Soleksem – Symptomer, Årsaker, Behandling og Forebygging

En solallergi er en tilstand som forårsaker utslett etter at en person er utsatt for sollys. Det finnes flere typer solallergier, og reaksjonene kan variere fra milde til alvorlige. Den mest effektive behandlingsstrategien er å unngå solen eller dekke til huden din, men det finnes andre behandlinger som kan hjelpe.

Hva er soleksem?

Soleksem oppstår når en person utvikler utslett og noen ganger andre symptomer etter eksponering for sollys. Allergien kan variere fra mild til alvorlig, muligens forårsake mer alvorlige symptomer eller begrense hverdagsaktiviteter.

Hva er de forskjellige typene soleksemer?

Det finnes ulike typer soleksemer, avhengig av utsletttype, årsak og personer som oftest rammes:

• Aktinisk prurigo – Aktinisk prurigo forårsaker hevede papler eller knuter på huden din. Utslettet kan påvirke flere hudområder som ikke har vært utsatt for solen. Det er mer vanlig blant latinamerikanske med mørkere hud. Aktinisk prurigo ser ut til å ha en genetisk kobling. Det kalles også hydroa aestivale og Hutchinson’s summer prurigo.
  • Fotoallergisk reaksjon – Denne typen solallergi oppstår når et kjemikalie som påføres huden din reagerer med sollys. Eksempler inkluderer medisiner, solkremer, sminke og dufter. Symptomer kan dukke opp noen timer eller dager etter soleksponering.
  • Polymorft lysutbrudd – Polymorft lysutbrudd (PMLE) er mer vanlig hos kvinner og personer tildelt kvinner ved fødselen (AFAB), personer med lysere hud, tenåringer og unge voksne. Det vises ofte som små nupper, flekker eller blemmer noen timer etter at huden din har blitt utsatt for sol.
  • Solar urticaria – Denne typen solallergi forårsaker elveblest etter bare noen få minutter med soleksponering. Symptomene kan være milde til alvorlige.
Små nupper kan være tegn på soleksem.

Vi anbefaler

Dette er et populært tema om dagen, og et emne vi får mange henvendelser knyttet til. Våre eksperter har samlet de beste anbefalingene, og nedenfor kan du se et utvalg av produkter som anbefales.

1. Special Care Cream – EN BESTSELGER! Intens anti-inflammatorisk og beroligende 24 timers krem som gir forbløffende resultater på sensitiv hud. Lindrer følelsen av stramhet, rødhet og irritasjoner.

Special Care Cream

Hvem kan få solallergi?

Solallergier kan påvirke alle, inkludert alle aldre, raser og kjønn. Enkelte typer er mer vanlig blant personer med lysere eller mørkere hud. Du kan også ha større sannsynlighet for å ha en solallergi hvis det går i familien din.

I tillegg kan visse medisiner øke risikoen for å få en allergisk reaksjon. De inkluderer:

• Antibiotika
  • Antifungale midler
  • Antihistaminer
  • Kolesterolsenkende legemidler
  • Hormoner, som p-piller
  • Ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler
  • Retinoider, ofte brukt for akne og anti-aldring

Reaksjoner mot solen er mer vanlig om våren og forsommeren, når folk begynner å gå ut i solen oftere. Med fortsatt soleksponering over sommermånedene kan huden noen ganger bli motstandsdyktig, noe som reduserer sannsynligheten for en allergisk reaksjon.

P piller kan være med på å øke risikoen for soleksem

Hva forårsaker det?

Forskere forstår ikke helt hva som forårsaker solallergi. Noen studier har funnet genetiske (arvede) mønstre. Andre har antydet at kroppen lanserer histaminer eller en immunrespons etter soleksponering. Det er sannsynligvis flere forskjellige årsaker, avhengig av type hudreaksjon.

Hva er symptomene på solallergi?

