Kalsiummangel: Hypokalsemi (kalsiummangelsykdom)

Hva forårsaker hypokalsemi?

Hvis nivåene av kalsium er lave, øker risikoen for å utvikle hypokalsemi. For å redusere risikoen for hypokalsemi, prøv å konsumere de anbefalte daglige mengdene fra matvarer som laks, brokkoli eller fiken.

Kalsium er et viktig mineral. Kroppen din bruker den til å bygge sterke bein og tenner. Kalsium er også nødvendig for at hjertet og andre muskler skal fungere ordentlig. Når du ikke får i deg nok kalsium, øker du risikoen for å utvikle lidelser som:

• osteoporose
  • osteopeni
  • kalsiummangelsykdom (hypokalsemi)

Barn som ikke får nok kalsium kan ikke vokse til sin fulle potensielle høyde som voksne.

Du bør innta den anbefalte mengden kalsium per dag gjennom maten du spiser, kosttilskudd eller vitaminer.

Mange mennesker har økt risiko for kalsiummangel når de blir eldre. Denne mangelen kan skyldes en rekke faktorer, inkludert:

• lavt kalsiuminntak over lang tid, spesielt i barndommen
  • medisiner som kan redusere kalsiumabsorpsjonen
  • diettintoleranse overfor mat rik på kalsium
  • hormonelle endringer, spesielt hos kvinner
  • visse genetiske faktorer

Det er viktig å sikre riktig kalsiuminntak i alle aldre.

Kalsium er et viktig mineral. Kroppen din bruker den til å bygge sterke bein og tenner. kalsiummangel

Anbefalt daglig inntak

For barn og tenåringer er de anbefalte daglige inntakene for kalsium det samme for begge kjønn.

AldersgruppeDaglig anbefalt kosttilskudd (RDA)
Barn, 9-18 år1300 mg
Barn, 4-8 år1000 mg
Barn, 1-3 år700 mg
Barn, 7-12 måneder260 mg
Barn, 0-6 måneder200 mg

Kalsiumbehovet for voksne:

GruppeDaglig anbefalt kosttilskudd (RDA)
Kvinner, 71 år og oppover1200 mg
Kvinner, 51-70 år1200 mg
Kvinner, 31-50 år1000 mg
Kvinner, 19-30 år1000 mg
Menn, 71 år og oppover1200 mg
Menn, 51-70 år1000 mg
Menn, 31-50 år1000 mg
Menn, 19-30 år1000 mg

Kvinner må øke kalsiuminntaket tidligere i livet enn menn, fra og med de når overgangsalderen.  Å møte det nødvendige kalsiumbehovet er spesielt viktig når en kvinne nærmer seg overgangsalderen.

I overgangsalderen bør kvinner også øke kalsiuminntaket for å redusere risikoen for osteoporose og kalsiummangelsykdom. Nedgangen i hormonet østrogen under overgangsalderen fører til at en kvinnes bein tynnes raskere.

Hormonforstyrrelsen hypoparatyreoidisme kan også forårsake kalsiummangelsykdom. Personer med denne tilstanden produserer ikke nok paratyreoidehormon, som kontrollerer kalsiumnivået i blodet.

Andre årsaker til hypokalsemi inkluderer underernæring og malabsorpsjon. Underernæring er når du ikke får i deg nok næringsstoffer, mens malabsorpsjon er når kroppen din ikke kan absorbere vitaminene og mineralene du trenger fra maten du spiser. Ytterligere årsaker inkluderer:

• lave nivåer av vitamin D, som gjør det vanskeligere å absorbere kalsium
  • medisiner, slik som fenytoin, fenobarbital, rifampin, kortikosteroider og legemidler som brukes til å behandle forhøyede kalsiumnivåer
  • pankreatitt
  • hypermagnesemi og hypomagnesemi
  • hyperfosfatemi
  • septisk sjokk
  • massive blodoverføringer
  • nyresvikt
  • visse behandlinger med cellegift
  • «Hungry bone syndrome,» som kan oppstå etter operasjon for hyperparatyreoidisme
  • fjerning av biskjoldbruskkjertelvev som en del av kirurgi for å fjerne skjoldbruskkjertelen

Hvis du glemmer den daglige dosen av kalsium, vil du ikke få kalsiummangel over natten. Men det er fortsatt viktig å gjøre en innsats for å få nok kalsium hver dag, siden kroppen bruker det raskt. Veganere er mer utsatt for å få kalsiummangel raskt fordi de ikke spiser kalsiumrike meieriprodukter.

