overarmene.

Hvordan behandle barn med erythema toxicum?

Denne typen utslett kan noen ganger forsvinne og dukke opp igjen, men vil vanligvis forsvinne innen noen få uker uten behandling.

Relatert: Årsaker til hælsporer, symptomer og behandling

Keratosis pilaris

Små utbrudd på huden er et vanlig utslett kjent som keratosis pilaris, eller kyllingskinn. Dette er en ufarlig tilstand som vanligvis dukker opp flekkvis på armer, lår eller bunn. Det kan vare lenge og kan også være arvelig.

Symptomer kan omfatte:

• Tørr hud med grov tekstur
  • Små smertefrie nupper

Hvordan behandle barn med keratosis pilaris?

Keratosis pilaris kan vare i årevis, men noen ganger forsvinner det av seg selv. I mellomtiden er det et par ting som kan hjelpe som å ta kjøligere dusjer eller bad, klappe huden tørr i stedet for å gni og bruke uparfymerte badeprodukter. Du kan også bruke milde fuktighetskremer.

Det finnes mange typer barneutslett som hver har forskjellige typer klumper og nupper, så noen ganger kan det være vanskelig å finne ut hvilken type barnet ditt har. Hvis du er bekymret eller barnet  viser andre symptomer som feber eller mangel på matlyst, ta dem med til legen for en sjekk.