10 Grunner for at du har Dotter i Ørene – Enkel Løsning

Dotter i ørerene oppstår når trykket i mellomøret er høyere enn trykket utenfor det. Det er den følelsen man får når ørene ikke har “utjevnet” trykk. Det eustatiske røret er ansvarlig for å balansere dette trykket. Når det er problemer her, kan det føles som at ørene er fulle av trykk. I visse situasjoner, som flyreiser, allergier og forkjølelse, kan også bygge opp trykk. Vanligvis varer ikke dette i mer enn noen få dager. Langvarige problemer med dotter i ører kan forårsake hørsels- og balanseproblemer, samt ørebetennelser.

Har du noen gang hatt den ubehagelige følelsen av trykk i ørene? Du svelger og gjesper gjentatte ganger, men hørselen din føles fortsatt dempet. Dette er et vanlig problem, og de fleste har det på et eller annet tidspunkt. Men hvis ørene dine føles tette oftere enn ikke, kan det være en underliggende årsak.

Eustachian tube dysfunction (ETD) er en vanlig årsak til at folk kan ha trykkoppbygging i ørene. ETD kan påvirke opptil 90 % av barn før de begynner på skolen, og det påvirker 1 % av voksne. Det er ofte relatert til allergier eller øvre luftveisinfeksjoner. Foruten ETD, er det andre årsaker til tette ører som kan forårsake ubehag og ørefylde.

Så hvorfor er ørene dine tette, og hva kan du gjøre med det?

Det er flere grunner til at ørene dine kan føles tette. Mange er relatert til problemer med eustachis-røret. Eustachis-røret er forbindelsen mellom mellomøret og baksiden av nese og svelg. Mellomøret er den delen av øret mellom hjernen og trommehinnen.

Dette røret er åpent når du gjesper, nyser og svelger. Og det er det som stopper trykket fra å bygge seg opp inne i mellomøret. Men når røret er hovent eller innsnevret, kan det ikke gjøre jobben sin.

Alt som får eustachis-røret til å hovne opp, kan forårsake tette ører. Eksempler inkluderer allergier, hodeforkjølelse og graviditet.

Doctor doing ear examination of young patient
Det er flere grunner til at ørene dine kan føles tette.

Noen mennesker er mer sannsynlig å få problemer med sine eustachis-rør enn andre. For eksempel har barn kortere eustatiske rør enn voksne. Og et kortere rør er mer sannsynlig for å bli blokkert eller infisert. Folk som røyker er også mer sannsynlig for å få en opphopning av slim i eustachis-rørene.

Ørene dine kan føles tette av andre grunner som ikke har noe med rørene å gjøre. Ørevoksoppbygging er bare ett eksempel på en annen vanlig årsak til tette ører.

I de fleste tilfeller blir tette ører bedre i løpet av få dager. Noen ganger kan de vare lenger – spesielt hvis årsaken er allergi eller infeksjon. Hvis symptomene dine ikke gir seg, kan en helsepersonell se etter de vanlige årsakene til tette ører og anbefale behandling.

Symptomer på dysfunksjon av eustachis-rør:

● En følelse av trykk i ørene
● Poppe-lyder i ørene
● Hørselstap
● Ringing i ørene (tinnitus)
● Øresmerter
● Svimmelhet
● Autofoni (den høye høringen av din egen stemme)
● Diagnose av eustachian tube dysfunksjon

Helsepersonell kan utføre en undersøkelse for å sjekke ører, nese og hals for disse symptomene.

10 vanlige årsaker til tette ører (dotter i ørene)

Alt som irriterer, betenner eller innsnevrer eustachis-røret kan forårsake problemer med eustachis-røret. Oftest forårsaker betennelse hevelse i eustachian-rørslimhinnen, noe som innsnevrer den. Vekster kan også begrense eustachis-røret, eller det kan ha en unormal form. Men dette er mindre vanlig.

Forkjølelse, allergier og infeksjoner kan få rørene til å hovne opp. Hormoner kan også forårsake hevelse, som under graviditet eller med noen hormonelle medisiner.

Situasjoner som dykking og flyreiser kan gjøre underliggende ETD verre.