Kalsiummangel vil ikke gi kortsiktige symptomer fordi kroppen opprettholder kalsiumnivået ved å ta det direkte fra beinene. Men langsiktige lave nivåer av kalsium kan ha alvorlige effekter.

ave nivåer av vitamin D, som gjør det vanskeligere å absorbere kalsium

Hva er symptomene på hypokalsemi?

Kalsiummangel i tidlig stadium kan ikke forårsake noen symptomer. Imidlertid vil symptomer utvikle seg etter hvert som tilstanden utvikler seg.

Alvorlige symptomer på hypokalsemi inkluderer:

• forvirring eller hukommelsestap
  • muskelspasmer
  • nummenhet og prikking i hender, føtter og ansikt
  • depresjon
  • hallusinasjoner
  • muskel kramper
  • svake og sprø negler
  • du blir mer utsatt for beinbrudd

Kalsiummangel kan påvirke alle deler av kroppen, noe som resulterer i svake negler, langsommere hårvekst og skjør, tynn hud.

Kalsium spiller også en viktig rolle i både nevrotransmitterfrigjøring og muskelsammentrekninger. Så kalsiummangel kan føre til anfall hos ellers friske mennesker.

Hvis du begynner å oppleve nevrologiske symptomer som hukommelsestap, nummenhet og prikking, hallusinasjoner eller anfall, bestill en avtale for å se legen din så snart som mulig.

Alvorlige symptomer på hypokalsemi inkluderer: forvirring eller hukommelsestap

Hvordan diagnostiseres kalsiummangelsykdom?

Kontakt legen din hvis du har symptomer på kalsiummangelsykdom. De vil gjennomgå sykehistorien din og spørre deg om familiehistorie med kalsiummangel og osteoporose.

Hvis legen din mistenker kalsiummangel, vil de ta en blodprøve for å sjekke kalsiumnivået i blodet. Legen din vil måle det totale kalsiumnivået ditt. De vil også sjekke albumin-nivåer. Albumin er et protein som binder seg til kalsium og transporterer det gjennom blodet. Vedvarende lave kalsiumnivåer i blodet ditt kan bekrefte en diagnose av kalsiummangelsykdom.

Normale kalsiumnivåer for voksne kan variere fra 8,8 til 10,4 milligram per desiliter (mg/dL). Du kan være i fare for kalsiummangelsykdom hvis kalsiumnivået er under 8,8 mg/dL. Barn og tenåringer har vanligvis høyere kalsiumnivåer i blodet enn voksne.

Nurse and doctor in discussion
Kontakt legen din hvis du har symptomer på kalsiummangelsykdom.

Neonatal hypokalsemi

Neonatal hypokalsemi oppstår hos spedbarn like etter fødselen. De fleste tilfeller av neonatal hypokalsemi oppstår i løpet av de to første dagene etter fødselen. Men sen debut hypokalsemi kan oppstå tre dager etter fødselen, eller senere.

Risikofaktorer for spedbarn inkluderer å være liten for alderen og mors diabetes. Sen innsettende hypokalsemi er oftest forårsaket av å drikke kumelk eller morsmelkerstatning med for mye fosfat.

Symptomer på neonatal hypokalsemi inkluderer:

• nervøsitet
  • spiser lite
  • anfall
  • apné eller redusert pust
  • takykardi, eller en raskere hjerterytme enn normalt

Diagnose stilles ved å teste et spedbarns blod for det totale kalsiumnivået eller ionisert kalsiumnivå. Spedbarnets glukosenivå vil også bli testet for å utelukke hypoglykemi.

Behandling innebærer vanligvis å gi intravenøst ​​kalsiumglukonat etterfulgt av flere dager med orale kalsiumtilskudd.

Hvordan behandles hypokalsemi?

Kalsiummangel er vanligvis lett å behandle. Det innebærer vanligvis å legge mer kalsium til kostholdet ditt.

