Hvor lenge er man smittsomme etter en virusinfeksjon?

Hvor lenge du er smittsom etter å ha hatt en virusinfeksjon, avhenger av typen virus som er involvert.

Du kan ofte spre infeksjonen til andre før du begynner å føle deg uvel eller merker utslett.

Bronkitt

Hvor lenge du kan spre bronkitt varierer, avhengig av årsaken.

I de fleste tilfeller er bronkitt forårsaket av de samme virusene som forårsaker forkjølelse eller influensa, og du vil sannsynligvis spre infeksjonen så lenge du har forkjølelses- eller influensasymptomer.

middle-aged woman makes inhalation at home. Cold respiratory diseases. Influenza and viral infection
Bronkitt

Vannkopper

Du kan spre vannkopper fra 2 dager før flekkene vises til de har fått skorpe, vanligvis 5 dager etter at de først dukket opp.

Little girl with chickenpox, sitting in wooden chair
Vannkopper

Forkjølelse

Du kan spre forkjølelse fra noen dager før symptomene dukker opp til alle symptomene er borte. De fleste vil være smittsomme i opptil 2 uker.

Symptomene er vanligvis verre i løpet av de første 2 til 3 dagene, og dette er når det er mest sannsynlig at du sprer viruset.

Forkjølelse

Koronavirus (covid-19)

Hvis du har koronavirus (COVID-19), kan du spre viruset til andre mennesker i opptil 10 dager fra infeksjonen starter.

Men mange vil ikke lenger smitte andre etter 5 dager.

BUSINESS WOMAN COVID-19
Koronavirus (covid-19)

Influensa

Du kan spre influensa fra 1 dag før symptomene starter til rundt 5 til 7 dager etter at symptomene starter.

Barn og personer med nedsatt immunforsvar kan være smittsom i noen dager lenger.

Businesswoman having a flue and blowing nose in a tissue at home.
Influensa

Kyssesyken

Kyssesyken spres vanligvis gjennom direkte kontakt med spytt, og det er derfor det noen ganger kalles nettopp kyssesyken. Det egentlige navnet på sykdommen er mononukleose.

Du kan spre infeksjonen fra opptil 7 uker før du får symptomer til symptomene er borte.

Det er ingen grunn til å ikke fortsette å gå på skole eller jobb hvis du føler deg bra nok.

Happy couple takes off protective medical mask.

Meslinger

Symptomer på meslinger vises rundt 10 dager etter at du ble smittet.

Det er mest sannsynlig at du sprer meslinger fra de første symptomene dukker opp til 4 dager etter at utslettet utvikler seg.

De første symptomene på meslinger inkluderer:

• en høy temperatur
  • røde øyne
  • forkjølelseslignende symptomer – som rennende nese, rennende øyne og nysing

Rundt 2 til 4 dager senere utvikler det seg et flekkete utslett som normalt forsvinner etter omtrent en uke.

Kusma

Kusma får spyttkjertlene til å hovne opp. Disse kjertlene er rett under og foran ørene dine.

Det er mest sannsynlig at du sprer kusma fra omtrent 1 til 2 dager før kjertlene dine hovner opp til omtrent 9 dager etterpå.

Røde hunder

Personer med røde hunder bør holde seg unna skole eller jobb, og unngå kontakt med gravide kvinner der det er mulig, i minst 5 dager etter at utslettet først har utviklet seg.

Enterovirus Leg arm mouth Rash on the body of a child Cocksackie virus
Røde hunder

Helvetesild

Du kan ikke spre helvetesild til andre. Men folk som ikke har hatt vannkopper før kan få vannkopper fra deg om du har helvetesild

Du kan spre infeksjonen mens utslettet skiller ut væske.

Tonsillitt

Tonsillitt i seg selv er ikke smittsom, men virusene som forårsaker det er det. Hvor lang tid du kan spre det vil avhenge av viruset.