April: Valgfri behandling -20%

Analkløe: 19 Årsaker, Behandling og Tips

Analkløe er en hudlidelse som påvirker analområdet ditt, som kan bli verre om natten eller etter avføring. Årsaker inkluderer dårlig analhygiene, allergier, visse matvarer og drikker og andre helsemessige forhold. Behandlinger inkluderer kremer, salver, medisiner og hjemmebehandlinger.

Hva er anal kløe?

Anal kløe er en hudtilstand som forårsaker kløe i analområdet ditt. Kløe kan forverres om natten eller etter avføring.

To typer analkløe

Det er to hovedtyper av analkløe:

• Primær (idiopatisk) analkløe: Denne typen analkløe har ingen åpenbar årsak. Det er den vanligste typen analkløe.
  • Sekundær analkløe: Denne typen analkløe kan ha mange forskjellige årsaker. Årsaker kan omfatte infeksjoner, systemiske sykdommer, kontaktdermatitt og andre dermatologiske tilstander.

Hvem påvirker analkløe?

Analkløe kan påvirke hvem som helst. Imidlertid kan du være mer utsatt for å ha en kløende anus hvis du:

• Er mellom 40 og 70 år.
  • Er mann.
Mann sitter på toalettskålen med analkløe

Hvor vanlig er analkløe?

Omtrent 1 % til 5 % av befolkningen har analkløe. Menn har omtrent fire ganger større sannsynlighet for å ha en kløende anus.

Hvordan påvirker analkløe kroppen min?

Analkløe forårsaker vanligvis en ukontrollerbar trang til å klø i anus. Imidlertid gir ikke dette langvarig lindring.

Å klø i analområdet ditt forårsaker ytterligere irritasjon og kan forverre kløen i stedet for å gi lindring. Huden din i dette området er følsom, og neglene dine er mye sterkere enn huden din. Å skrape med neglene kan forårsake hudskade eller infeksjon. Hvis kløingen vedvarer, kan det føre til ekstremt ubehag, sårhet og svie.

SYMPTOMER OG ÅRSAKER

Hva er symptomene på analkløe?

Symptomer på analkløe kan omfatte:

• Kløe.
  • Irritasjon.
  • Brennende følelse. .
  • Sårhet.
  • Små kutt (ekskoriasjoner).
  • Tykk eller læraktig hud på eller rundt anus.

Hva forårsaker anal kløe?

Anal kløe har mange årsaker.

Huden i ditt anale område er følsom. Duftende såper, pulver, kremer og salver kan forårsake en allergisk reaksjon. Du kan også irritere huden din hvis du tørker med grovt toalettpapir eller bruker en grov vaskeklut eller varmt vann for å rengjøre området.

Det er viktig å tørke av anusen grundig etter avføring. Det anale området ditt kan klø når avføring forblir i foldene på anus. Hvor ofte du går på do og dens form kan også spille en rolle i analkløe. Du er mer utsatt for å ha analkløe hvis du går på do tre eller færre ganger i uken (forstoppelse) eller hvis du har diaré.

Det du spiser og drikker kan også forårsake analkløe, inkludert:

• Meieriprodukter.
  • Kullsyreholdige drikker.
  • Koffeinholdige drikker (kaffe, te og brus).
  • Syrlig eller krydret mat (tomater, sitrusfrukter, paprika og rå hvitløk).

Klærne dine kan også påvirke huden i området. Trangt undertøy eller bukser kan fange opp varme og fuktighet (svette) rundt anusen, og gjøre kløen enda verre.

Andre årsaker til analkløe inkluderer:

Hemorroider

Hemorroider er hovne, forstørrede årer som dannes i og utenfor anus og endetarm. Store hemoroider utenfor anus (ytre hemoroider) kan gjøre det vanskelig å tørke bort avføring. Hemorroider inne i endetarmen (indre hemoroider) kan forårsake blødninger eller en lekk anus, som kan irritere huden din.

Soppinfeksjoner

Soppinfeksjon med gjærsopp av bestemte typer gjær kan starte i skjeden eller anus. De kan også forårsake misfarging, hevelse eller små kutt eller sprekker i huden din i området.

