Genital herpes (HSV) – symptomer og årsaker

Genital herpes er en vanlig seksuelt overførbar infeksjon. Herpes simplex-viruset (HSV) forårsaker genital herpes. Genital herpes kan ofte spres ved hud-til-hud-kontakt under seksuell aktivitet.

Noen mennesker infisert med viruset kan ha svært milde symptomer eller ingen symptomer. De kan fortsatt spre viruset. Andre mennesker har smerter, kløe og sår rundt kjønnsorganene, anus eller munn.

Det finnes ingen kur for genital herpes. Symptomer viser seg ofte igjen etter det første utbruddet. Medisin kan lindre symptomene. Det reduserer også risikoen for å smitte andre. Kondomer kan bidra til å forhindre spredning av en genital herpesinfeksjon.

Symptomer på hsv

De fleste som er smittet med HSV vet ikke at de har det. De har kanskje ingen symptomer eller svært milde symptomer.

Symptomer starter omtrent 2 til 12 dager etter eksponering for viruset. De kan omfatte:

• Smerter eller kløe rundt kjønnsorganene
  • Små rifter eller blemmer rundt kjønnsorganer, anus eller munn
  • Smertefulle sår som dannes når blemmer sprekker og lekker eller blør
  • Sårskorper som dannes når sårene gror
  • Smertefull vannlating
  • Utflod fra urinrøret
  • Utflod fra skjeden

Under det første utbruddet kan du ofte ha influensalignende symptomer som:

• Feber
  • Hodepine
  • Smerter i kroppen
  • Hovne lymfeknuter i lysken
feber, et tegn på genital herpes.

Forskjeller i symptomplassering

Sår oppstår der infeksjonen kommer inn i kroppen. Du kan spre infeksjonen ved å berøre et sår og deretter gni eller skrape et annet område av kroppen din. Det inkluderer fingrene eller øynene dine.

Sår kan utvikle seg på eller i:

• Baken
  • Lår
  • Anus
  • Munn
  • Urinrør
  • Vulva
  • Vagina
  • Livmorhalsen
  • Penis
  • Pungen
Shingles (Disease), Herpes zoster, varicella-zoster virus. skin rash and blisters

Gjentatte utbrudd av genital herpes

Etter det første utbruddet av genital herpes dukker symptomene ofte opp igjen. Disse kalles tilbakevendende utbrudd eller tilbakevendende episoder.

Hvor ofte tilbakevendende utbrudd skjer varierer mye. Du vil vanligvis ha flest utbrudd det første året etter infeksjon. De kan dukke opp sjeldnere over tid. Symptomene dine under tilbakevendende utbrudd varer vanligvis ikke så lenge og er ikke så alvorlige som de første.

Du kan ha advarselstegn noen timer eller dager før et nytt utbrudd starter. Disse kalles prodromale symptomer. De inkluderer:

• Genital smerte
  • Prikking eller smerter i bena, hoftene eller baken
Asian woman experiencing knee pain at home. Concept of health, pain, and discomfort
prikking i beinene.

Når du skal oppsøke lege

Hvis du mistenker at du har genital herpes eller andre kjønnssykdommer, kontakt legen din eller en klinikk som tilbyr testing.

Årsaker

Genital herpes er forårsaket av to typer herpes simplex-virus. Disse typene inkluderer herpes simplex virus type 2 (HSV-2) og herpes simplex virus type 1 (HSV-1). Personer med HSV-infeksjoner kan overføre viruset selv når de ikke har noen synlige symptomer.

Very dynamic passionate intercourse
Viruset beveger seg fra en person til en annen under seksuell aktivitet.

HSV-2

HSV-2 er den vanligste årsaken til genital herpes. Viruset kan være tilstede:

• På blemmer og sår eller væsken fra sår
  • Den fuktige slimhinnen eller væsker i munnen
  • Den fuktige slimhinnen eller væskene i skjeden eller endetarmen

Viruset beveger seg fra en person til en annen under seksuell aktivitet.

HSV-1

HSV-1 er en versjon av viruset som forårsaker forkjølelsessår eller feberblemmer. Folk kan bli eksponert for HSV-1 som barn på grunn av nær hud-til-hud-kontakt med noen som er infisert.

En person med HSV-1 i vev i munnen kan overføre viruset til kjønnsorganene til en seksuell partner under oralsex.

