Krystallsyke: Alt du trenger å vite

Hva er krystallsyke? Krystallsyke, også kjent som benign paroksysmal stillingsvertigo (BPPV), er en lidelse som rammer opptil 1 av 100 personer i løpet av ett år. Det er en tilstand hvor små «krystaller» kjent som otolitter, laget av kalsium, akkumuleres inne i det indre øret. Dette kan føre til svimmelhet, ettersom otolittene forstyrrer signalene som sendes til hjernen om kroppens posisjon.

Årsaker til krystallsyke

Krystallsyke skyldes feilplasserte otolitter i det indre øret. Når hodet beveger seg, beveger en væske kalt endolymfe seg også. Dette gir hjernen beskjed om kroppens orientering og posisjon. Otolitter kan feilplassere seg, spesielt i den bakre buegangen, og gir hjernen inkonsekvent informasjon som forårsaker svimmelhet.

Symptomer på krystallsyke

De mest fremtredende symptomene inkluderer:

• Svimmelhet, spesielt ved spesifikke bevegelser som å ligge på den ene siden.
  • En følelse av at verden snurrer eller er ustabil.
  • Kvalme og potensielt oppkast.
  • Nystagmus, hvor øynene beveger seg raskt og ukontrollert.

Disse symptomene kan forverres ved bestemte handlinger, som å vende seg i sengen, vippe hodet bakover, eller gjennom bestemte yogastillinger.

Diagnose

Selv om symptomene på krystallsyke er særegne, vil leger vanligvis utføre en «Dix-Hallpike» test for å bekrefte diagnosen. I denne testen vil pasienten raskt bli flyttet fra en sittende til en liggende posisjon med hodet rotert. En positiv test vil produsere svimmelhet og nystagmus.

Behandling av krystallsyke

Krystallsyke kan ofte behandles effektivt ved hjelp av reposisjoneringsmanøvrer som Apples manøver, utviklet av Dr. Epley. Denne prosedyren består av fire posisjoner som hjelper med å reposisjonere otolittene tilbake til der de skal være i det indre øret. Mens mange kan oppleve betydelig forbedring etter bare en behandling, kan noen kreve flere økter.

Relatert: Hva er migrene? Fakta og spørsmål

Forebygging av tilbakefall

Selv om krystallsyke kan behandles, er det en betydelig sjanse for tilbakefall. Vestibulær trening og stimulering, som involverer bevegelser som engasjerer det vestibulære systemet, kan redusere sjansen for tilbakefall.

Andre forhold som kan forveksles med krystallsyke

Andre tilstander som kan ligne krystallsyke inkluderer ortostatisk hypotensjon, vestibulær nevritt og migreneindusert svimmelhet. Det er viktig å få riktig diagnose for riktig behandling.

Krystallsyke kontra cervikogen svimmelhet.

Mens krystallsyke involverer det indre øret, stammer cervikogen svimmelhet fra problemer i nakken. Imidlertid kan noen oppleve en kombinasjon av begge, kjent som kombinasjonssvimmelhet.

Relatert: Årsaker til hælsporer, symptomer og behandling

Oppsummering

Krystallsyke er en behandelbar tilstand, men det er viktig å oppsøke medisinsk hjelp for korrekt diagnose og behandling. Med riktig intervensjon kan pasienter raskt komme tilbake til normal funksjon.