April: Valgfri behandling -20%

10 Grunner til Hudkløe: Hvordan stoppe det

Myggstikk, vannkopper og brennesle er ikke de eneste årsakene til kløende hud. Se hva annet som kan forårsake hudkløe og hva som kan gi lindring.

1. Veldig tørr hud

Ekstremt tørr hud kan være intenst kløende.

Woman applying protective cream on dry skin of hands in cold season, isolated
tørr hud

2. Insektbitt

Når en mygg biter deg, er årsaken til din kløende hud vanligvis åpenbar, og kløen har en tendens til å forsvinne raskt. Når insekter lever på huden din eller spiser på deg hver natt, kan kløen være langvarig og ukontrollerbar. Problemer som kan forårsake langvarig kløe, inkluderer veggedyr, lus og midd (skabb).

Hvordan få lindring: Du kan finne ut hvordan disse insektbittene ser ut og hvordan du kan bli kvitt kløen på:

Allergy dermatology scabies itches skin problem woman

3. Kløende hudtilstand

Listen over hudsykdommer som kan forårsake intens hudkløe er lang og inkluderer:

• Atopisk dermatitt
  • Vannkopper
  • Dyshidrotisk eksem
  • Follikulitt
  • Hånd-fot- og klovsyke
  • Utslett
  • Psoriasis
  • Nevrodermatitt
  • Ringorm
  • Seboreisk dermatitt
  • Helvetesild

Hvordan få lindring: For å få lindring må du vite hvilken hudtilstand du har. Den beste måten å få en nøyaktig diagnose på er å oppsøke en hudlege som er godkjent av styret.

Hvis du har fått diagnosen atopisk dermatitt eller psoriasis, kan det være en utfordring å lindre kløen. For å hjelpe pasienter med å få lindring, her er hva hudleger anbefaler:

• 8 måter å lindre kløende psoriasis
  • Hva kan lindre kløende eksem? (for atopisk dermatitt)

4. Hudkreft og hudkløe

For mange mennesker er det eneste tegnet på hudkreft et nytt eller skiftende sted på huden. Noen ganger klør det stedet også og kan være den eneste grunnen til at en person legger merke til stedet.

Hvordan få lindring: Se en styresertifisert hudlege for å finne ut om du har hudkreft. Hvis du har hudkreft, kan behandling av den bli kvitt kløen.

Melanoma and skin cancer awareness ribbon. Realistic Black Ribbon
Melanom og hudkreft bevissthetsbånd. Realistisk svart bånd

5. Advarselstegn på en sykdom inne i kroppen din

Langvarig kløe kan være et tegn på flere sykdommer, inkludert:

• Blodsykdom
  • Nyresykdom
  • Leversykdom
  • HIV
  • Overaktiv skjoldbruskkjertel

Hudkløe er vanlig hos personer som har en sykdom som påvirker blodet deres, for eksempel Hodgkins lymfom eller kutant T-celle lymfom. Det kan også være et tegn på avansert nyresykdom og utvikler seg ofte hos personer som er nær ved å trenge dialyse eller som nå får dialyse. Hos disse menneskene kan kløen være utbredt og spesielt intens på rygg, armer og ben.

Kløe er også vanlig hos personer som har leversykdom, som hepatitt C, skrumplever eller en blokkert gallegang. Når kløe er et tegn på leversykdom, starter kløen ofte på håndflatene og sålene og sprer seg til andre deler av kroppen.

Hvordan få lindring: Å få en nøyaktig diagnose og behandling kan lindre kløen. En hudlege spiller ofte en nøkkelrolle i å diagnostisere disse sykdommene fordi kløe kan være det eneste symptomet.

Her er hvordan en kvinnes time hos hudlege ble til en livreddende diagnose, da kronisk kløe førte til en hepatitt C-diagnose.

6. Allergisk hudreaksjon ved hudkløe

Huden vår kan utvikle en allergisk reaksjon på mange stoffer. Et av de vanligste stoffene som kan forårsake en allergisk hudreaksjon er nikkel, som finnes i mange produkter som vi berører hver dag. Produkter som inneholder nikkel inkluderer mobiltelefoner, smykker, brilleinnfatninger, glidelåser og beltespenner.

Andre stoffer som kan forårsake en allergisk hudreaksjon inkluderer neglelakk, dufter, sjampo, lateks og sement.