Ikke selvbehandle ved å ta mye kalsiumtilskudd. Å ta mer enn den anbefalte dosen uten legens godkjenning kan føre til alvorlige problemer som nyrestein.

Vanlige anbefalte kalsiumtilskudd inkluderer:

• kalsiumkarbonat, som er minst kostbart og har mest elementært kalsium
  • kalsiumsitrat, som er lettest absorbert
  • kalsiumfosfat, som også absorberes lett og ikke forårsaker forstoppelse

Kalsiumtilskudd er tilgjengelig i væske-, tablett- og tyggbare former.

Det er viktig å merke seg at noen medisiner kan samhandle negativt med kalsiumtilskudd.

Disse medisinene inkluderer:

• blodtrykksbetablokkere som atenolol, som kan redusere kalsiumabsorpsjonen hvis de tas innen to timer etter inntak av kalsiumtilskudd
  • syrenøytraliserende midler som inneholder aluminium, som kan øke blodnivået av aluminium
  • kolesterolsenkende gallesyrebindere som kolestipol, som kan redusere kalsiumabsorpsjonen og øke tapet av kalsium i urinen
  • østrogenmedisiner, som kan bidra til en økning i kalsiumnivået i blodet
  • digoksin, da høye kalsiumnivåer kan øke digoksin-toksisiteten
  • diuretika, som enten kan øke kalsiumnivået (hydroklortiazid) eller redusere kalsiumnivået i blodet (furosemid)
  • visse antibiotika som fluorokinoloner og tetracykliner, hvis absorpsjon kan reduseres av kalsiumtilskudd

Noen ganger er kostholdsendringer og kosttilskudd ikke nok til å behandle kalsiummangel. I dette tilfellet vil legen din kanskje regulere kalsiumnivået ved å gi deg vanlige kalsiuminjeksjoner.

Du kan forvente å se resultater i løpet av de første ukene av behandlingen. Alvorlige tilfeller av kalsiummangelsykdom vil bli overvåket med en til tre måneders mellomrom.

child girl with mustache of milk on lips holding glass of milk dairy,calcium for good kids health
Kalsiummangel er vanligvis lett å behandle.

Hva er de mulige komplikasjonene av hypokalsemi?

Komplikasjoner fra kalsiummangelsykdom inkluderer øyeskade, unormal hjerterytme og osteoporose.

Komplikasjoner fra osteoporose inkluderer:

• uførhet
  • ryggradsbrudd eller andre benbrudd
  • vanskeligheter med å gå

Hvis den ikke behandles, kan kalsiummangelsykdom til slutt være dødelig.

Hvordan kan hypokalsemi forebygges?

Du kan forebygge kalsiummangelsykdom ved å inkludere kalsium i kostholdet ditt hver dag.

Vær oppmerksom på at mat med mye kalsium, for eksempel meieriprodukter, også kan inneholde mye mettet fett og transfett. Velg magre eller fettfrie alternativer for å redusere risikoen for å utvikle høyt kolesterol og hjertesykdom.

Du kan få 1/4 til 1/3 av anbefalt daglig inntak av kalsium i en enkelt porsjon med melk og yoghurt.

Selv om det er veldig viktig å oppfylle kalsiumbehovet ditt, vil du også sørge for at du ikke får i deg for mye. I følge Mayo Clinic er øvre grenser for kalsiuminntak i milligram (mg) for voksne:

• 2000 mg per dag for menn og kvinner 51 år og oppover
  • 2500 mg per dag for menn og kvinner i alderen 19 til 50 år

Du vil kanskje supplere kostholdet ditt ved å ta et multivitamin. Eller legen din kan anbefale kosttilskudd hvis du har høy risiko for å utvikle kalsiummangel.

Multivitaminer inneholder kanskje ikke alt av kalsium du trenger, så sørg for å spise et godt avrundet kosthold. Hvis du er gravid, ta et prenatalt vitamin.

Vitamin d

Vitamin D er viktig fordi det øker hastigheten på kalsium absorberes i blodet ditt. Spør legen din hvor mye vitamin D du trenger.

For å øke kalsiuminntaket kan du legge til mat rik på vitamin D.