Mars: Laser 50% & anti-age 20%

Alt du trenger å vite om Blåmerker – 3 Årsaker og Behandling

Blåmerker oppstår når blod blir fanget under huden, vanligvis på grunn av støt som skader en liten blodåre. Mindre blåmerker gror ofte i løpet av noen få dager. Noen får lettere blåmerker enn andre, og kan bruke lengre tid på å gro.

Et fall, slag eller noe annet som med et plutselig høyt trykk på huden kan forårsake et blåmerke. Svært kraftige slag kan skade bein og forårsake dype blødninger og blåmerker, som tar flere uker å gro.

Noen mennesker får lettere blåmerker enn andre. De kan legge merke til blåmerker, men vet ikke hvorfor eller hvordan de skjedde. De kan også utvikle store blåmerker etter mindre skader, eller ha blåmerker som tar mange uker å gro. Faktorer som øker risikoen inkluderer høyere alder, å ha en tilstand som påvirker blodpropp og bruk av medisiner som er blodfortynnende.

Her kan du lese om grunner til at noen mennesker lettere får blåmerker enn andre.

Hva er et blåmerke?

Et blåmerke utvikler seg når blodårene blir skadet, og blod lekker inn i vev under huden. Dette forårsaker den karakteristiske svarte eller lilla fargen til et blåmerke.

På mørk hud kan blåmerker også virke røde eller lilla, eller kan vises som et mørkere område enn den omkringliggende huden, avhengig av personens hudtone. Med tiden absorberer kroppsvev blodet, og fargen fra blåmerket blekner.

Et blåmerke utvikler seg når blodårene blir skadet

Tegn på blåmerker som lett forekommer

Noen tegn på at en person lettere får blåmerker enn en gjennomsnittlig person inkluderer:

• utvikler store, smertefulle blåmerker etter mindre skader
  • har mange blåmerker uten å huske årsaken
  • utvikler ofte blåmerker som tar mange uker å gro

Årsaker

Det er mange faktorer som kan føre til at en person lettere får blåmerker. De vanligste inkluderer følgende:

• folk har lettere for å få blåmerker med alderen, fordi blodårene svekkes, og huden tynner ut
  • lett utviklede blåmerker kan forekomme i familier der slektninger lett får blåmerker
An open, bleeding wound on the leg of young girl with peeling skin, bruises and abrasions. Accident.
Blåmerker kan også lett forekomme ved skader som for eksempel et fall på en joggetur.

Medisiner for blåmerker

Blodfortynnende medisiner kan føre til at en person blør og får mer blåmerker. Noen kjente blodfortynnende midler inkluderer:

• warfarin
  • heparin
  • rivaroxaban
  • dabigatran
  • apixaban
  • aspirin
  • ibuprofen
  • naproxen

Noen andre medisiner kan svekke eller endre oppførselen til blodkar, forverre betennelser eller på en eller annen måte øke risikoen for blødninger. De kan inkludere følgende:

• noen urtemidler, som ginseng, linfrø og sagpalme
  • kortikosteroider
  • noen kjemoterapimedisiner og målrettet terapi, som kan sende blodplatenivåer i blodet

Personer som tar medisiner og merker økt blødning eller blåmerker, bør spørre en lege om medisinen deres kan forårsake blødninger. De ønsker kanskje å diskutere risikoene og fordelene ved å fortsette behandlingen.

homeopathic herbs
Urter kan hjelpe med å dempe blåmerker.

Leversykdom

Skrumplever og andre forhold kan ha innvirkning på leverfunksjonen. Leversykdom kan påvirke blodpropp, noe som kan øke risikoen for blødninger og blåmerker. Andre symptomer på leversykdom inkluderer:

• kløe
  • utmattelse
  • en generell følelse av å være uvel
  • hevelse i bena
  • mørk urin
  • gulning i det hvite i øynene, et tegn på gulsott
  • alkohol er en viktig medvirkende faktor til leversykdom, men tilstanden kan også skyldes kreft og andre helseproblemer

Blødningsforstyrrelser

Mange genetiske forhold kan påvirke blodpropp. Von Willebrands sykdom, den mest utbredte blødningsforstyrrelsen, rammer omtrent 1% av befolkningen. En person med denne tilstanden har lite eller ingen von Willebrand-protein, som er viktig for blodpropp. Syntetisk hormonbehandling kan forbedre blodpropp hos personer med tilstanden.

Hemofili innebærer lave nivåer av blodkoagulasjonsfaktor VIII (hemofili A) eller faktor IX (hemofili B). Begge proteinene er viktige for blodpropp. Syntetiske versjoner av disse koagulasjonsfaktorene kan bidra til å behandle hemofili og redusere risikoen for alvorlige blødninger og blåmerker.

