Lip Fillers: Forventninger, typer, fordeler og bivirkninger – Del 2

Lip fillers er en populær kosmetisk behandling som gir volum til leppene. Prosedyren innebærer injeksjon av en gel-lignende substans som fyller ut leppene og gir en mer definert leppekontur. Dette kan være en god løsning for de som ønsker å forbedre formen og størrelsen på leppene.

Bilde av dame som tar fillers.

Hva er Lip fillers? Leppefyllere består av syntetisk hyaluronsyre, som er en naturlig substans i kroppen. Det finnes mange forskjellige merker av leppefyllere, inkludert Juvederm, Restylane og Perlane. Disse merkene varierer i konsistens og varighet, og det er viktig å finne den rette for å oppnå ønsket resultat.

Prosedyren for leppeforstørrelse Prosedyren for leppeforstørrelse er relativt enkel og tar vanligvis ikke mer enn 30 minutter. Før behandlingen vil legen eller kosmetisk sykepleier rense området rundt leppene og påføre en bedøvelseskrem for å minimere smerte og ubehag. Deretter vil de injisere leppefylleren i små doser rundt leppene, og massere området forsiktig for å sikre at fyllet er jevnt fordelt.

Rask innledning:

• Lip fillers gir volum til leppene og kan forbedre leppekonturen.
  • Leppefyllere består av syntetisk hyaluronsyre og det finnes mange forskjellige merker å velge mellom.
  • Prosedyren for leppeforstørrelse er enkel og tar vanligvis ikke mer enn 30 minutter.

Hva er leppefyllere

Bilde av dame som får lip fillers.

Leppefyllere er injeksjoner som brukes for å gi volum til leppene. De er en type dermalfyller. Leppefyllere består av syntetisk hyaluronsyre (HA), som er en naturlig substans i kroppen.

Typer av leppefyllere

Det finnes flere typer leppefyllere på markedet som brukes til å gi volum til leppene. De mest vanlige fillerne på markedet til lepper er Restylane, Juvaderm og Teosyal. Restylane Kysse er et signaturprodukt innen leppefillere. Dette består av hyaluronsyre som er tilpasset det delikate leppevevet.

Fordeler med leppefyllere

Leppefyllere kan gi et flott og naturlig resultat, avhengig av behandler som utfører, mengde filler og teknikk. De kan gi leppene et fyldigere utseende og forbedre leppekonturene. Leppefyllere kan også brukes til å redusere synlige rynker rundt munnen og forbedre asymmetri i leppene.

Det er viktig å velge en erfaren behandler for å utføre leppefyllerprosedyren, og å følge riktig etterbehandling for å minimere risikoen for bivirkninger.

Relatert: Pulserende lyd i øret – Symptomer og årsaker

Prosedyren for leppeforstørrelse

Dame som er fornøyd etter på fått fillers i leppene.

Når en person vurderer leppeforstørrelse med fillers, er det viktig å forstå prosedyren og hva som kan forventes før, under og etter behandlingen.

Før behandlingen

Før leppeforstørrelse med fillers, vil legen eller kosmetisk sykepleier utføre en konsultasjon med pasienten. Under konsultasjonen vil de diskutere pasientens ønsker og forventninger til behandlingen, og vurdere om pasienten er en god kandidat for leppeforstørrelse.

Pasienten vil også bli informert om risikoer og bivirkninger av behandlingen, og vil bli bedt om å avstå fra blodfortynnende medisiner og alkohol noen dager før behandlingen.

Under behandlingen

Under leppeforstørrelse med fillers vil legen eller kosmetisk sykepleier injisere fillers i pasientens lepper. Prosedyren tar vanligvis mellom 15 og 30 minutter, avhengig av antall områder som behandles.

Pasienten vil føle en liten stikkende følelse når nålen settes inn, men smerten er vanligvis minimal. Legen eller sykepleieren vil også massere området etter injeksjonen for å sikre at fillers er fordelt jevnt.

Etter behandlingen

Etter leppeforstørrelse med fillers kan pasienten oppleve hevelse, rødhet og ømhet i leppene. Disse bivirkningene er vanligvis milde og går over i løpet av noen dager.

Pasienten vil bli gitt instruksjoner om hvordan man skal ta vare på leppene etter behandlingen, inkludert å unngå sollys og ekstrem varme eller kulde i noen dager. Pasienten bør også unngå å massere leppene eller utsette dem for trykk i noen dager etter behandlingen.

Det er viktig å følge legens eller sykepleierens instruksjoner nøye for å sikre at leppeforstørrelsen gir ønsket resultat og for å minimere risikoen for komplikasjoner.

Mulige risikoer og komplikasjoner

Dame får lip fillers.

Selv om lip fillers er en populær og relativt trygg behandling, er det viktig å være klar over de mulige risikoene og komplikasjonene som kan oppstå.

En vanlig bivirkning er hevelse og mulige blåmerker etter inngrepet. Dette er normalt og vil vanligvis avta etter noen dager. Behandlingsområdet kan også bli ømt eller smertefullt, men dette vil også avta etter kort tid.

En annen mulig risiko er infeksjon. Som med alle injeksjoner, finnes det en risiko for infeksjon. Derfor bør man alltid velge en klinikk med erfarne og kvalifiserte behandlere som benytter seg av sterile teknikker og utstyr.

Noen personer kan også oppleve allergiske reaksjoner på filleren, selv om dette er sjeldent. Dersom man har hatt allergiske reaksjoner på andre stoffer tidligere, bør man informere behandleren om dette på forhånd.

Det er også viktig å være klar over at resultatene av lip fillers ikke er permanente, og at man må gjenta behandlingen for å opprettholde resultatet. Over tid kan leppene også miste noe av fylde og volum, og man må da vurdere om man ønsker å gjenta behandlingen eller ikke.

Relatert: Ringorm behandling: 7 alternativer du kan starte med i dag

Ofte stilte spørsmål

Før/etter bilde - Lip fillers.

Hvor mye koster en lip filler behandling?

Prisen på en lip filler behandling kan variere avhengig av flere faktorer, inkludert klinikkens beliggenhet, kvalifikasjonene til behandleren, og mengden filler som er nødvendig for å oppnå ønsket resultat. Ifølge Results Laser Clinic™, kan prisen på en lip filler behandling variere fra 4000kr til 9000kr.

Hvilken aldersgrense gjelder for å ta lip fillers?

I Norge er det ingen fastsatt aldersgrense for å ta lip fillers. Imidlertid anbefales det at personer under 18 år ikke tar denne behandlingen uten foreldrenes samtykke.

Hvor lenge holder effekten av lip fillers?

Varigheten av effekten avhenger av flere faktorer, inkludert typen filler som brukes og hvor mye som injiseres. Ifølge Healthline, kan effekten av lip fillers vare fra seks måneder til to år.

Kan man kysse umiddelbart etter å ha fått lip fillers?

Det anbefales å unngå å kysse eller massere leppene i 24 timer etter behandlingen. Dette vil bidra til å redusere risikoen for hevelse og blåmerker.

Er det smertefullt å få injisert lip fillers?

De fleste pasienter opplever bare mild ubehag under behandlingen. Før behandlingen starter, vil behandleren vanligvis påføre en bedøvelseskrem eller gi pasienten en bedøvelsesinjeksjon for å minimere ubehaget.

Hvilke klinikker i Oslo anbefales for lip filler behandlinger?

Det er flere klinikker i Oslo som tilbyr lip filler behandlinger. En av dem er Velbehag.