Analfissurer

Analfissurer er rifter i slimhinnen i anus eller analkanalen (åpningen som avføring passerer ut av kroppen din). Skader i området er den viktigste årsaken til analfissurer. Skader kan påføres ved forstoppelse, anstrengelse under avføring, lange perioder med diaré, eller analsex.

HPV og vorter

Humant papillomavirus (HPV) er et svært vanlig virus som kan påvirke kjønnsorganene dine samt endetarmen og anusen. HPV forårsaker kjønnsvorter.

Kjønnsvorter er en type seksuelt overførbar infeksjon. Sykdommen fører til at det dannes små kuler eller utvekster (vorter) i og rundt kjønnsorganene og analområdet. Kjønnsvorter kan også forårsake mild blødning, ubehag og en brennende følelse.

Trådormer

Trådormer er bittesmå hvite eller lysegrå ormer. Trådormer er parasitter, noe som betyr at de er avhengige av andre levende ting (verter) for å få næringsstoffer slik at de kan vokse og formere seg. Parasitter forårsaker skade på vertene deres.

Trådormer lever i tarmene og endetarmen til infiserte mennesker. De legger eggene sine rundt anus om natten, noe som får området til å klø.

DIAGNOSE OG TESTER

Hvordan diagnostiseres analkløe?

Legen din vil utføre en fysisk undersøkelse for å identifisere mulige årsaker til din kløende anus, for eksempel dermatologiske tilstander eller sykdommer. De vil visuelt inspisere analområdet ditt og registrere eventuelle endringer i hudfarge, hudtekstur, utslett eller lesjoner.

Legen din kan stille deg spørsmål, inkludert:

• Tar du noen medisiner?
  • Hvor ofte bæsjer du?
  • Hva er konsistensen på avføringen?
  • Hva slags mat spiser du?
  • Hva slags drikker drikker du?
  • Hva slags såpe bruker du i dusjen?
  • Hva slags toalettpapir bruker du?
  • Bruker du vanligvis trangt undertøy eller bukser?
  • Har du noen matallergier?

Hvis legen ikke kan fastslå årsaken til din kløende anus, eller hvis du ikke reagerer på behandlingen, kan de henvise deg til en hudlege.

Hvilke tester vil bli gjort for å diagnostisere analkløe?

En tape-test er en enkel måte å finne ut om trådormer forårsaker din eller barnets analkløe.

Trådormer er aktive om natten. Hvis du mistenker at barnet ditt har trådormer, kan du plassere et lite stykke tape nær barnets anus før sengetid. Etter at barnet ditt våkner om morgenen, fjern tapen fra anus og se etter orm eller eggene deres.

two strips of adhesive plaster tape on skin colored paper background

BEHANDLING

Hvordan behandles analkløe?

Behandling for en kløende anus fokuserer vanligvis først på å etablere god analhygiene. Rengjør anus grundig etter avføring, tørk området og påfør ikke-medisinert talkum.

Hvis du har sekundær analkløe, avhenger behandlingen av den spesifikke årsaken.

Behandlinger kan omfatte:

Kremer og salver

Reseptfrie hydrokortisonsalver er et kortikosteroid kombinert med et smertestillende bedøvelsesmiddel som du smører på det berørte området to til tre ganger hver dag.

Studier tyder på at capsaicin topisk krem er et godt alternativ til kortikosteroider hvis du har kronisk (langvarig) analkløe.

woman hands with creme

Antibiotika og soppdrepende medisiner

Legen din kan foreskrive antibiotika eller soppdrepende medisiner hvis de mistenker at en infeksjon forårsaker kløende anus.

Metylenblå injeksjon

Hvis kroppen din ikke reagerer på andre behandlinger, kan legen behandle din kløende anus med en metylenblå injeksjon. Legen vil injisere metylenblått pigment under huden i ditt anale område. Metylenblått lindrer smerte og kløe ved å dempe nerveendene i de injiserte områdene.

Er det noe jeg kan gjøre selv for å lindre analkløe?

