PRP-Behandling Mot Hårtap – Slik Fungerer Det i 2023

PRP-behandling (blodplate-rik plasma) for hårtap er en tre-trinns medisinsk behandling der en persons blod tappes, behandles og deretter injiseres i hodebunnen.

Noen i det medisinske fagmiljøet tror at PRP-injeksjoner utløser naturlig hårvekst og opprettholder den ved å øke blodtilførselen til hårsekken og øke tykkelsen på hårstrået. Noen ganger kombineres behandlingen med andre typer behandling eller medisiner.

Det har ikke vært nok forskning til å bevise om PRP er en effektiv behandling for hårtap. PRP-terapi har imidlertid vært i bruk siden 1980-tallet. Det har blitt brukt for å helbrede skadede sener, leddbånd og muskler.

Slik foregår PRP-behandling

PRP-terapi er en tre-trinns prosess. De fleste PRP-behandlinger krever tre behandlinger med 4–6 ukers mellomrom.

Vedlikeholdsbehandlinger er nødvendig hver 4.–6. måned.

Trinn 1

Blodet ditt tappes – vanligvis fra armen din – og settes inn i en sentrifuge (en maskin som snurrer raskt for å skille væsker med forskjellige tettheter).

Procedure of blood capture from vein in hospital
Blodet ditt tappes

Trinn 2

Etter omtrent 10 minutter i sentrifugen vil blodet ditt ha delt seg i tre lag:

• Blodplatefattig plasma
  • Blodplaterikt plasma
  • Røde blodceller
Blood Centrifuge Machine
Etter omtrent 10 minutter i sentrifugen vil blodet ditt ha delt seg i tre lag

Trinn 3

Det blodplaterike plasmaet trekkes opp i en sprøyte og injiseres deretter i områder av hodebunnen som trenger økt hårvekst.

Det har ikke vært nok forskning til å bevise om PRP er effektivt. Det er også uklart for hvem – og under hvilke omstendigheter – det er mest effektivt.

Ifølge en fersk studie konkluderer man med at PRP har tilstrekkelig teoretisk vitenskapelig grunnlag for å støtte bruken mot hårtap, men at PRP i bruk mot hårtap fortsatt er i startfasen og at det mangler gode kliniske beviser.

Beautician makes injection in head girls for better hair growth

PRP for bivirkninger av hårtap

Fordi PRP-terapi innebærer å injisere ditt eget blod i hodebunnen, er du ikke i fare for å få en smittsom sykdom.

Likevel har enhver terapi som involverer injeksjoner alltid en risiko for bivirkninger som:

• Skade på blodårer eller nerver
  • Infeksjon
  • Forkalkning ved injeksjonspunktene
  • Arrdannelse

Det er også en sjanse for at du kan ha en negativ reaksjon på bedøvelsen som brukes under behandlingen. Hvis du bestemmer deg for å ta i bruk PRP-terapi for hårtap må du snakke med legen din på forhånd om din toleranse for bedøvelse og anestesi.

prp-behandling

Risikoer ved PRP-behandling mot hårtap

Sørg for å gi legen beskjed om alle medisiner du bruker før prosedyren, inkludert kosttilskudd og urter.

Når du går til den første timen vil mange leger anbefale deg å ikke ta PRP-behandling mot hårtap hvis du:

• Er på blodfortynnende
  • Er storrøyker
  • Har en historie med alkohol- eller narkotikamisbruk

Du kan også bli avvist for behandling hvis du har blitt diagnostisert med:

• Akutte eller kroniske infeksjoner
  • Kreft
  • Kronisk leversykdom
  • Kronisk hudsykdom
  • Hemodynamisk ustabilitet
  • Hypofibrinogenemi
  • Metabolsk forstyrrelse
  • Blodplatesykdom
  • Systemisk lidelse
  • Sepsis
  • Lavt antall blodplater
  • Skjoldbruskkjertelsykdom
Nurse and doctor in discussion

Hvor mye koster PRP mot hårtap?

PRP-behandling består typisk av tre behandlinger i en 4–6 ukers periode, med vedlikeholdsbehandlinger hver 4.–6. måned.

Prisen varierer vanligvis fra 15 000kr til 25 000kr for de første tre behandlingene. Prisen avhenger av en rekke faktorer, inkludert:

• Hvor du bor
  • Kvaliteten på utstyret
  • Tilsetning av næringskomponenter
  • PRP-behandling dekkes ikke av det offentlige

Konklusjon

Hvis du er bekymret for hårtap, har du en rekke alternativer, inkludert medisiner, sammen med hårtransplantasjonskirurgi. En annen mulighet er PRP-terapi, selv om behandlingen foreløpig mangler god nok klinisk dokumentasjon.

Selv om det er begrenset klinisk bevis på at PRP for hårtap virker, er det mange i fagmiljøet som mener at PRP er en trygg og effektiv metode for å reversere hårtap og stimulere ny hårvekst.

Snakk med legen din for å se hvilken behandling eller kombinasjon av behandlinger som er det beste valget for deg.