En person med genetisk blødningsforstyrrelse har høyere risiko for blåmerker og overdreven, muligens livstruende blødning. Blåmerkene vil se ut som vanlige blåmerker, men de kan være større. Symptomene vil være tilstede fra fødselen og kan påvirke babyer og små barn.

Bruise wound on senior people wrist arm skin, Falls injury accident in elderly old man.
En person med genetisk blødningsforstyrrelse har høyere risiko for blåmerker

Vitaminmangel

Visse vitaminer gjør det mulig for kroppen å helbrede og få blodet til å koagulere. Lavt nivå av vitamin-C kan forårsake en tilstand som kalles skjørbuk. Kroppen bruker vitamin C til å lage kollagen, en viktig del av strukturen til blodårene. Ved skjørbuk svekkes blodårene, som resulterer i:

• blødende tannkjøtt
  • sår som ikke gror
  • lett for å få blåmerker

Vitamin K hjelper kroppen med å danne blodpropper for å stoppe blødninger. Nyfødte har ofte lave nivåer av vitamin K, som er utilstrekkelige for å stoppe blødninger. Uten en vitamin K-injeksjon ved fødselen, kan babyer lett få blåmerker eller blø for mye. Voksne med lave vitamin K-nivåer kan også merke en plutselig økning i blåmerker. En lege kan utføre tester for å se om en person har vitaminmangel. I noen tilfeller kan kosttilskudd eller en endring i kostholdet hjelpe. I andre tilfeller kan en underliggende helsetilstand, som inflammatorisk tarmsykdom, trenge behandling.

Foods containing vitamin K
Vitamin K hjelper kroppen med å danne blodpropper for å stoppe blødninger

Behandling

Blåmerker blekner vanligvis med tiden og trenger ikke behandling. Imidlertid kan førstehjelp etter en skade bidra til å redusere hevelse og ubehag. Førstehjelp for et blåmerke etter en skade innebærer:

• å sikre at personen er komfortabel
  • heve og støtte den skadde delen
  • påføre en kald pakke eller is, pakket inn i en klut i 20 minutter
  • aldri påføre is direkte på huden

Andre behandlingsalternativer inkluderer smertestillende medisiner, som ibuprofen. Noen bruker arnica på huden, men det er ikke nok bevis til å vise at det fremskynder helbredelsen. Personer som lett får blåmerker kan trenge medisinsk hjelp for en underliggende tilstand.

Når bør man kontakte lege?

Folk bør konsultere en lege om blåmerker hvis:

• blåmerker forekommer oftere eller mer alvorlig enn før
  • de har andre symptomer, som feber, lav energi eller hudforandringer
  • de tar medisiner og begynner lettere å få blåmerker enn før, som gror saktere
  • de utvikler purpura, lilla flekker under huden
  • en person bør oppsøke hjelp hvis et stort blåmerke utvikler seg etter et traume, spesielt hvis de også har svimmelhet. Det kan være tegn på indre blødninger.
Når bør man kontakte lege hvis du har tegn til blåmerker?

Ofte stilte spørsmål

Her er noen spørsmål som ofte blir stilt om blåmerker:

Får eldre voksne lettere blåmerker?

• Eldre voksne får ofte lettere blåmerker, fordi huden blir mindre fleksibel med alderen, og det er mindre fett for å beskytte blodårene. Soleksponering kan også øke risikoen.

Påvirker diabetes blåmerker?

• Hos personer med diabetes kan sår, inkludert blåmerker ta lengre tid å gro

Hva er behandlingen for et blåmerke?

• Blåmerker leges vanligvis uten behandling, men å heve den forslåtte delen og påføre is, dekket med en klut kan bidra til å redusere hevelse

Konklusjon

I de fleste tilfeller vil en person som lett får blåmerker neppe utvikle komplikasjoner etter et blåmerke. Imidlertid kan lett utviklede blåmerker være et tegn på en underliggende tilstand og en høyere risiko for blødning generelt. Alle som merker at de får blåmerker oftere eller lettere enn vanlig, bør oppsøke lege for å utelukke andre helseproblemer eller søke behandling etter behov.

Injeksjonsbehandling: Alt du trenger å vite

Viagra: Bruksområder, bivirkninger og dosering

Minoxidil for hårvekst- Bruksområder, bivirkninger og mer

Cøliaki: Symptomer, diagnose og behandling

Kristiansand og Sandnes er fullbooket for laser hårfjerning til 50% rabatt, men det legges ut flere timer i begynnelsen av september

• Kampanje: Spar 20% på alle injeksjoner i juni.

• 15% student- og lærlingrabatt på behandlinger til ordinære priser ved fremvisning av gyldig bevis i klinikk.

• 20% vennerabatt på injeksjoner til ordinære priser når man kommer 2 pers til behandling.