Tear Trough Filler – Behandling, Kostnad og Resultater

Området rundt øynene har en naturlig tendens til å kaste en skygge, som kan resultere i et slitent utseende. Noen føler også at dette får dem til å se eldre ut. Hos enkelte er dette arvelig betinget, mens hos andre blir det mer fremtredende med alderen. Det er fordi ansiktsvevet mister volum med tiden. Målet med tear trough behandlingen er å redusere dette såkalte søkket. En kosmetisk sykepleier eller lege injiserer et fyllstoff i området, som gjør at huden ser fyldigere og strammere ut. Det er en ikke-kirurgisk måte for ansiktsforyngelse.

I likhet med andre type ansiktsfillere har også tear trough filler både fordeler og ulemper. Det er viktig å forstå prosedyren og potensielle komplikasjoner før man oppsøker denne behandlingen.

Hva er en tear trough filler?

En tear trough, eller tårebunn-filler, er en injiserbar behandling som brukes under øynene. Hensikten er å legge til volum under øyelokkene. Produktet som oftest brukes i dette området er vanligvis laget av hyaluronsyre, selv om andre ingredienser kan brukes. Hyaluronsyre er en gel-lignende substans som allerede finnes naturlig i kroppen. Når den injiseres i huden, øker hyaluronsyren fylde i huden og reduserer søkk eller fordypninger i huden.

En tear trough filler, er en injiserbar behandling som brukes under øynene.

Er tear trough filler behandlingen trygg?

Fyllstoffene er trygge og mindre invasive enn kirurgiske inngrep i øyeområdet, som inkluderer for eksempel fettransplatasjon eller fettreposisjonering. FDA har bare ett godkjent merke av filler som kan brukes under øynene for å øke fylden i et hult område, og dette er Juvaderm Volbella filler. Godkjenningen betyr ikke nødvendigvis at prosedyren er uten risiko. De har ikke godkjent nålefrie enheter for injeksjon av hudfyllstoffer, og det er derfor viktig som pasient å spørre om hva slags fyllstoff som brukes, og alltid gå til en erfaren og sertifisert behandler som kjenner prosedyren godt.

Effekten av tear trough filler behandlingen er kun midlertidig, og varer ikke lengre enn 1 år for de fleste. Ved gjentatte behandlinger opprettholder man mer langsiktige resultater.

Woman applying under eye cream
Effekten av tear trough behandlingen varer ikke lengre enn 1 år for de fleste.

Hvem er en god kandidat for tear trough filler behandling?

Tear trough filler er en behandling som brukes for å se generelt mer våken ut, ved å stramme og fylle opp området rundt øynene. Mange mennesker, spesielt de som har undersøkt grundig og har realistiske forventninger, er gode kandidater for prosedyren. Men man bør alltid konsultere med en lege før man gjennomfører en slik kosmetisk prosedyre.

Tired business woman with headache looking uncomfortable while working with computer in the office
Tear trough er en behandling som brukes for å se generelt mer våken ut

Man er en ideeell kandidat for behandlingen hvis man:

• har mild til moderat slapphet under øynene
  • har en sunn, tykk hud
  • har realistiske forventninger
  • forstår at behandlingen er midlertidig
  • er fysisk frisk

Alternativt er man ikke en god kandidat dersom:

• huden er veldig tynn
  • man har overflødig hud under øynene
  • tårebunnene er veldig dype
  • overflødig fett under øynene
  • aktiv hudinfeksjon i området
  • medisinsk tilstand som øker risikoen for komplikasjoner
  • veldig mørke sirkler

Hvordan er prosedyren for tear trough filler?

Før man mottar behandlingen, vil en sertifisert behandler vurdere området rundt øynene. De vil også sjekke tekstur og tykkelse på huden. I tillegg vil de avgjøre hvilket type hudfyllstoff som passer best for dine behov.

Prosedyren vil finne sted på behandlerens rom, som for eksempel ved en medisinsk klinikk. Behandleren desinfiserer huden for å forhindre infeksjon, og påfører lokal bedøvelse for å forhindre blåmerker og ytterligere ubehag. I tillegg bedøves området og reduserer smerte knyttet til stikkene. Deretter forberedes sprøyten som inneholder fyllstoffet. Etterhvert sprøytes fyllstoffet inn i huden under øynene. Mens stoffet injiseres, trekkes nålen sakte ut. Deretter masserer behandleren området lett for å spre fyllstoffet. Så gjentas prosedyren under det andre øyet.

Senior woman at the eye doctor

Hva bør man vite om restitusjonstid?

Man kan gå hjem når prosedyren er fullført. Man vil sannsynligvis ha noe hevelse, blåmerker og rødhet i området. Disse bivirkningene forbedres vanligvis etter 48 til 72 timer. Selve området under øynene vil se fyldigere ut med en gang. Men det vil ta mellom en til to uker før man ser fullstendige resultater. Sørg for å følge instruksjonene gitt av behandleren, som vanligvis inkluderer:

• unngå intens aktivitet i 24 til 48 timer
  • påfør is i løpet av de første 48 timene
  • unngå  å sove med ansiktet ned
  • bruk fingrene for å eventuelt massere forsiktig på klumpete områder
Young woman exercises in the gym
Prøv å unngå intens aktivitet i 24 til 48 timer etter behandlingen.

Er det potensielle komplikasjoner ved tear trough filler?

Selv om fyllstoffet stort sett er helt trygt og godkjent, finnes det ingen kosmetiske prosedyrer som er helt uten risiko. I sjeldne tilfeller er det mulig for fyllstoffer under øyne å forårsake blindhet, og dette skjer når en filler blokkerer blodåren som leverer blod til øyet. Dette forekommer derimot svært sjeldent.

Fra et estetisk perspektiv, hvis fyllstoffet er gjort feil, kan det føre til klumper i injeksjonsstedet eller til og med flytte til et annet området av ansiktet. Vanligvis har hyaluronsyrefyllstoffer en lav forekomst av langsiktige bivirkninger.

Mulige komplikasjoner inkluderer:

• hodepine
  • misfarging av huden
  • allergiske reaksjoner
  • vedvarende smerte
  • ødem (hevelse) rundt øyet
  • fyllstoff dannes til klumper
  • infeksjon
  • vaskulære bivirkninger
  • mangel på ønskede resultater
  • permanent blindhet på grunn av sentral retinal arterieokklusjon (svært sjeldent)

Noen komplikasjoner kan oppstå to uker etter prosedyren. Det er derfor viktig å oppsøke lege eller behandler dersom man opplever følgende:

• forverring av blåmerker
  • forverring av rødhet eller hevelse
  • vedvarende nummenhet
  • kraftig smerte
  • tegn på infeksjon
  • synsforandringer
  • røde eller smertefulle klumper
  • forsinket allergisk reaksjon på produktet

Konklusjon

Har man dype rynker under øynene, kan tårebunnsfyllere være et alternativ for å redusere dem. Prosedyren innebærer vanligvis å injisere hyaluronsyre på huden under øynene, som gjør at området ser fyldigere ut.

Siden resultatet og effekten for tear trough filler er midlertidige, må man gjenta behandlingen hvert første eller andre år for å opprettholde resultat. I tillegg er det en kosmetisk prosedyre, som ikke dekkes av forsikring.

Behandlingen anses som trygg. Man er muligens ikke en god kandidat hvis man har veldig tynn hud eller underliggende medisinske tilstander. Hør med en sertifisert behandler eller lege for å avgjøre om behandlingen er riktig for deg.