Hvis du utvikler en allergisk reaksjon, vil du sannsynligvis få utslett og ukontrollerbar kløe.

Hvordan få lindring: Du må finne ut hva som forårsaker allergien din, slik at du kan slutte å berøre (eller bruke) det som forårsaker det kløende utslettet. Dette kan være utfordrende og krever ofte hjelp fra hudlege eller allergiker.

Finn ut hvordan styresertifiserte hudleger diagnostiserer og behandler disse allergiene på Kontaktdermatitt: Diagnose, behandling og utfall.

Hvis du utvikler en allergisk reaksjon, vil du sannsynligvis få utslett og ukontrollerbar hudkløe.

7. Reaksjon på en plante eller marint liv.

Planter – Poison Ivy er kjent for å forårsake kløende utslett, men det er ikke den eneste planten som kan gjøre det. Hvis du ikke er klar over at en plante forårsaker kløen din, kan kløen være langvarig. Her er en guide til planter i USA som kan få deg til å klø, planter som kan få deg til å klø.

Marine liv – Du kan også få kløende utslett etter å ha vært i vann, for eksempel et hav, innsjø eller dam.

Svømmerkløe forårsaket av parasitter som lever i dammer, innsjøer eller hav. Parasittene borer seg inn i huden din mens du er i vannet. Senere vil du se små røde flekker på huden som badedrakten din ikke dekket. Noen ganger oppstår også kraftig kløende svulster (elveblest) og blemmer.

Seabathers utbrudd er forårsaket av at nyklekkede maneter eller sjøanemoner blir fanget mellom huden din og badedrakten, finnene eller annet utstyr.

Fordi det kan ta tid før det kløende utslettet vises, er noen mennesker uvitende om årsaken. Hvis du går i vannet ofte, vær oppmerksom. Hvis utslettet ditt har en tendens til å være mer intenst hver gang, er det et godt tegn at det er noe i vannet.

Hvordan få lindring: Hvis du holder deg unna planten eller livet i havet som får huden din til å klø, har utslettet en tendens til å gå over av seg selv i løpet av noen dager til et par uker.

brunette girl swimming in the dead sea

8. Du er 65 år eller eldre

Når vi blir eldre, endres huden vår. Når vi er 65, er huden vår tynnere og har mindre fuktighet. Tørr hud kan klø.

Hvordan få lindring: Fordi kløende hud har mange årsaker, er det best å oppsøke en sertifisert hudlege for å finne ut hvorfor huden din klør. Det kan være mer enn én årsak til din kløende hud.

Hvis kløen skyldes tørr hud, kan hudlegen anbefale å gjøre noen hudpleieendringer og bruke sjenerøse mengder fuktighetskrem.

Helping hand for the elder person, real photo
Når vi blir eldre, endres huden vår

9. Medisinering eller kreftbehandling

Kløe kan være en bivirkning av å ta noen medisiner, for eksempel aspirin, reseptbelagte smertestillende midler kalt opioider, og noen blodtrykksmedisiner. Det kan også være en bivirkning av kreftbehandling.

Hvordan få lindring: Spør legen som skrev ut medisinen eller behandlingen om kløe kan være en bivirkning. Det er det, legen din kan gi deg tips som kan bidra til å redusere kløen og fortsette behandlingen. For eksempel, her er hva hudleger anbefaler når en pasient trenger strålebehandling for å behandle kreft – Hvordan ta vare på huden din under og etter strålebehandling.

10. Nerveproblem

Når en nerve ikke fungerer som den skal, kan det forårsake kløende hud. Hvis det er skade langs en nerve på grunn av sykdom eller skade, kan du også utvikle kløende hud. Denne kløen har en tendens til å oppstå på ett sted på kroppen din, og du ser ikke utslett.

Sykdommer som kan forårsake denne typen kløe inkluderer:

Lenge etter at helvetesild-utslettet forsvinner, kan du ha smerte, nummenhet, kløe og prikking som kan vare i måneder – eller år.

Hvordan få lindring: Hvis du har sterk kløe (eller smerte), fortell hudlegen din, som kan forskrive en medisin.

Klør du etter svar?

Langvarig kløe kan påvirke livskvaliteten din. Det kan forstyrre søvnen din, gjøre det vanskelig å konsentrere seg og få deg til å klø deg til huden din blør. Hvis du ikke kan finne ut hva som forårsaker kløen din, kan en hudlege hjelpe.

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.