Flere hjemmemedisiner kan bidra til å lindre analkløe, inkludert:

Fargefritt, uparfymert toalettpapir

Noen toalettpapirprodukter inneholder fargestoffer eller dufter, som kan irritere huden din. Se etter begreper som «fri for fargestoffer», «uparfymert», «ubleket», «hypoallergenisk» eller «inneholder bare naturlige ingredienser» på emballasjen.

Unngå sterke såper, dufter og deodoranter

Sterke såper, dufter og deodoranter kan inneholde allergener eller kjemiske irritanter, som kan gjøre symptomene verre.

Bruk bomullsundertøy

Bomullsundertøy absorberer fuktighet. Pass på at undertøyet ditt sitter riktig og bytt det ofte. Bruk duftfrie vaskemidler til å vaske undertøyet.

Girl in stylish cotton underwear and fashion accessory Choker Su
Bruk bomullsundertøy

Unngå visse matvarer og drikker

Meieriprodukter, kullsyreholdige drikker, koffeinholdige drikker og sur eller krydret mat kan forårsake analkløe. Det er best å ikke unngå alle disse matvarene og drikkene på en gang. Gradvis fjerning av en av disse elementene med noen få dagers mellomrom kan hjelpe deg med å finne ut hvilken mat eller drikke som forårsaker kløende anus.

PROGNOSE

Hva kan jeg forvente hvis jeg har en kløende anus?

Med riktig hygiene og behandling er utsiktene for personer med anal kløe gode. Symptomene dine forsvinner vanligvis innen én til tre uker, selv om alvorlige tilfeller tar lengre tid å behandle.

Hvordan tar jeg vare på meg selv?

Hvis du har en kløende anus, inkluderer selvpleietips:

• Motstå trangen til å klø. Kløen kan virke verre om natten, og du kan ubevisst skrape det anale området med neglene mens du sover. Bruk rene, myke bomullshansker ved sengetid for å forhindre irritasjon eller infeksjon.
  • Hold det anale området rent og tørt. Bruk rent vann fra et dusjhode eller bidet, fuktet toalettpapir eller babyservietter for å rengjøre analområdet etteravføring. Etter avføring eller bading, klapp forsiktig på området til det er tørt med toalettpapir eller et håndkle, eller bruk en hårføner på lav innstilling.
  • Påfør produkter som absorberer fuktighet. En liten mengde maisstivelse, umedisinert talkum eller et stykke bomull hjelper til med å absorbere fuktighet.
  • Vær forsiktig. Unngå å bruke såpe når du vasker det anale området. Ikke skrubb området med toalettpapir eller en vaskeklut.
  • Unngå duftende produkter. Duftende kremer, lotioner, pulver og andre produkter kan forårsake irritasjon.
  • Spis mat med mye fiber. Et sunt kosthold kan bidra til å forhindre forstoppelse eller diaré og sikre regelmessig avføring.
  • Bruk aktuelle kremer og salver som anvist. Ikke bruk kremen eller salven mer enn anbefalt. Slutt å bruke hvis kløen ikke forsvinner eller det blir verre.

Når bør jeg oppsøke legen?

Ring legen hvis din kløende anus ikke blir bedre med behandlingen, kløen blir verre etter behandling eller området ser infisert ut (misfarget hud, irritasjon eller hevelse).

Hvilke spørsmål bør jeg stille helsepersonell?

• Hvilken type analkløe har jeg – primær eller sekundær?
  • Hvis jeg har sekundær analkløe, hva er årsaken?
  • Hvilke medisiner anbefaler du?
  • Har medisinene noen bivirkninger?
  • Hvilke hjemmebehandlinger anbefaler du?
  • Er det en krem eller salve du kan skrive ut?
  • Bør jeg gå til en hudlege eller en annen spesialist?

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Hvorfor klør anusen min om natten?

Trådormer kan forårsake kløe og irritasjon i analområdet ditt. De er mer aktive om natten, og det er grunnen til at anusen din kan klø mer om natten enn andre ganger i døgnet.

Bør jeg være bekymret for en kløende anus?

I de fleste tilfeller trenger du ikke å gå til legen hvis du har en kløende anus. Riktig analhygiene og reseptfrie medisiner gir lindring for de fleste.

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.