Bihulebetennelse (sinusinfeksjon): Typer, Årsaker og Symptomer

Bihulebetennelse er en betennelse i bihulene som kan føre til at bihulene blir blokkert og fylt med væske. Det er vanligvis forårsaket av forkjølelse eller allergier. En infeksjon kan også skyldes blokkeringen.

Hva er bihulebetennelse?

Bihulebetennelse er en betennelse eller hevelse i vevet i bihulene. Bihulene består av fire hulrom i hodet. De er forbundet av smale kanaler, og lager tynt slim som renner ut av nesekanalene. Denne dreneringen hjelper til med å holde nesen ren og fri for bakterier. Normalt er bihulene fylt med luft, men de kan også bli blokkert og fylt med væske. Når det skjer, kan bakterier vokse og forårsake en infeksjon, kalt en bakteriell bihulebetennelse. Dette kalles også rhinosinusitis, med “rhino” som betyr nese. Nesevevet er nesten alltid hovent dersom bihulevevet er betent.

Sinus
sinusinfeksjon

Hva er de forskjellige typene bihuler nær nesen og øynene?

De paranasale bihulene er plassert i hodet, nær nesen og øynene. De er oppkalt etter beinene som gir deres struktur.

• De etmoideale bihulene er plassert mellom øynene
  • De maksillære bihulene er plassert under øynene
  • De sphenoidale bihulene er plassert bak øynene
  • De frontale bihulene er plassert over øynene

Den største bihule-hulen er maksillærhulen, og er et av hulrommene som oftest blir infisert.

Det finnes forskjellige typer bihulebetennelse:

• Akutt bakteriell bihulebetennelse – dette begrepet refererer til en plutselig inntreden av forkjølelsessymptomer som rennende nese, tett nese og ansiktssmerter som ikke forsvinner etter 10 dager, eller symptomer som ser ut til å bli bedre, men som deretter kommer tilbake og er verre enn de første symptomene. Det  responderer godt på antibiotika.
  • Kronisk bihulebetennelse – dette begrepet refererer til en tilstand definert av nesetetthet, drenering, ansiktssmerter, trykk og nedsatt luktesans i minst 12 uker.
  • Subakutt bihulebetennelse – dette begrepet brukes når symptomene varer fra fire til tolv uker.
  • Tilbakevendende akutt bihulebetennelse – dette begrepet brukes når symptomene kommer tilbake fire eller flere ganger i løpet av ett år og varer mindre enn to uker hver gang.
Cold and flu. Sick young woman blowing the nose using tissue paper while sitting on the sofa at home
forkjølelsessymptomer som ikke forsvinner etter 10 dager kan være tegn på sinusinfeksjon.

Hvem får bihulebetennelse?

En bihulebetennelse kan ramme hvem som helst. Det er derimot mer sannsynlig at personer med neseallergi, nesepolypper, astma og unormale nesestrukturer får bihulebetennelse. Røyking kan også øke sjansen for å utvikle betennelsen. Det er anslagsvis 31 millioner mennesker i USA med bihulebetennelse.

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har bihulebetennelse, forkjølelse eller neseallergi?

Det kan være vanskelig å se forskjell på forkjølelse, allergier og bihulebetennelse. Forkjølelse bygger seg vanligvis opp, topper seg og forsvinner sakte. Den kan vare fra noen dager til en uke. En forkjølelse kan forvandle seg til en bihulebetennelse. Neseallergi er en betennelse i nesen på grunn av irriterende partikler, som støv og pollen. Symptomer på en neseallergi kan omfatte nysing, kløende nese og øyne, tetthet, rennende nese og nesedrypp (slim i halsen). Bihulebetennelse og allergisymptomer kan skje samtidig med en vanlig forkjølelse.

Dersom man kjemper mot en forkjølelse og utvikler symptomer på bihulebetennelse eller neseallergi, bør man kontakte helsepersonell.

Hva forårsaker bihulebetennelse?

Betennelsen kan være forårsaket av virus, bakterier eller sopp som svulmer opp og blokkerer bihulene. Andre spesifikke årsaker kan inkludere:

• forkjølelse
  • nese- og sesongmessige allergier, inkludert allergi mot mugg
  • polypper

For voksne øker røyking risikoen for bihulebetennelse. Dersom man røyker, bør man derfor slutte. Røyking er skadelig for deg og menneskene rundt deg.

