Skjedebetennelse: årsaker, symptomer, behandling og forebygging

Vaginitt (skjedebetennelse) er en betennelse i skjeden som kan resultere i utflod, kløe og smerte. Årsaken er vanligvis en endring i balansen mellom vaginale bakterier eller en infeksjon. Reduserte østrogennivåer etter overgangsalder og noen hudsykdommer kan også forårsake vaginitt.

De vanligste typene vaginitt er:

• Bakteriell vaginose. Dette skyldes en overvekst av bakteriene som finnes naturlig i skjeden din, noe som forstyrrer den naturlige balansen.
  • Soppinfeksjoner. Disse er vanligvis forårsaket av en naturlig forekommende sopp kalt Candida albicans.
  • Trichomoniasis. Dette er forårsaket av en parasitt og er ofte seksuelt overført.

Behandlingen avhenger av hvilken type vaginitt du har.

Symptomer på skjedebetennelse

Symptomer på vaginitt kan omfatte:

• Endring i farge, lukt eller mengde utflod fra skjeden
  • Vaginal kløe eller irritasjon
  • Smerter under sex
  • Smertefull vannlating
  • Lett vaginal blødning eller flekker

Hvis du har utflod fra skjeden, kan egenskapene til utfloden indikere hvilken type skjedebetennelse du har. Eksempler inkluderer:

• Bakteriell vaginose. Du kan utvikle en gråhvit, illeluktende utflod. Lukten, ofte beskrevet som en fiskelukt, kan være mer fremstående etter sex.
  • Gjærinfeksjon. Hovedsymptomet er kløe, men du kan ha en tykk hvit utflod som ligner cottage cheese.
  • Trichomoniasis. En infeksjon kalt trichomoniasis kan forårsake en grønngul, noen ganger skummende utflod.
Vaginal or urinary infection and problems concept.
Hvis du har utflod fra skjeden, kan egenskapene til utfloden indikere hvilken type vaginitt du har.

Når skal du oppsøke lege

Gå til legen hvis du utvikler vaginalt ubehag, spesielt hvis:

• Du har en spesielt ubehagelig vaginal lukt, utflod eller kløe.
  • Du aldri har hatt en vaginal infeksjon. Å gå til legen hjelper deg med å fastslå årsaken og hjelper deg med å lære å identifisere tegn og symptomer.
  • Du har hatt vaginale infeksjoner før.
  • Du har hatt flere sexpartnere eller en nylig ny partner. Du kan ha en seksuelt overførbar infeksjon, hvorav noen har tegn og symptomer ligner på en soppinfeksjon eller bakteriell vaginose.
  • Du har gått på reseptfrie medisinerr men symptomene dine vedvarer.
  • Du har feber, frysninger eller bekkensmerter.

Vent og se

Du trenger sannsynligvis ikke oppsøke en lege hver gang du har vaginal irritasjon og utflod, spesielt hvis:

• Du har tidligere hatt vaginal soppinfeksjon og dine tegn og symptomer er de samme som før
  • Du kjenner tegn og symptomer på en soppinfeksjon, og du er sikker på at det er det du har
High fever

Årsaker til skjedebetennelse

Årsaken avhenger av hvilken type vaginitt (skjedebetennelse) du har:

• Bakteriell vaginose. Denne vanligste typen vaginitt skyldes en endring av bakteriene som finnes i skjeden din. Hva som forårsaker ubalansen er ukjent. Det er mulig å ha bakteriell vaginose uten symptomer.
    Denne typen vaginitt ser ut til å være knyttet til, men ikke forårsaket av sex – spesielt hvis du har flere sexpartnere eller en ny sexpartner – men den forekommer også hos kvinner som ikke er seksuelt aktive.
  • Soppinfeksjoner. Disse oppstår når det er en overvekst av en sopporganisme – vanligvis Candida albicans – i skjeden din. C. albicans forårsaker også infeksjoner i andre fuktige områder av kroppen din, for eksempel i munnen (trost), hudfolder og negler. Soppen kan også gi bleieutslett.
  • Trichomoniasis. Denne vanlige seksuelt overførbare infeksjonen er forårsaket av en mikroskopisk, encellet parasitt kalt Trichomonas vaginalis. Denne organismen sprer seg under sex med noen som har infeksjonen.
    Hos menn infiserer organismen vanligvis urinveiene, men ofte gir den ingen symptomer. Hos kvinner infiserer trichomoniasis vanligvis skjeden, og kan forårsake symptomer. Det øker også kvinners risiko for å få andre seksuelt overførbare infeksjoner.
  • Ikke-smittsom vaginitt. Vaginal spray, dusjer, parfymerte såper, duftende vaskemidler og sæddrepende produkter kan forårsake en allergisk reaksjon eller irritere vulva og vaginalt vev. Fremmede gjenstander, som toalettpapir eller glemte tamponger i skjeden, kan også irritere vaginalt vev.
  • Genitourinært syndrom ved overgangsalder (vaginal atrofi). Reduserte østrogennivåer etter overgangsalder eller kirurgisk fjerning av eggstokkene dine kan føre til at vaginalslimhinnen blir tynnere, som noen ganger resulterer i vaginal irritasjon, svie og tørrhet.
Årsaken avhenger av hvilken type skjedebetennelse du har

Risikofaktorer

Faktorer som øker risikoen for å utvikle vaginitt inkluderer:

• Hormonelle endringer, som de som er forbundet med graviditet, p-piller eller overgangsalder
  • Seksuell aktivitet
  • Om man har en seksuelt overførbar infeksjon
  • Medisiner, som antibiotika og steroider
  • Bruk av sæddrepende midler til prevensjon
  • Ukontrollert diabetes
  • Bruk av hygieneprodukter, boblebad, vaginal spray eller vaginal deodorant
  • Douching
  • Bruk fuktige eller tettsittende klær
  • Bruk av en spiral
Gynecologist holding vaginal speculum in his hands closeup.Women's health.
Bruk av en spiral er en av faktorene som øker risikoen for å utvikle vaginitt (skjedebetennelse)

Komplikasjoner

Kvinner med trichomoniasis eller bakteriell vaginose har større risiko for å få seksuelt overførbare infeksjoner på grunn av betennelsen forårsaket av disse lidelsene.

Forebygging av skjedebetennelse

God hygiene kan forhindre at enkelte typer skjedebetennelser gjentar seg og lindre noen symptomer:

• Unngå offentlig bad og boblebad
  • Unngå irriterende stoffer. Disse inkluderer dufttamponger, bind, dusjer og duftsåper. Skyll såpe fra det ytre kjønnsområdet ditt etter en dusj og tørk området godt for å unngå irritasjon. Ikke bruk sterke såper, for eksempel de med deodorant eller antibakteriell virkning.
  • Tørk forfra og bak etter toalettbesøk. Ved å gjøre det unngår du å spre tarmbakterier til skjeden din.

Andre ting som kan bidra til å forhindre vaginitt inkluderer:

• Unngå douching. Skjeden din krever ikke rens annet enn vanlig dusjing. Gjentatt skylling forstyrrer de gode organismene som lever i skjeden og kan øke risikoen for vaginal infeksjon. Douching vil ikke fjerne en vaginal infeksjon.
  • Tren på tryggere sex. Å bruke kondom og begrense antall sexpartnere kan hjelpe.
  • Bruk bomullsundertøy. Bruk også strømpebukser med bomullsskritt. Vurder å ikke bruke undertøy til sengs. Gjær trives i fuktige omgivelser.