Og så er det årsaker som ikke har noe med eustachis-røret å gjøre i det hele tatt. Ørevoks, svømmeøre eller ekte hørselstap kan få ørene til å føles tette.

Her er 10 av de vanligste årsakene til dotter i ørene (tette ører):

1. Bihuleinfeksjoner og andre øvre luftveisinfeksjoner

Alt som forårsaker hevelse av slimhinnen i de øvre luftveiene kan forårsake hevelse og innsnevring av eustachis-rørene. Ulike typer øvre luftveisinfeksjoner, inkludert vanlige luftveisvirus og COVID-19 (mer nedenfor), kan forårsake nese- og bihulebetennelse.

bihulebetennelse er en av tegnene på dotter i ørene

2. COVID-19

Som mange andre luftveisvirus kan COVID-19-viruset forårsake nese- og bihulestopp og betennelse, noe som fører til ETD. Personer med COVID-19 kan også oppleve øretrykk, fylde, dempet lyder og øresmerter.

Sick man wear face protective mask in subway train during covid-19 corona pandemic.

3. Allergier (sesongbetingede og miljømessige allergier)

Sesongmessige allergier er en annen vanlig årsak til tett nese og bihuler. Personer med allergier har gjerne langvarig hevelse i de øvre luftveiene og er mer sannsynlig å ha ETD.

Young woman in hat in an autumn season park
Sesongmessige allergier er en annen vanlig årsak til tett nese og bihuler.

4. Graviditet og andre hormonelle tilstander

Høye nivåer av østrogenhormon kan forårsake hevelse i eustachis-røret. Dette er vanlig i svangerskapet og med noen p-piller og som en bivirkning av noen hormonblokkerende prostatakreftbehandlinger.

A cheerful pregnant woman

5. Væske i øret

Alt som fører til væskeansamling i mellomøret kan få ørene til å føle seg tette. Den vanligste årsaken til dette er mellomørebetennelse, som akutt mellomørebetennelse. Men væske i øret kan også bygge seg opp etter at infeksjonen har gått over. ETD forårsaker vanligvis mellomørebetennelse. Det er en av grunnene til at det er mer vanlig hos små barn.

Doctor examining patients ear with otoscope

6. Høyder

Høydeendringer, som med flyreiser eller dykking, kan forårsake tette ører. Det skjer fordi trykket endres for raskt til at øret kan utjevnes.

Traveling by airplane
Har du noen gang tatt et fly og følt at du har fått dotter i ørene?

7. Svømmerens øre

Svømmerens øre (otitis externa) er en infeksjon som forårsaker betennelse og hevelse i øregangen. Dette kan ofte forårsake en følelse av smerte og fylde i øret. Som navnet antyder, forekommer svømmerens øre oftest når man svømmer, spiller vannsport eller tilbringer tid i vannbaserte lekeområder.

Physiotherapist is doing acupuncture on ear of a female patient, traditional chinese medicine.

8. Ørevoks

Noe ørevoks er normalt og sunt. Men når det blir påvirket, kan det føre til dempet hørsel og fylde i ørene. Vokspåvirkning påvirker opptil 5 % av friske voksne og mer enn halvparten av eldre voksne på sykehjem.

Å sjekke for ørevoks er alltid en god idé hvis du har øresymptomer. Helsepersonell kan enkelt gjøre dette på kontoret, og behandlingen er også enkel. Selv om det er fristende, kan bruk av Q-Tips for å rense ørene føre til skade på trommehinnen eller øregangen. De kan også presse ørevoks lenger inn i øret.

Man in a beauty salon is removing earwax using candles. Male enjoying a spa treatment
Mann i en skjønnhetssalong fjerner ørevoks ved hjelp av stearinlys. Mann nyter en spa-behandling

9. Temporomandibulære leddsykdommer

Temporomandibulære leddforstyrrelser (TMD) involverer musklene og leddene i kjeven. Ofte er årsaken tanngnissing. Selv om smerte eller klikking i kjeven er de vanligste symptomene, kan personer med TMD også føle fylde og smerte i ørene.

Jaw Realignment Massage Treatment.