Gjentatte utbrudd av genital herpes forårsaket av HSV-1 er ofte sjeldnere enn utbrudd forårsaket av HSV-2.

Verken HSV-1 eller HSV-2 overlever godt ved romtemperatur. Så viruset vil sannsynligvis ikke spre seg gjennom overflater, for eksempel et kranhåndtak eller et håndkle. Men å kysse eller dele et drikkeglass eller bestikk kan spre viruset.

Risikofaktorer

En høyere risiko for å få genital herpes er knyttet til:

• Kontakt med kjønnsorganer gjennom oral, vaginal eller analsex. Å ha seksuell kontakt uten å bruke en barriere øker risikoen for genital herpes. Barrierer inkluderer kondomer og kondomlignende beskyttere som brukes under oralsex. Kvinner har høyere risiko for å få genital herpes. Viruset kan lettere spre seg fra menn til kvinner enn fra kvinner til menn.
  • Å ha sex med flere partnere. Antall personer du har sex med er en sterk risikofaktor. Kontakt med kjønnsorganer gjennom sex eller seksuell aktivitet setter deg i høyere risiko. De fleste med genital herpes vet ikke at de har det.
  • Å ha en partner som har sykdommen, men som ikke tar medisin for å behandle den. Det finnes ingen kur mot genital herpes, men medisin kan bidra til å begrense utbrudd.
  • Visse grupper i befolkningen. Kvinner, personer med en historie med seksuelt overførbare sykdommer, eldre mennesker, svarte mennesker i USA og menn som har sex med menn diagnostisert med genital herpes i en høyere rate enn gjennomsnittet. Personer i grupper med høyere risiko kan velge å snakke med en lege om deres personlige risiko.
group with many girls caucasian beautiful models have fun together celebrating
Å ha flere partnere kan fort gi økt sjanse for komplikasjoner.

Komplikasjoner

Komplikasjoner assosiert med genital herpes kan omfatte:

• Andre seksuelt overførbare infeksjoner. Å ha kjønnssår øker risikoen for å gi eller få andre kjønnssykdommer, inkludert HIV/AIDS.
  • Nyfødtinfeksjon. En baby kan bli smittet med HSV under fødselen. Sjeldnere overføres viruset under graviditet eller ved nærkontakt etter fødsel. Nyfødte med HSV har ofte infeksjoner i indre organer eller nervesystemet. Selv med behandling har disse nyfødte en høy risiko for utviklingsmessige eller fysiske problemer og en risiko for død.
  • Intern inflammatorisk sykdom. HSV-infeksjon kan forårsake hevelse og betennelse i organene forbundet med seksuell aktivitet og vannlating. Disse inkluderer urinlederen, endetarmen, skjeden, livmorhalsen og livmoren.
  • Fingerinfeksjon. En HSV-infeksjon kan spre seg til en finger gjennom et brudd i huden og forårsake misfarging, hevelse og sår.
  • Øyeinfeksjon. HSV-infeksjon i øyet kan forårsake smerte, sår, tåkesyn og blindhet.
  • Hevelse i hjernen. Sjelden fører HSV-infeksjon til betennelse og hevelse i hjernen, også kalt encefalitt.
  • Infeksjon av indre organer. Sjelden kan HSV i blodet forårsake infeksjoner i indre organer.

Forebygging av genital herpes

Forebygging av genital herpes er det samme som å forhindre andre seksuelt overførbare infeksjoner.

• Ha en langvarig seksuell partner som har blitt testet for kjønnssykdommer og ikke er smittet.
  • Bruk kondom under seksuell aktivitet. Disse reduserer risikoen for sykdom, men de forhindrer ikke all hud-til-hud-kontakt under sex.
  • Ikke ha sex når en partner med genital herpes har symptomer.
Cropped image of man holding a condom, sexy woman is lying on bed
Husk alltid, bruk kondom!

Forholdsregler for graviditet

Hvis du er gravid og vet at du har genital herpes, fortell legen din. Hvis du tror du kan ha genital herpes, spør legen din om du kan bli testet for det.

Din lege kan anbefale at du tar antivirale medisiner sent i svangerskapet. Dette for å prøve å forhindre et utbrudd rundt fødselt. Hvis du har et utbrudd når du går i fødsel, kan legen din foreslå et keisersnitt. Det er en operasjon for å fjerne babyen fra livmoren din. Det reduserer risikoen for å overføre viruset til babyen din.