Symptomer på solallergi kan dukke opp noen minutter, timer eller dager etter soleksponering. De kan variere fra mild til alvorlig, avhengig av:

• Mengde eksponert på hudoverflaten
  • Hvor mye tid i solen
  • Intensitet av lys
  • Type solallergi

Utslettet oppstår vanligvis bare på områder som ble utsatt for sollys. Men noen ganger kan det vises andre steder på huden din.

Et solallergi-utslett kan innebære:

• Nupper, papler, knuter, blemmer eller elveblest
  • Kløe
  • Rødhet
  • Skalering eller skorpedannelse
  • Stikkende eller brennende følelse
  • Opphovning

I sjeldne tilfeller kan solallergi forårsake symptomer som:

• Hodepine
  • Besvimelse
  • Kvalme og oppkast
  • Kortpustethet
  • Livstruende anafylaksi (med solar urticaria)
Head ache

Er solallergi smittsomt?

Utslettet forbundet med solallergi er ikke smittsomt.

Diagnose og tester

Hvordan vet du om du er allergisk mot solen?

Hvis du mistenker solallergi, snakk med helsepersonell eller en hudlege.

De kan diagnostisere tilstanden basert på:

• Diskusjon om symptomene dine.
  • Gjennomgang av medisiner du tar og produkter du legger på huden din.
  • Lystesting, som innebærer å plassere forskjellige lyskilder (kunstige og naturlige), bølgelengder og intensiteter noen få centimeter fra huden din. Det hjelper deg å forstå nøyaktig hva som forårsaker en reaksjon. Lystesting kan kombineres med patchtesting. Helsepersonell setter plaster på huden din som inneholder kjemikalier som kan forårsake en reaksjon.
Close up of doctor dermatologist examines birthmark of patient
Hvis du mistenker solallergi, snakk med helsepersonell eller en hudlege.

Behandling av soleksem

Hva er behandlingsalternativene for solallergi?

Den mest effektive behandlingen for solallergi er å unngå soleksponering.

For personer som ikke kan unngå solen eller som har mer intense reaksjoner, kan visse behandlinger hjelpe:

• Antihistaminer som loratadin, fexofenadin og cetirizin.
  • Kortikosteroider som prednison.
  • Kremer for å lindre kløe.
  • Omalizumab-injeksjoner.
  • Fototerapi, en langtidsbehandling som bruker gjentatt eksponering for lys for å prøve å bygge hudens toleranse.

Forebygging av soleksem

Hvordan kan man redusere risikoen for en allergisk reaksjon på solen?

Fordi forskere ikke helt forstår hva som forårsaker solallergier, er det ingen strategier for å forhindre tilstanden.

Hva kan jeg forvente hvis jeg har solallergi?

Prognosen for personer med solallergi varierer mye. Noen mennesker ser ut til å vokse seg av tilstanden. Men mange kan oppleve symptomer i 10 til 15 år fremover.

En episode med solallergi går ofte over noen timer til dager etter at du har kommet deg ut av solen. Men utslettet kan vare et par uker. Utslettet etterlater vanligvis ingen arr med mindre du skraper og skader hudens overflate.

Young attractive caucasian woman relaxing on a bed in sunlight.

Hvordan tar jeg vare på meg selv hvis jeg har solallergi?

Hvis du har solallergi, bruk følgende strategier for å forhindre episoder:

• Ved starten av våren og sommeren øker du gradvis tiden du tilbringer i solen. Dette vil hjelpe huden din til å tilpasse seg.
  • Unngå solen når den er sterkest, fra kl. 10.00 til 16.00. Hold deg innendørs eller i skyggen.
  • Slutt å bruke medisiner og produkter som forårsaker lysfølsomhet.
  • Bruk beskyttende plagg, inkludert hatter, lange ermer og bukser for å blokkere solens stråler.
  • Bruk solkrem med minst 30 SPF. Påfør på nytt annenhver time eller oftere hvis du svetter eller svømmer.

Solallergi forårsaker hudutslett og noen ganger mer alvorlige symptomer. Hvis du reagerer på solen, kom deg innendørs eller i skygge så snart som mulig. Snakk med helsepersonell om måter å forhindre fremtidige episoder på.