10. Hørselstap

Ørefylde kan være et symptom på ekte hørselstap (også kalt «sensorineuralt hørselstap»). Årsaken til denne typen hørselstap er en skade på de indre delene av øret eller hørselsnerven. Det kommer vanligvis gradvis med alderen, men det kan også skje hos yngre mennesker. Årsaker til plutselig hørselstap inkluderer:

● Noen virusinfeksjoner
● Eksponering for plutselige, høye lyder
● Hodeskader
● Autoimmun indre øresykdom
● Menières sykdom
● Hvis du har plutselig eller nytt hørselstap, bør du snakke med helsepersonell.

Senior man with hearing problems
hørselstap (også kalt «sensorineuralt hørselstap»)

Hva skal du gjøre hvis du føler konstant press og trykk i ørene?

Vanligvis vil tette ører lette i løpet av få dager. Hvis du er forkjølet, har covid-19 eller allergier, kan symptomene vare litt lenger. Men hvis tilstoppede ører fortsetter utover noen få uker, kan det være på tide å oppsøke helsepersonell om behandlingsalternativene dine.

For nylig tilstoppede ører, prøv å tygge tyggegummi, gjespe og svelge. Hvis du har tett nese eller bihuler, kan et reseptfrit dekongestant eller steroid nesespray hjelpe.

Du bør oppsøke helsepersonell hvis du har noen av følgende symptomer:

● Øresmerter
Feber
● Utflod fra øret
● Hørselstap
● Problemer med balanse eller svimmelhet

Behandling for tette ører / dotter i ørene

Det er flere forskjellige måter å behandle dotter i ørene. Behandling avhenger av årsaken. Ofte går symptomene over av seg selv over tid. Hvis du er utsatt for tette ører når du flyr, kan det hjelpe å ta noen av disse behandlingene før du reiser for å unngå eller minimere symptomer.

Hvis du har prøvd hjemmemedisiner og ting ikke blir bedre, har du noen alternativer. Det første trinnet er å se helsepersonell. Avhengig av årsaken til de tette ørene dine, kan du og helsepersonell vurdere følgende behandlinger:

● Dekongestanter, som pseudoefedrin (Sudafed), forårsaker at blodårene i nesen og de eustachiske rørene blir smalere. Dette bidrar til å redusere hevelse og lunger. Decongestants virker raskt og varer i opptil 6 timer.

● Nesesteroidspray, som flutikason (Flonase) eller Nasonex (mometason), kan hjelpe hvis de tette ørene dine skyldes allergier og tett nese. De virker ved å redusere betennelse i neseslimhinnen. Du må ofte bruke nesespray i ca 2 uker før de begynner å virke.

Lively doctor keeping a nasal spray bottle
Nesespraykan hjelpe hvis de tette ørene dine skyldes allergier og tett nese.

● Antihistaminer, som Claritin (loratadin), Zyrtec (cetirizin) eller Allegra (fexofenadin), kan hjelpe hvis du har overbelastning som allergier forårsaker.

● Orale steroidpiller, som prednison eller metylprednisolon, kan være en trinnvis behandling for vedvarende hevelse når andre alternativer har mislyktes.

● Antibiotika kan være nødvendig hvis du har en bihulebetennelse eller en ørebetennelse.

● Allergiskudd kan hjelpe mot sesongmessige allergier eller andre irriterende stoffer. Men det kan ta lang tid før allergisprøyter viser forbedringer.

● Øredråper for å fjerne ørevoks kan være nyttig hvis ørevoks er årsaken til symptomene dine. Karbamidperoksid (Debrox) eller hydrogenperoksiddråper bryter opp og mykner ørevoksen. I noen tilfeller kan det hende at helsepersonell må skylle ut eller fjerne overflødig ørevoks.

Konklusjon

dotter i ørene er en vanlig tilstand. Og vanligvis er det ikke en grunn til bekymring. Allergier, forkjølelse, graviditet og lufttrykk er noen vanlige årsaker til at det kan føles som at ørene er fulle av trykk . Vanligvis går det over etter noen dager. Dekongestanter og nesespray er den beste behandlingen for tette ører som allergier og forkjølelse forårsaker. Disse behandlingene kan også bidra til å forhindre smertefulle, tette ører når du flyr.