Er bihulebetennelse smittsomt?

Man kan ikke spre bakteriell bihulebetennelse, men man kan spre virus som fører til bihulebetennelse. Husk å følge gode rutiner for håndvask for å unngå å smitte andre dersom man er syk. Forsøk å nyse og hoste inn i albuen, for eksempel.

Hva er tegn og symptomer på bihulebetennelse?

Vanlige tegn og symptomer på bihulebetennelse inkluderer:

• Post nasal drypp (slim som drypper ned i halsen)
  • Neseflod eller tett nese
  • Ansiktstrykk, spesielt rundt nesen, øynene og pannen, samt hodepine og smerter i tennene eller ørene
  • halitosis (dårlig ånde)
  • hoste
  • tretthet
  • feber
Portrait of a disgusted girl pinching her nose. Young girl holding her nose smelling something stink

Hvordan diagnostiseres bihulebetennelse?

Helsepersonell stiller spørsmål for å utvikle en medisinsk historie og finne ut av symptomer. De gjør også fysisk undersøkelse, ved å sjekke ører, nese og hals for eventuell hevelse, drenering eller blokkering. Et endoskop brukes til å se inn i nesen. I noen tilfeller kan man bli henvist til en øre-, nese- og halsspesialist. Trenger man en bildeundersøkelse kan man bli henvist til CT-skanning.

Hvordan behandles bihulebetennelse?

Bihulebetennelse kan behandles på flere måter, avhengig av hvor alvorlig tilfellet er. En enkel bihulebetennelse kan behandles med:

• reseptfrie forkjølelses- og allergimedisiner
  • nasal saltvann
  • å drikke væske – bihulebetennelse er en virusinfeksjon og væske hjelper

Dersom symptomene på betennelsen ikke blir bedre etter 10 dager, kan legen foreskrive:

• antibiotika
  • orale dekongestanter
  • reseptbelagte intranasale steroidsprayer
Treatment of runny nose, sinusitis. ENT doctor washes the patient's nose
Behandling av bihulebetennelse.

Langvarig (kronisk) bihulebetennelse kan behandles ved å fokusere på den underliggende tilstanden, som ofte er allergier. Dette kan behandles med:

• intranasale steroidsprayer
  • aktuelle antihistaminsprayer eller orale piller
  • leukotrienantagonister for å redusere hevelse og allergisymptomer
  • skyll nesen med saltvann som også kan inneholde andre typer medisiner

Når bihulebetennelsen ikke kontrolleres av en av de overnevnte behandlingene, kan en CT-skanning gjøres for å se bedre på bihulene. Avhengig av resultatene kan det være nødvendig med kirurgi for å rette opp strukturelle problemer i bihulene. Det vil mest sannsynlig skje om man har polypper eller en soppinfeksjon

Hvordan kan man forhindre bihulebetennelse?

Noen av hjemmemedisinene som brukes for å behandle symptomer på bihulebetennelse kan bidra til å forhindre betennelsen. Det inkluderer å skylle nesen med saltvann og bruke medisiner som legen kan foreslå, som allergimedisiner eller steroid nesespray. Man bør unngå ting man er allergisk mot, som støv, pollen eller røyk, og unngå andre som er syke med bihulebetennelse. Vask hendene regelmessig for å redusere sjansen for å bli forkjølet eller utvikle influensa.

Smiling woman cleaning glass doors
Hold huset rent, spesielt hvis du eller noen i din husstand reagerer på støv.

Må jeg gjøre livsstilsendringer for å håndtere bihulebetennelse?

Har man innendørsallergier, anbefales det at man unngår triggere, som flass fra dyr og støvmidd for eksempel, i tillegg til at man bør ta medisiner. Røyking anbefales aldri, men hvis man røyker bør man vurdere et program som kan hjelpe med å slutte. Røyk kan utløse allergier og forhindre fjerning av slim fra nesen. Ingen spesiell diett er nødvendig, men å drikke ekstra væske bidrar til å tynne ut nesesekret.

Når bør man gå til legen?

Det er overkommelig å ta vare på de fleste bihuletilstander på egen hånd. Men dersom man fortsetter å ha symptomer som er bekymringsverdig, eller infeksjoner fortsetter å skje, kan legen foreslå at man oppsøker en spesialist. Det kan også skje dersom CT-skanningen viser noe som ikke ser riktig ut.